Bukefalos 28 år!

Jultråden 2020

Ha! I helgen korkade vi upp årsglöggen från Blossa. :sneaky: Som vanligt tycker vi det blir bäst om man kokar den en stund så alkoholen försvinner lite. Det är verkligen inte gott att den ska vara starkvinsglögg? Den var även god rumstempererad eller med is, men godast efter en stunds kokning.

Har även införskaffat riktigt fluffigt julgransglitter, ljusslingor, adventsstjärnor, lite småpynt, juligt/vintrigt bäddset till barnet samt julig kudde och filt. Hittade inte den beryktade ljuslyktan på Rusta men väl en ganska lång ljusslinga för både inne och ute nedsatt från 49 till 15 riksdaler. :up: Har smugit fram en vintrig duk, och tagit hem lite renlav för pynt.

Och såklart, full fågelmatning ute. Enstaka domherre har visat sig och speciellt om det blir snö är massor av fåglar vid matningen ett fint vintertecken för mig.
 
Ha! I helgen korkade vi upp årsglöggen från Blossa. :sneaky: Som vanligt tycker vi det blir bäst om man kokar den en stund så alkoholen försvinner lite. Det är verkligen inte gott att den ska vara starkvinsglögg? Den var även god rumstempererad eller med is, men godast efter en stunds kokning.

Har även införskaffat riktigt fluffigt julgransglitter, ljusslingor, adventsstjärnor, lite småpynt, juligt/vintrigt bäddset till barnet samt julig kudde och filt. Hittade inte den beryktade ljuslyktan på Rusta men väl en ganska lång ljusslinga för både inne och ute nedsatt från 49 till 15 riksdaler. :up: Har smugit fram en vintrig duk, och tagit hem lite renlav för pynt.

Och såklart, full fågelmatning ute. Enstaka domherre har visat sig och speciellt om det blir snö är massor av fåglar vid matningen ett fint vintertecken för mig.
Ja varför envisas Blossa med att årgångsglöggen ska vara så himla stark? Jag har inte köpt den på många år för jag tycker den brukar smaka för spritigt.
 
Jag tycker inte att Blossa 2020 var så spritig faktiskt. Men den hade gärna fått ha lite mindre alkohol så man kunde dricka lite mer av den! Den var rätt god för att vara en vit glögg!
 
Har börjat knåpa ihop den där aktivitetsjulkalendern som ungarna ska få. Det var roligt förra året så vi kör samma igen fast några annorlunda aktiviteter :) Men tanken är att det ska vara enkelt att genomföra fast i sådant vi alltid gör, utan det blir något speciellt varje gång även fast det bara är att göra en fruktsallad tillsammans eller gå till skogen och grilla korv :)
 
Jag kan ha köpt ytterligare en advents-ljusstake :angel:
Bordet i biblioteket saknade en...

En ren-ljusstake :love:
1605553788451.png
 
Jag har slagit in julklappar och lyssnat på julmusik :love: Något för tidigt, men då pojkvännen bor i USA och postgången är opålitlig måste jag skicka i god tid. Klagar inte, älskar verkligen julen och i år behöver man väl lite extra av det man gillar :D Allt som återstår nu är att komma på kluriga alternativa benämningar för klapparna att skriva på tulldeklarationen så att de inte avslöjas innan det är dags att öppna :laugh:

Jag börjar bli väldigt sugen på att dra igång årets julbak men ska nog försöka vänta till december. Det blir att hålla nere baket i år eftersom det blir en ensam jul, men lite pepparkakor, lussebullar, tryfflar och annat kul kommer det iallafall bli. Jag sörjer lite att inte kunna gå och titta på julen i diverse butiker, men samtidigt har jag väl redan det mesta jag behöver så det kanske är lika bra :angel: Men på något konstigt sätt så behöver man ju alltid en liten tomte till..
 
Ja varför envisas Blossa med att årgångsglöggen ska vara så himla stark? Jag har inte köpt den på många år för jag tycker den brukar smaka för spritigt.
Kan verkligen rekommendera att låta den puttra en stund på spisen så är alkoholen alldeles lagom sen, och smaken mycket rundare. :up: Det gör vi varje år. :D
 
Har missat den här tråden men inser ju att den behövs i år.

För mig är hela julen inställd. Är ledig julveckan för första gången på 10 år och såg fram emot att äntligen kunna fira med familj och släkt. Så kom coronahelvetet. Blir ingen jul alls, då resa 100 mil till dem inte är att tänka på. Hoppas nästan på sjukfrånvaro på jobbet så jag åtminstone kan jobba bort julhelgen, ser inget värde alls i att sitta ensam och glo utan att ens tjäna pengar. När jag jobbat har det ju iaf funnits nån vits i att inte kunna träffa släkt och familj. Nu finns inget.
 
Ja varför envisas Blossa med att årgångsglöggen ska vara så himla stark? Jag har inte köpt den på många år för jag tycker den brukar smaka för spritigt.

Samma här. Köper den av tradition som julklapp åt familjen, men den är alldeles för onödigt stark. Smart tips att koka bort lite :)
 
Nu börjar jag bli sugen på att sätta upp lite ljus :D Men jag kommer vänta tills nästa vecka ändå. Men måste prova om uteslingorna fungerar eller om jag behöver skaffa nya. Hoppas dom funkar så det bara är att byta batteri för dom har väldigt bra längd till ändamålet.
Vet inte riktigt hur jag ska göra vid stallet. Har haft slingor runt fönstren där innan men ifjol tror jag inte jag hade något alls, men tror nog jag vill ha det i år :)
 
Nu börjar jag bli sugen på att sätta upp lite ljus :D Men jag kommer vänta tills nästa vecka ändå. Men måste prova om uteslingorna fungerar eller om jag behöver skaffa nya. Hoppas dom funkar så det bara är att byta batteri för dom har väldigt bra längd till ändamålet.
Vet inte riktigt hur jag ska göra vid stallet. Har haft slingor runt fönstren där innan men ifjol tror jag inte jag hade något alls, men tror nog jag vill ha det i år :)

VI började igår! Julgardiner och belysning sattes upp i ett rum. Idag fortsätter vi!
 
Fick upp ljusslinga vid entrén igår, tillsammans med 2 lyktor. Blev mysigt, vill gärna ha något på framsidan med, kanske ljusslinga som hänger ned, heter det istappar kanske? Vill gärna ha varmt gult ljus på allt, tycker det är finast✨✨🥰
 
Gick in på Dollarstore då jag behövde en pilatesboll. Köpte med tre rullar julpapper, juletiketter, julsnören, en ljusslinga att ha på stallet och en lykta som jag inte riktigt vet jag ska ha på köksbänken eller på skoskåpet i hallen än :p
 
Haft exakt noll längtan och julstämning så här långt. Men provsmakade en glögg tidigare idag och genast började det inte kännas helt fel med julen. Men kommer nog vara väldigt mycket själv under denna julen. Det känns ok men såklart roligare att fira med andra, familjen.
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 563
Senast: Tilly_85
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 948
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
254
Senast: annersia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 781
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp