Juridisk abort

Juridisk abort skulle enligt LUF:s förslag bara att utföra under tiden en vanlig abort är möjlig att genomföra. Att plötsligt sticka går ju göra redan idag. Men jag tycker att det borde gå skriva under om gemensam vårdnad för ogifta par redan innan barnet är fött, det hade väl löst det problemet tror jag.

Vilket problem hade det löst? Jag hade en pappa till sonen ända tills han var 12 år gammal efter det har han mest bråkat och ställt till det för mig genom att tex inte skicka in flyttanmäl på sonen så jag blev utan bostadsbidrag.

Vi har gemensam vårdnad men det hjälper inte oss överhuvudtaget, det stjälper så förbannat mycket. Även om han har två föräldrar på pappret så har han inte två föräldrar som tex kör honom till träningar, åker på semester, gör läxor, finns där för honom mm
 
Bäst är väl att kvinnan före samlaget drar fram ett papper som mannen får skriva på.
Och om han inte skriver på att han tar sitt fulla föräldraansvar för det eventuella barn som blir så kan ju kvinnan välja att ha samlag eller inte.
Fiffigt - eller hur?

Jag skulle hellre se motsatsen i så fall. En man skulle kunna avsäga sig allt föräldraansvar - men bara med ett kontrakt undertecknat innan samlag genomförts. Naturligtvis är det också bara giltigt under en kortare tidsperiod.
 
Jag tror man måste börja använda bank-id också när man signerar papperet.
Eller legitimerar sig.
Annars kan man vid ett ONS uppge falskt namn.

Man kan ju ha två alternativ också, ett där man bara avsäger sig ett aktivt föräldraskap men fortfarande tar ekonomiskt ansvar och ett där man helt avsäger sig faderskapet. Det senare skulle behöva något slags godkännande av en myndighet, så man får nog vänta i tre arbetsdagar innan man riskfritt kan hoppa i säng med sitt kvart i tre-ragg.
 
Man kan ju ha två alternativ också, ett där man bara avsäger sig ett aktivt föräldraskap men fortfarande tar ekonomiskt ansvar och ett där man helt avsäger sig faderskapet. Det senare skulle behöva något slags godkännande av en myndighet, så man får nog vänta i tre arbetsdagar innan man riskfritt kan hoppa i säng med sitt kvart i tre-ragg.
Och så skulle man behöva betala en smärre avgift för handläggningen (din ansökan hanteras inom tre arbetsdagar efter betalningen är myndigheten till handa). Avgiften kunde vara knuten till inkomsten. Kanske kunde man även få frikort som hos vården.
 
Som vanligt har jag knäckt ett bra förslag på Buke.
Jag borde lägga fram det till ungdomsförbundet. De borde ju gilla det om de vill att allt ska regleras kring detta.
 
Nu kommer några tjejer från LUF med förslaget att män ska ha möjlighet att göra juridisk abort om dom känner för det. Det innebär att män ska ha rätt att frånsäga sig faderskap fram till 18:e graviditetsveckan, lika länge som det är möjligt för en kvinna att välja abort. Det är bra att man även börjar tänka lite på männen också :)

Fast varför ska männen plötsligt få rätten att bestämma över kvinnans kropp? För tänk om kvinnan i fråga vill behålla barnet men mannen vill att hon ska göra abort? Då kommer kvinnan att bli "tvingad" att göra abort mot sin vilja. Fast jag kanske tänker lite fel nu.:confused:
 
Fast varför ska männen plötsligt få rätten att bestämma över kvinnans kropp? För tänk om kvinnan i fråga vill behålla barnet men mannen vill att hon ska göra abort? Då kommer kvinnan att bli "tvingad" att göra abort mot sin vilja. Fast jag kanske tänker lite fel nu.:confused:

Det är juridisk abort som är på förslaget, inte en fysisk sådan. Alltså att mannen skulle kunna avsäga sig faderskapet och därmed allt ansvar för barnet.
 
Fast varför ska männen plötsligt få rätten att bestämma över kvinnans kropp? För tänk om kvinnan i fråga vill behålla barnet men mannen vill att hon ska göra abort? Då kommer kvinnan att bli "tvingad" att göra abort mot sin vilja. Fast jag kanske tänker lite fel nu.:confused:
Så han ska inte kunna "tvinga" henne till en abort utan bara genom ett enkelt uttalande ställa henne helt ensam med hela ansvaret för fostret i sin mage. Det är ju så synd om männen - de blir ju hela tiden lurade av kvinnfolk som inte äter sina piller eller tar hål på kondomer, att de måste ges en utväg.(Om han är sen med att göra sin "abort" - har hon lite tid att ändra sig och abortera det barn som hon trodde de var två om. Det är inte som om flickor löser det själv med strumpstickor, utan de måste beställa tid och mecka. Fast det är ju inte de stackars männens problem. Eftersom det är ett liberalt förslag räknar de nog med att den osynliga handen sköter det praktiska)

Eftersom barnet inte försvinner av den juridiska "aborten" kanske den alternativa term som föreslogs ovan, juridiskt rövhatteri, är att föredra.
 
Fast varför ska männen plötsligt få rätten att bestämma över kvinnans kropp? För tänk om kvinnan i fråga vill behålla barnet men mannen vill att hon ska göra abort? Då kommer kvinnan att bli "tvingad" att göra abort mot sin vilja. Fast jag kanske tänker lite fel nu.:confused:
Han ska inte kunna tvinga till abort men däremot behöver han inte ta något som helst ansvar.
Inte om barnet föds, inte heller om abort görs eller adoption sker.
En man kan alltså ligga runt och göra hur många kvinnor som helst gravida och aldrig ta något ansvar för konsekvenserna :up:

Jag vet redan nu många män som är oansvariga med kondom. Detta skulle knappast öka kondomanvändandet :up:
 
Jag fattar faktiskt inte hur de tänkt med att männen ska kunna göra "juridisk abort" till vecka 18? Då har ju kvinnan ingen möjlighet att välja en abort eftersom v 18 är sista chansen för dem också? Borde de inte åtminstone kunnat tänka att kvinnan ska få en rimlig chans att välja om hon vill ha barnet trots att fadern inte tänker vara med?
 
Jag fattar faktiskt inte hur de tänkt med att männen ska kunna göra "juridisk abort" till vecka 18? Då har ju kvinnan ingen möjlighet att välja en abort eftersom v 18 är sista chansen för dem också? Borde de inte åtminstone kunnat tänka att kvinnan ska få en rimlig chans att välja om hon vill ha barnet trots att fadern inte tänker vara med?
Yes.
En man kan teoretiskt skriva på papperet sista dagen v 18 vilket gör att hon inte hinner göra abort
Eller säg en man som skriver på papperet och inte talar om det ens?
 
Juridisk abort skulle enligt LUF:s förslag bara att utföra under tiden en vanlig abort är möjlig att genomföra. Att plötsligt sticka går ju göra redan idag. Men jag tycker att det borde gå skriva under om gemensam vårdnad för ogifta par redan innan barnet är fött, det hade väl löst det problemet tror jag.

Det går att skriva på för gemensam vårdnad innan barnet är fött även idag. Inte löser det problemet. På vilket vis menar du att det skulle få problemet att försvinna? Många fäder drar oavsett om de har gemensam vårdnad om sitt barn eller inte, den detaljen har aldrig hindrat någon.
 
Det går att skriva på för gemensam vårdnad innan barnet är fött även idag. Inte löser det problemet. På vilket vis menar du att det skulle få problemet att försvinna? Många fäder drar oavsett om de har gemensam vårdnad om sitt barn eller inte, den detaljen har aldrig hindrat någon.

Precis, det försvårar ju snarare rätt mycket att ha gemensam vårdnad med någon som inte tar ansvar för barnet.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 315
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 084
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 605
Senast: Nixehen
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 906
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp