Jultråd 2018

Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.
 
Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.
Läste nånstans att det blir vanligare att köpa begagnat och återbruka under julen. Mycket bra :up:
Jag ska inte heller köpa nått i år, annat än julörhängen för den ena är spårlöst borta :(
Tänkt däremot se över pyntet i år och om det går att göra nått kul av sådant som är mindre snyggt. Tex en dörrkrans av gamla julgranskulor.
 
Bra påpekande @hvala ! Kanske är lämplig även i shoppingtråden och på häst- och hundsidorna här inne? Det konsumeras ju en hel del :).

Jag personligen vill inte köpa en begagnad adventskalender (går det?) eller sätta ihop en med saker från Myrorna, därför köper jag en ny. I övrigt har vi allt vi behöver, förutom eventuella julklapparna då. Däremot åker vi till min makes familj över jul så där kan vi definitivt prata miljöförstöring.
 
Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.

Bra påpekande, tåls att tänka en vända till på! :up: Jag brukar köpa några nya saker varje jul, men håller mig till saker jag vet att jag kommer vilja ha år efter år. Bland annat brukar jag köpa ett nytt hänge till granen varje år, och nu börjar det äntligen bli några stycken :love: Samma sak med tomtar, försöker (:o) hålla mig till en ny varje år men drömmer om ett hus fullt av tomtar! :p Förra året handlade vi en helt fantastisk ljusstake på second hand och annars är nog den mesta shoppingen ätbar, där det av förklarliga skäl blir nytt! :laugh: Men det får gärna vara närproducerat :love:
 
Bra påpekande @hvala ! Kanske är lämplig även i shoppingtråden och på häst- och hundsidorna här inne? Det konsumeras ju en hel del :).

Jag personligen vill inte köpa en begagnad adventskalender (går det?) eller sätta ihop en med saker från Myrorna, därför köper jag en ny. I övrigt har vi allt vi behöver, förutom eventuella julklapparna då. Däremot åker vi till min makes familj över jul så där kan vi definitivt prata miljöförstöring.
Det är absolut lämpligt även i de trådarna. Där är jag dock inte inne själv. Här i jultråden vill jag gärna vara med :)

Nej begagnad julkalender är väl inte så skoj men man kan ju se till att välja en som är ett bättre miljöval och inte en med en massa prylar som bara blir liggande. Ex en kalender med prover på skönhetsprodukter där hälften av grejerna är i fel färg, för fel hudtyp, för stark doft eller bara något man helt enkelt inte använder. En sån tycker jag man kan hoppa över :)
 
@hvala Nä, köpa nåt man inte kommer använda låter som en dålig idé! Jag tror de flesta väljer en de tror att de kommer att gilla, och där man tror att man kommer gilla så mycket som möjligt. Jag skulle i alla fall inte vilja lägga mycket pengar på nåt som jag tror att jag inte kommer vara så förtjust i :D. Därför valde jag bort en med blandat smink till exempel, det är för stor risk att hälften är saker jag inte kommer ha användning för.
 
Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.

Bra skrivet och jag är helt inne på din linje! Istället för att ge bort grejer tycker jag att t ex bjuda på middag är en bra julklapp :)
 
Men fy på dej :mad: Alldeles för tidigt! ;)

Själv går jag och längtar efter rödbetssallad! Sån får man bara äta på jul! :D:d

Nehejdå! Lussekattssäsongen varar från oktober till mars! (Det är det enda jag någonsin bakar, tycker inte om att baka, men köpelussekatter innehåller alldeles för lite saffran och för mycket russin, så jag är så illa tvungen att baka själv...)
 
Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.

Eftersom jag ska ge bort en ätbar julkalender går det ju inte att återanvända :p Däremot köper jag en att fylla själv kommer den ju kunna återanvändas många gånger.

Älskar gammalt julpynt så kollar självklart på begagnatmarknaden, ärver/får av släkt osv.
 
Hade tänkt att köpa en kaffeadventskalender till min man i år men insåg nu att det är 24 påsar med hela bönor och så intresserad av olika kaffesorter är han inte att han kommer tycka det är värt mecket med att ställa sig och mala dem. Måste köpa något att mala med också isåfall och det blir ju en del pengar eftersom bara själva kalendern kostade 549 kronor. Funderade på om man kunde köpt kaffesorter själv och gjort en egen men tror inte att någon är intresserad av att sälja så små kvantiteter av,24 sorter . Kan ju inte gärna köpa ett halvt kilo av varje sort som brukar vara minimum i kaffebutiker jag varit inne i.
 
Jag ska sy en julklänning! Hittat ett perfekt tyg, grönt med grankvistar på, och lite röd spets. Ska bara hitta det perfekta mönstret med. Tror jag har det redan, en halterneck med halvcirkelkjol, men har redan en massa klänningar i samma stil och hur kul är det :cautious:
 
Förlåt stämningsdödandet här men vad är det med jul som gör att folk blir så fullständigt shoppingtokiga? Varför handlar så många inlägg i den här tråden om vad folk ska köpa, nytt? Jag vill slå ett slag för återbruk och att pyssla ihop eget julpynt. Det finns otroligt mycket på begagnatmarknaden och varför inte föreslå att byta med vänner? Om ni köper nytt, köp bra miljöval och sånt som ni tror att ni kommer vilja ha länge. Vi har bara ett jordklot, tänk på det :)

Själv har jag beslutat att jag inte ska köpa en enda nyproducerad julgrej i år. Det jag behöver (eller villhöver) ska jag låna eller köpa på Myrorna.

Bra inlägg! Även ang julklappar tänker jag. För min del så köper jag åtm bara sådant jag verkligen gillar och jag använder allt alltid (eller ja under julen). Eller det är egentligen samma med all typ av inredning, är inte typen som byter ut o gör om utan använder saker tills de inte är brukbara länge (förutom kläder som inte passar längre som lämnas till klädinsamling). I mitt fall så har jag dessutom flyttat till ny bostad förra hösten därav inte komplett "julfeeling" ännu och påföljande inköp :nailbiting:
 
@hvala

Lite spinoff så taggar men fråga till flera. Är det fler än jag som väljer bort saker pga svåra att städa/blir onödigt spill att slänga/går inte att återanvända nästa år osv? Funderar på om jag är konstig haha. Tänkte tex ha lite pynt i år (jag har mest ljus och saker som bara byts ut på plats tex dukar, handdukar, tändsticksaskar med julmotiv osv osv) och sätta en ren o några granar i fönstret men rationaliserade direkt bort gullig "snö" för den kommer bli skitig där o behöva slängas efter jul. Funkar ju i en skyddad vas tex eller som mossan jag har i adventsljusstaken som varit samma sedan jag köpte den för 7 år sedan.

Lite samma med glittret vi alltid hade i granen, var sådana tunna tror de kallas lametta. Det sparades från år till år och var värt det böket för det var så fint men sedan har jag fattat det som att många slänger o köper nytt även vanligt glitter varje år?
 
@hvala

Lite spinoff så taggar men fråga till flera. Är det fler än jag som väljer bort saker pga svåra att städa/blir onödigt spill att slänga/går inte att återanvända nästa år osv? Funderar på om jag är konstig haha. Tänkte tex ha lite pynt i år (jag har mest ljus och saker som bara byts ut på plats tex dukar, handdukar, tändsticksaskar med julmotiv osv osv) och sätta en ren o några granar i fönstret men rationaliserade direkt bort gullig "snö" för den kommer bli skitig där o behöva slängas efter jul. Funkar ju i en skyddad vas tex eller som mossan jag har i adventsljusstaken som varit samma sedan jag köpte den för 7 år sedan.

Lite samma med glittret vi alltid hade i granen, var sådana tunna tror de kallas lametta. Det sparades från år till år och var värt det böket för det var så fint men sedan har jag fattat det som att många slänger o köper nytt även vanligt glitter varje år?

Jag har varit pank länge och gillar inte att slösa... så ja, jag köper sådant som går att använda igen. Jag har slängt ärvt glitter (dvs från min barndom) eftersom det var så slitet att det var glitter överallt när man tog ur det ur kartongen. Hatar att städa också så inget pynt som skräpar ner :angel: :D

Generellt gillar jag inte överkitschigt pynt, jag vill ha det lågmält med lite glitter som livar upp.

Edit: Och inga sabla flamingor.... :cautious: :D
 
@hvala

Lite spinoff så taggar men fråga till flera. Är det fler än jag som väljer bort saker pga svåra att städa/blir onödigt spill att slänga/går inte att återanvända nästa år osv? Funderar på om jag är konstig haha. Tänkte tex ha lite pynt i år (jag har mest ljus och saker som bara byts ut på plats tex dukar, handdukar, tändsticksaskar med julmotiv osv osv) och sätta en ren o några granar i fönstret men rationaliserade direkt bort gullig "snö" för den kommer bli skitig där o behöva slängas efter jul. Funkar ju i en skyddad vas tex eller som mossan jag har i adventsljusstaken som varit samma sedan jag köpte den för 7 år sedan.

Lite samma med glittret vi alltid hade i granen, var sådana tunna tror de kallas lametta. Det sparades från år till år och var värt det böket för det var så fint men sedan har jag fattat det som att många slänger o köper nytt även vanligt glitter varje år?

Jag använder samma glitter år ut och år in tills det inte är fint längre. Det vi har nu har vi säkert haft i 10 år det ser fortfarande fint ut. Vanligt glitter. Jag föredrar definitivt att köpa sånt som man kan ha många år! Köper nog inget julpynt som bara går att använda ett år. Utom det ätbara såklart!

Vi har mest tomtar (porslin, tyg osv), ljusstakar (LED-lampor), ljus (måste iofs bytas ut när de brunnit ner), glitter som används i många år och annat sånt. Det är ju det man haft länge som är extra speciellt! Men ser jag nåt fint så köper jag det men aldrig sånt som bara går att använda en jul.
 
Jag har varit pank länge och gillar inte att slösa... så ja, jag köper sådant som går att använda igen. Jag har slängt ärvt glitter (dvs från min barndom) eftersom det var så slitet att det var glitter överallt när man tog ur det ur kartongen. Hatar att städa också så inget pynt som skräpar ner :angel::D

Generellt gillar jag inte överkitschigt pynt, jag vill ha det lågmält med lite glitter som livar upp.

Edit: Och inga sabla flamingor.... :cautious::D

Ja då hade jag också klassat det som förbrukat faktiskt :D

Jag har hållt mig från att kommentera flamingos hittills i tråden :cautious:
 
Jag använder samma glitter år ut och år in tills det inte är fint längre. Det vi har nu har vi säkert haft i 10 år det ser fortfarande fint ut. Vanligt glitter. Jag föredrar definitivt att köpa sånt som man kan ha många år! Köper nog inget julpynt som bara går att använda ett år. Utom det ätbara såklart!

Vi har mest tomtar (porslin, tyg osv), ljusstakar (LED-lampor), ljus (måste iofs bytas ut när de brunnit ner), glitter som används i många år och annat sånt. Det är ju det man haft länge som är extra speciellt! Men ser jag nåt fint så köper jag det men aldrig sånt som bara går att använda en jul.

Ljusstakarna är min nagel i ögat här, hittade inga fina i LED förra året :arghh: Jag försöker plåstra om det dåliga samvetet med att resten hemma är LED och att min elbil mest tankar ren el på jobbet till mina bilresor (kan inte välja elbolag som hyresgäst).
 
Ljusstakarna är min nagel i ögat här, hittade inga fina i LED förra året :arghh: Jag försöker plåstra om det dåliga samvetet med att resten hemma är LED och att min elbil mest tankar ren el på jobbet till mina bilresor (kan inte välja elbolag som hyresgäst).

Vi har rätt många ljusgardiner (LED istället för ljusstakar). Började med det när vi hade en katt som välte allt på fönsterbrädet och blev väldigt förtjusta i det! Det är riktigt mysigt!
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 400
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
423
Senast: Praefatio
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 613
Senast: skogaliten
·
Tjatter Kan det vara dags att återuppväcka vår gemensamma aktion från 2018? Gemensam regndans. Nån måste göra nåt åt detta elände. Låt det vara...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
17 655
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp