Juridisk abort

Det handlar om att tänka efter före i stället för att alltid kräva en väg ur sina misstag efteråt.
En väg som "Någon Annan" skall betala för.

Det håller jag inte med om eftersom jag tycker aborträtten är bra. Min poäng är att män inte har ett liknande alternativ vilket är en nackdel för männen, men som jag skrev finns det inte alltid en helt rättvis lösning i alla situationer. Att man bör tänka efter före, oavsett om man är man eller kvinna, tror jag alla är överens om.
 
@stjarnhimmel

Tråden handlar om juridisk abort. Själva utgångspunkten i förslaget (som jag inte vet om jag stödjer) är att män har en nackdel när det kommer till oväntade graviditeter som man vill komma till rätta med. Förstår inte på vilket sätt det är konstigt att det skulle diskuteras i tråden.
 
Det håller jag inte med om eftersom jag tycker aborträtten är bra. Min poäng är att män inte har ett liknande alternativ vilket är en nackdel för männen,
Det har blivit ombytta roller jämfört med historien.
Förr så blev kvinnor gravida och fick ta hela ansvaret och alla konsekvenser för det.
Nu så har de ett val som de har kämpat för och skaffat sig själva.
Därmed så blev det så att männen hamnade i den ställningen att de inte har valet.
Dags för männen att ta kontrollen över detta.
Då kvinnans kropp är just kvinnan och det som lämnar kroppen inte längre är under personens kontroll så finns det bara förebyggande åtgärder för mannen att tillgå.

En bra start vore om alla män som definitivt och aldrig skall ha barn eller några fler barn såg till att genom vasektomi hindra spermier från att lämna kroppen.
En bra fortsättning vore om resten accepterade att de kanske måste ta P-piller, använda kondom eller på annat sätt låta bli att deponera spermier på en plats där de kan träffa ett ägg och bli ett barn.

Det är helt enkelt dags för männen att se sanningen i vitögat.
De måste alldeles själva ta ansvaret för var och hur de sprider sina spermier.
 
@stjarnhimmel

Tråden handlar om juridisk abort. Själva utgångspunkten i förslaget (som jag inte vet om jag stödjer) är att män har en nackdel när det kommer till oväntade graviditeter som man vill komma till rätta med. Förstår inte på vilket sätt det är konstigt att det skulle diskuteras i tråden.
Ja och det är ju det vi diskuterar.
Jag tycker det handlar om att både män och kvinnor har nackdelar är det gäller detta.
Varför ska vi bara prata om nackdelar som män har?
 
Ja och det är ju det vi diskuterar.
Jag tycker det handlar om att både män och kvinnor har nackdelar är det gäller detta.
Varför ska vi bara prata om nackdelar som män har?

Du får skriva om vad du vill. Som helhet tycker jag män är missgynnade juridiskt sett så därför skriver jag främst om det.
 
Så en kille ska alltså den sista dan innan gränsen är passerad säga morsning nu drar jag och lämna tjejen med att kanske ha gått för länge utan möjlighet till abort enligt lagen.
Jag har tyckt att L är det vettigaste av alla blåa partier men vettefan med ett ungdomsförbund som driver såna frågor.
Tur för alla stackars utsatta män i samhället att LUF finns så att inte mer ansvar läggs på männens redan tyngda axlar.
 
och hur ska man göra det annorlunda då?
om du tycker att män är missgynnade.. hur ska de inte kunna vara det?

Det är inte säkert på att det finns någon bra lösning på det problemet. Ett alternativ hade kunnat vara juridisk abort men jag ser en rad problem med det förslaget.
 
Det är inte säkert på att det finns någon bra lösning på det problemet. Ett alternativ hade kunnat vara juridisk abort men jag ser en rad problem med det förslaget.
I såna fall måste ju då en kvinna också kunna kräva det motsatta. Dvs om en kvinna blir gravid kan hon kräva att mannen under graviditeten skriver ett papper att han kommer stanna hela graviditeten och barnets uppväxt.
 
I såna fall måste ju då en kvinna också kunna kräva det motsatta. Dvs om en kvinna blir gravid kan hon kräva att mannen under graviditeten skriver ett papper att han kommer stanna hela graviditeten och barnets uppväxt.

Det resonemanget förstår jag inte riktigt, varför då?
 
Det resonemanget förstår jag inte riktigt, varför då?
En man kan annars säga att jag kommer att stanna och finnas där. Sen helt plötsligt sticker han och gör juridisk abort. Kanske tom när det är för sent att göra abort.
Så en kvinna kan plötsligt stå där och bli ensam mor trots att hon inte velat det eller blivit lovad något annat av blivande fadern.
 
Så en kille ska alltså den sista dan innan gränsen är passerad säga morsning nu drar jag och lämna tjejen med att kanske ha gått för länge utan möjlighet till abort enligt lagen.
.
Nej vi kräver att alla blivande pappor skriver på papper under graviditeten att de kommer att finnas där.
det kommer bli mkt pappersarbete...
 
@stjarnhimmel

Tråden handlar om juridisk abort. Själva utgångspunkten i förslaget (som jag inte vet om jag stödjer) är att män har en nackdel när det kommer till oväntade graviditeter som man vill komma till rätta med. Förstår inte på vilket sätt det är konstigt att det skulle diskuteras i tråden.
Förslaget handlar KONKRET inte alls om den nackdelen utan om att män inte ens vill behöva betala den lilla summa som deras fullt existerande barn har rätt till

Det är vad det betyder i verkligheten

OM det hade handlat om att man med förslaget kunde "komma till rätta med" nackdelen att män av fysiska anledningar inte kan bli gravida och göra en VERKLIG abort så hade diskussionen sett heelt annorlunda ut
OM förslaget var att män ska kunna bli gravida och göra abort hade ingen nekat dem det!!! Det kan män gott uppleva och se så roligt det är och vilken härlig fördel det är att bli oönskat gravid och göra abort!!
Men nu handlar det INTE om DEN nackdelen alls eftersom det är totalt orealistiskt att åtgärda den närmsta framtiden utan i verkligheten där män ännu inte kan bli oönskat gravida och göra abort handlar det om nackdelen att män måste betala en liten summa underhåll till sina existerande barn per månad

Förslaget är konkret:
-Buhu jag kan inte bli oönskat gravid och göra en riktig abort så jag ska minsann inte betala ett skit till mina existerande barn

Alltså jämför inte med VERKLIG abort när det finns ett eller flera barn som existerar till 100%!!!
 
Senast ändrad:
En man kan annars säga att jag kommer att stanna och finnas där. Sen helt plötsligt sticker han och gör juridisk abort. Kanske tom när det är för sent att göra abort.
Så en kvinna kan plötsligt stå där och bli ensam mor trots att hon inte velat det eller blivit lovad något annat av blivande fadern.

Juridisk abort skulle enligt LUF:s förslag bara att utföra under tiden en vanlig abort är möjlig att genomföra. Att plötsligt sticka går ju göra redan idag. Men jag tycker att det borde gå skriva under om gemensam vårdnad för ogifta par redan innan barnet är fött, det hade väl löst det problemet tror jag.
 
Men jag tycker att det borde gå skriva under om gemensam vårdnad för ogifta par redan innan barnet är fött, det hade väl löst det problemet tror jag.
Bäst är väl att kvinnan före samlaget drar fram ett papper som mannen får skriva på.
Och om han inte skriver på att han tar sitt fulla föräldraansvar för det eventuella barn som blir så kan ju kvinnan välja att ha samlag eller inte.
Fiffigt - eller hur?
 
Juridisk abort skulle enligt LUF:s förslag bara att utföra under tiden en vanlig abort är möjlig att genomföra. Att plötsligt sticka går ju göra redan idag. .
Nej ska man införa juridisk abort måste man införa det motsatta tycker jag. En kvinna måste kunna få en garanti för att en man stannar tycker jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 320
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 093
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 606
Senast: Nixehen
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp