Jultråden 2022

Jag börjar känna julpeppen närma sig så småningom så jag hoppar in :D Skulle vilja byta ut ALLT julpynt eftersom saker har gått sönder med åren och resten har jag tröttnat på efter tio år med julsaker jag inte genuint gillar. Men budgeten för julpynt är väldigt liten i år så det blir till att prioritera. Vill verkligen ha några ljusslingor inne, men måste fundera på var de ska sitta och hur långa de behöver vara.
 
Är det någon som sett Annas smaksatta pepparkakor i butik än? Jag läste att fjolårets favorit med kardemumma skulle komma tillbaka men har inte lyckats hitta några.
 
Vi förväntar oss full rapport + ev recept om det är att rekommendera! Med tanke på dagens brödpriser så bakar jag gärna eget julbröd!

Det är ett filmjölksbröd iaf med frukt och nötter i. Likt det jag brukar (nåja, började denna hösten pga så otroligt kräsen 😅) baka och äta men lite kryddor i också typ! Ska testa efter stallet så återkommer 😁 Luktade iaf ljuvligt!!
 
Glad första novent! 🥳🕯
Jag inviger pepparkakor med mögelost idag. Och kanske stökar fram något inte så juligt, men stämningsfullt ljus. Någon mer som satsar på novent? 😅

Ska Halloweenpynta lite idag, men till nästa helg blir det nog lite sådant mys! :idea::love: Köpte en så gullig värmeljushållare på Ikea häromveckan och doftljus med juldoft så jag ser fram emot att plocka fram det, glögg och sen följa ditt exempel med pepparkakor och ost! :d
 
Förberett med att köpa bakingredienser till saffransbullar med fyllning och lussekatter.
Kommer nog också förbereda med att göra köttbullar om lämplig färs dyker upp till bra pris.

Har också inhandlat några julklappar redan och slagit in dem. Funderar på lämpliga inköp till syskon med familj.

Gått lite bananas på adventskalender i år, de 6 som redan finns i hemmet står framme och så väntar jag in 2 till för leverans.

Tittar lite på julpynt men avvaktar då jag nog inte tar fram granen i år- har ställt ett skåp tillfälligt på granens plats och tror att det blir för trångt att komma in vardagsrummet. Ska ändå fira hos föräldrarna.
 
Glad första novent! 🥳🕯
Jag inviger pepparkakor med mögelost idag. Och kanske stökar fram något inte så juligt, men stämningsfullt ljus. Någon mer som satsar på novent? 😅

Oh! Tack för jag fick en anledning! Har börjat pyssla lite smått. Byter till vintersängkläder och har gjort novembergåva till något julälskare. Tänkte tipsa er här också!

Julkaffetips! Gjorde om ett krångligt pumpkin spice-latte recept jag inte riktigt gillade (osilad kryddmjölk är inte min grej 😅). Torkade och malda kryddor:

2 msk kanel
1 msk ingefära
2 tsk kardemumma
1 tsk kryddpeppar
1 tsk muskot
0.5 g saffran (kan uteslutas)

Blanda väl i liten burk.
Häll 1 tsk av kryddblandningen i kaffefiltret innan kaffepulvret.
Brygg som vanligt!

Luktar och smakar jättegott! Jag gör bara en stor mugg åt gången så kanske man behöver öka på mängden lite om man brygger mer kaffe 🎅
 

Bifogade filer

  • 20221030_122934.jpg
    20221030_122934.jpg
    223,7 KB · Visningar: 66
I år är jag en blandning mellan Scrooge (innan tiny tim) och grinchen. Jag är dessutom en julfascist, där lussekatter börjar ätas den 13 december. Julpynt hängs upp den 1 december (då också julpepparkakor får inmundigas), liksom julmust. Julgranen pyntas den 23 tillsammans med lämplig musik. Och det viktigaste, INGEN äter på julskinkan innan julbordet den 24.
 
I år är jag en blandning mellan Scrooge (innan tiny tim) och grinchen. Jag är dessutom en julfascist, där lussekatter börjar ätas den 13 december. Julpynt hängs upp den 1 december (då också julpepparkakor får inmundigas), liksom julmust. Julgranen pyntas den 23 tillsammans med lämplig musik. Och det viktigaste, INGEN äter på julskinkan innan julbordet den 24.
Varför passar din text så oerhört BRA ihop med bilden på Megara vid sidan om... 🤔 :D:heart
 
Har köpt julpynt idag. Nio kulor av sexton till en prydnadsgran i metall är i hamn. Kom även hem med prydnadsfigurer och julgranskulor i miniatyr. Men glömde köpa miniatyrgranen till dem 🙈

Har även tittat till kulorna jag målade någon gång förra veckan. De var fina även efter de torkat och måste nu fixas till så de glänser å glittrar 🤩

PSX_20221030_211618.jpg
 
Vi förväntar oss full rapport + ev recept om det är att rekommendera! Med tanke på dagens brödpriser så bakar jag gärna eget julbröd!

Det var superdupergott så här kommer receptet! Blir två bröd med ca 20 skivor per bröd.

Koka upp och låt svalna:
3 dl mjölk
2 tsk kanel
2 tsk anis
1 tsk nejlika
1 tsk ingefära
1 tsk kummin

Blanda:
8 dl vetemjöl
6 dl grahamsmjöl
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl russin
2 dl hackade torkade aprikoser
4 dl grovt hackad nötter (jag tog mandel, hasselnöt och solrosfrön jag hade över från andra brödbaket).

Tillsätt:
kryddmjölken
6 dl (jag tar hela literpaketet men klämmer ej ur) filmjölk
2 dl mörk sirap

Klicka i 2 smorda 1.5 L formar.

Grädda 1 h på 100 grader.
Höj till 150 grader och grädda till 95 grader innertemperatur, tar ca 45 min till.

Klart! Verkligen jättegott och luktade otroligt gott 🎅
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 055
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp