Julkalendern 2022: Kronprinsen som försvann

Jag också! Det har varit väldigt bra kalendrar på senare år, tycker jag. Med undantag för den där Tomte-kalendern med Pernilla Wiberg och Markoolio, den gillade jag inte.


Oj, så olika vi uppfattat det. Jag tycker Nannis roll är ganska stark, det märks att hon är omtyckt och respekterad i samhället t ex och hon gav inte knektarna någon korv...
Tror också hon kommer hållas ovetandes, så att det fortsätter handla om Hilda och Wille...


Jag upplever också Nannis roll som stark, hon vågade ju säga ifrån till knektarna på olika sätt t.ex. och framstår som ganska rättfram och rak tycker jag.
 
Jag får kolla själv på kalendern i år. Dottern tyckte den var för läskig (den är nog mer lämpad för större barn) och killarna är inte så intresserade. 😋😜
Måste kolla ikapp dock, har hitills bara sett de två första avsnitten
 
Beslutade att kolla i år - gillart! Är annars Team Greveholm (bägge produktionerna).
Men det är ju Karl Knäbeck som är General Leijongap. Samma känsla som när Sunes pappa är Martin Beck... :cautious: Är dock jävligt game game för att hänga på Nannis Krog.
 
Jag tycker att den verkar helt ok såhär efter ett avsnitt. Men med tanke på att den är för barn så tycker jag att den var för rörig och svår att komma in i. Och jag förstår att barn kan uppleva den som läskig. Känns som att den kan bli för svår att förstå för yngre barn, hoppas att det blir mer fokus på "äventyr" och inte så många svåra ord som tex tyrann framöver.

Sen måste jag erkänna att jag blev lite besviken på att det inte var någon "matlagning" i luckuppningen... 😅 Och att det bara skulle vara fre-sön i år, men förhoppningsvis nåt annat kul dom andra dagarna
Svåra ord är ju inte längre svåra när barnen hört dem i ett barnprogram några gånger :) det är ju det som är grejen med ord, att de slutar väldigt snabbt vara svåra om någon läst dem i en bok eller använt dem i ett TV-program och blir då för barnet lätta och självklara ord istället.
 
Tittade ni? :bump:

Jag tycker absolut att den känns lovande! Gillar miljön :)
Gillar den och tycker om tidsblandningen, den har tagit lite från favoritfilmer som En riddares historia och Marie Antoinette. Tycker om sättet de leker ut tidsenliga könsroller, på något sätt inte bortser från dem, men ändå gör det.

Underbara miljöer, de verkar ha sprungit in på alla möjliga och omöjliga platser för att filma :)

(Varken 12 årig gosse eller jag eller man har sett eller hört några ovanliga ord, tycker världshusmormor är svincool och har mycket pondus.)
 
jag vet inte om jag missade det men jag förstod aldrig hur den mest rimliga misstanken var att BARNET rövat bort sin mamma. Varför och vart?
 
För att han ska verka skyldig, han blir falskt anklagad.
jo jag förstår att det är en falsk anklagelse. Jag förstår inte hur det var en rimlig misstanke för personalen på slottet och de som bestämmer. Barnet är tio-ish och det finns fullt av vakter överallt. hur skulle en tioåring som knappt varit utanför slottsmurarna kunna föra bort rikets viktigaste person (som också är hans mamma) mot hennes vilja och sedan hålla dem båda gömda. Det är ju helt bisarrt.

Men det är väl min vuxna hjärna bara som inte fattar.
 
jo jag förstår att det är en falsk anklagelse. Jag förstår inte hur det var en rimlig misstanke för personalen på slottet och de som bestämmer. Barnet är tio-ish och det finns fullt av vakter överallt. hur skulle en tioåring som knappt varit utanför slottsmurarna kunna föra bort rikets viktigaste person (som också är hans mamma) mot hennes vilja och sedan hålla dem båda gömda. Det är ju helt bisarrt.

Men det är väl min vuxna hjärna bara som inte fattar.
Hans pappa var ju tyrann och han har ärvt de tendenserna tror jag det förklarades med. Men ja, det är orimligt.
 
jo jag förstår att det är en falsk anklagelse. Jag förstår inte hur det var en rimlig misstanke för personalen på slottet och de som bestämmer. Barnet är tio-ish och det finns fullt av vakter överallt. hur skulle en tioåring som knappt varit utanför slottsmurarna kunna föra bort rikets viktigaste person (som också är hans mamma) mot hennes vilja och sedan hålla dem båda gömda. Det är ju helt bisarrt.

Men det är väl min vuxna hjärna bara som inte fattar.
Tror det är samma logik som LasseMajas detektivbyrå bara :D dvs barnbokslogik, barn kan göra allting bra och vuxna är lätt koko.
 

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: Myrten
·
Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Tilly_85
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 110
Senast: Klara
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp