Jultråden 2022

Så söt 🤩
20221030_225304.jpg
 
Jag har smygstartat på samma sätt som jag gör varje år: genom att tillåta mig att lyssna på EN julskiva, som inte innehåller någon av de klassiska jullåtarna (eller ja, inte i samma tappning som vanligt i alla fall) och därmed inte leder till att man (jag) är helt utled på julsånger lagom till andra advent. Skivan i fråga är A Legendary Christmas av John Legend och den går mer i jazz/blues än något annat. Helt perfekt såhär i början av november när det börjar rycka lite i julmusklerna! :D

Funderar även på att göra risgrynsgröt ikväll... :d
 
I år ska jag för första gången fira jul med min nya familj, alltså inte föräldrar och syskon men de utan blodsband. Jag ser fram emot det massor, men samtidigt känns det lite trevande. Vilka traditioner tar vi med oss? Kommer det kännas som "riktig" jul? Ska jag hålla tillbaka mig eller verkligen visa hur mycket jag älskar julen?

Ni andra som firat med partner/vänner/andra närstående för första gången, hur kändes det? Vad gjorde ni? Tog ni med er mycket av era familjetraditioner in i "nya" firandet?
 
Trodde att jag skulle ha noll och ingen julkänsla i år då förra julen blev så jobbig. Min pappa gick bort på julaftonskvällen. Men känner ändå nånstans att jag vill ta in julen i år ändå. Kanske extra mycket. Pappa kommer vara med mig det känner jag.
 
Jag firar inte jul. Jag plockar upp en kompis och så drar vi runt - äter på Max och snackar skit

(KFC är ju annars tradition bland de som firar "icke-jul" men vännen är vegg av samvetsskäl, så jag vill inte ta in hen på en sådan)
 
I år ska jag för första gången fira jul med min nya familj, alltså inte föräldrar och syskon men de utan blodsband. Jag ser fram emot det massor, men samtidigt känns det lite trevande. Vilka traditioner tar vi med oss? Kommer det kännas som "riktig" jul? Ska jag hålla tillbaka mig eller verkligen visa hur mycket jag älskar julen?

Ni andra som firat med partner/vänner/andra närstående för första gången, hur kändes det? Vad gjorde ni? Tog ni med er mycket av era familjetraditioner in i "nya" firandet?
Min erfarenhet är att om man har "samma nationalitet och kultur" från första början är det oftast inte så mycket som skiljer annat än lokala företeelser. Ungefär som att midsommar firas olika i olika delar av landet.

Kommer man däremot från helt olika kulturer kan det bli en smärre chock 😆 🙈 Hur man sedan väljer att fira brukar ge sig med åren 🙃
 
Min erfarenhet är att om man har "samma nationalitet och kultur" från första början är det oftast inte så mycket som skiljer annat än lokala företeelser. Ungefär som att midsommar firas olika i olika delar av landet.

Kommer man däremot från helt olika kulturer kan det bli en smärre chock 😆 🙈 Hur man sedan väljer att fira brukar ge sig med åren 🙃
Jag har alltid tänkt att julen skiljer sig ganska mycket från familj till familj, att alla har sina mikrotraditioner om vad som ska ätas när och så vidare. Men det är nog en helt egen tråd.
 
Jag har beställt en ny ljusstake till köksfönstret och äntligen har jag gjort slag i saken och beställt julpyjamasar till hela familjen! De vet inget än! Det ska bli en present till första advent och sen ska vi går runt hel december här hemma och mysa i våra likadana julpyjamasar! Undrar om min man och tonårsdotter håller med mig?
 
Jag har beställt en ny ljusstake till köksfönstret och äntligen har jag gjort slag i saken och beställt julpyjamasar till hela familjen! De vet inget än! Det ska bli en present till första advent och sen ska vi går runt hel december här hemma och mysa i våra likadana julpyjamasar! Undrar om min man och tonårsdotter håller med mig?

Tonårsdottern KAN bli lite av en utmaning där tror jag :D
 
Jag har alltid tänkt att julen skiljer sig ganska mycket från familj till familj, att alla har sina mikrotraditioner om vad som ska ätas när och så vidare. Men det är nog en helt egen tråd.

Min erfarenhet är att det kan vara klokt att prata igenom allting i förväg och komma överens om hur man ska göra det.

Och så klart vara tydlig med vad som är viktigt för en, inte bara låta de andra styra showet helt. :)
 
I år ska jag för första gången fira jul med min nya familj, alltså inte föräldrar och syskon men de utan blodsband. Jag ser fram emot det massor, men samtidigt känns det lite trevande. Vilka traditioner tar vi med oss? Kommer det kännas som "riktig" jul? Ska jag hålla tillbaka mig eller verkligen visa hur mycket jag älskar julen?

Ni andra som firat med partner/vänner/andra närstående för första gången, hur kändes det? Vad gjorde ni? Tog ni med er mycket av era familjetraditioner in i "nya" firandet?
Jag firade för första gången i ny och egenvald konstellation för tre år sedan. Vi tog alla (vi var då fyra vuxna, två vänner och min mamma samt vännernas barn i singular) med det som låg oss varmast om hjärtat och en del blev helt nytt. Bland annat hade vi en egen tom kyrka till vårt förfogande och det uppstod en lite julpsalmsångstund i samband med att den skulle låsas. Det har vi fortsatt med. Så himla mysigt!

Självklart ska du visa hur mycket du älskar julen! Det fina med självvald krets är ju att få vara som en är.

Jag upplever också att firandet skiljer rätt mycket mellan familjer/kretsar. Om alla tar med sina viktigaste/käraste element så kan jag inte tänka mig annat än att det blir jättefint. Att göra nytt tillsammans tror jag händer automatiskt bara inte det är för späckat schema.
 
För mig har julen officiellt startat nu i och med trådstart av Secret Santa. :D Sen är det förberedelser inför julmarknad, julprodukter i företaget som ska upp i shoppen och så vidare. (Även om de första julbeställningarna kom redan i Augusti 😂)

Ska försöka hålla mig någon helg till med att sätta upp adventsstjärnor och ljusstakar - men det är ju inte helt lätt att vänta i det här mörka, regniga och grå vädret som är... :cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 055
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp