Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är säkerligen inte den enda i södra Sverige som funderar över huruvida elleverantörerna kommer att bryta vår elförsörjning nu i vinter? De som bor i lägenhet drabbas ju knappast nämnvärt hårt men det blir ju värre för oss som bor i egen fastighet. Hur vi än får vår uppvärmning dvs olja, pellets, värmepump eller annat så behöver vi ju el i vart fall som helst för att värmen ska komma ut till elementen.

Just nu tisdag (13 dec) så har vi 7 minusgrader i Borgholm på Öland och vintern ser ju ut att fortsätta. :(
 
Jag är säkerligen inte den enda i södra Sverige som funderar över huruvida elleverantörerna kommer att bryta vår elförsörjning nu i vinter? De som bor i lägenhet drabbas ju knappast nämnvärt hårt men det blir ju värre för oss som bor i egen fastighet. Hur vi än får vår uppvärmning dvs olja, pellets, värmepump eller annat så behöver vi ju el i vart fall som helst för att värmen ska komma ut till elementen.

Just nu tisdag (13 dec) så har vi 7 minusgrader i Borgholm på Öland och vintern ser ju ut att fortsätta. :(
Det ska bli milt och blåsigt på måndag så då sjunker väl elpriserna igen
Och strömmen kommer inte brytas flera dagar i sträck om det ens kommer att ske
Ett par timmars strömavbrott är väl ingen fara det händer ju emellanåt ändå när någon råkar gräva av en kabel. Om det nu ens kommer att behövas
 
Jag är säkerligen inte den enda i södra Sverige som funderar över huruvida elleverantörerna kommer att bryta vår elförsörjning nu i vinter? De som bor i lägenhet drabbas ju knappast nämnvärt hårt men det blir ju värre för oss som bor i egen fastighet. Hur vi än får vår uppvärmning dvs olja, pellets, värmepump eller annat så behöver vi ju el i vart fall som helst för att värmen ska komma ut till elementen.

Just nu tisdag (13 dec) så har vi 7 minusgrader i Borgholm på Öland och vintern ser ju ut att fortsätta. :(
Det är väl få hus som blir så utkylda på några enstaka timmar att det kommer till en problematisk nivå när det gäller värmen? Däremot blir det ju opraktiskt med lyse och matlagning som vid vilket vanligt strömavbrott som helst - förutom att en kommer vara förvarnad.
 
Det är väl få hus som blir så utkylda på några enstaka timmar att det kommer till en problematisk nivå när det gäller värmen? Däremot blir det ju opraktiskt med lyse och matlagning som vid vilket vanligt strömavbrott som helst - förutom att en kommer vara förvarnad.
Vi kommer få problem med tågtrafiken. Reservkraften kickar såklart in men först blir det tvärstopp i ställverket vilket betyder att tågen får röda signaler under gång, inte bra!
 
Nej det är min känsla med :(
Det är ett jädra tjat om team och vi är starka tillsammans alla är lika mycket värda men vem som gör vad eller vem som beter sig som ett arsle är inte viktigt
Och vid arbetstoppar som tex jul så näää det finns inte timmar eller folk så nu får vi hjälpas åt :crazy:
Och allt är kaos :mad:
 
Beställde hem covidtest då hela familjen är jättesjuk. Fick dem idag. Följde instruktionerna. Fick inte ens kontrollinjen på nått av testen. Visar sig att de inte tål att förvaras under 4 grader. Det är -12 ute och postnord ställde paketet på trappen.

Varför skickar de varor med post som inte tål utomhustemperaturer?
 
Beställde hem covidtest då hela familjen är jättesjuk. Fick dem idag. Följde instruktionerna. Fick inte ens kontrollinjen på nått av testen. Visar sig att de inte tål att förvaras under 4 grader. Det är -12 ute och postnord ställde paketet på trappen.

Varför skickar de varor med post som inte tål utomhustemperaturer?
Det är faktiskt värt att reklamera för. Om inte annat så av principskäl.
 
Åh, suck. Citat på mobil… :cautious: Från @Nahar Nej, det hävdar jag inte. Jag bara menar att böjningen har att göra med att veken brinner upp, inte att den brinner upp på grund av böjningen. Som sagt var det längesen jag läste om det här och minns inte detaljerna. Du får höra av dig till typ Liljeholmens eller något, de svarar säkert :)
Jag uppfattade det som att du menade att det är mängden stearin/olja som avgör lågans storlek, och därmed svarade jag med att det är vekens storlek.

Veken ser ut som en veke gör, rakt upp, och om du inte klipper av den försvinner den inte.
Vi har nog pratat om varandra lite. Jag har aldrig trott något annat än att förhållandet veke:mängd stearin avgör lågans storlek, som jag skrev tidigare.

Att veken skulle brinna pga böjning (och inte pga att den tänts eld på) låter smått otroligt i mina öron så jag vet inte riktigt varför du vill klargöra att det inte går till så :). Jag tänker också att den blir böjd i processen att gå från veke till ljus, värme, gas och aska. Vore iofs coolt men antagligen lätt vådligt med veke som började brinna av böjning.

Jag släpper detta nu. Tack för att du delade dina tankar.
 
Läste en intervju i svenska dagbladet med SD's partiledare angående utvisning på grund av "bristande vandel".

I grunden är problemet att det i dag är väldigt svårt att utvisa människor som inte bör vara här, så länge de inte är lagförda för brott. Här handlar det om att hitta andra möjligheter, att helt enkelt kunna göra sig av med människor som inte ska vara här, säger Jimmie Åkesson.

Exempel som ges på bristande vandel är bland annat att röra sig i kriminella nätverk, prostitution och missbruk.

Kritiker invänder att prostituerade ska ses som brottsoffer och inte riskera utvisning.

– För mig spelar det inte så stor roll hur de betraktas. Det finns väl ingen anledning för dem att bo i Sverige i alla fall, om de inte har skäl till det, säger Åkesson.


Nu sympatiserar jag inte med SD men jag undrar hur det här går ihop. Om man ska utvisas på grund av "bristande vandel" men HAR skäl till att bo i Sverige ska man då inte utvisas på grund av bristande vandel? Men det var ju bristande vandel som var själva utvisningsskälet :confused::confused::confused::confused::confused:. Alltså jag tycker själva idén är dålig oavsett men jag undrar ändå hur detta ovan går ihop.

(Osäker på om jag fick fram min fundering så den går att förstå... )

https://www.svd.se/a/KnLr0E/akesson-ingen-mansklig-rattighet-att-bo-har

Edit: eller borde jag läst mer bakgrund?
 
Läste en intervju i svenska dagbladet med SD's partiledare angående utvisning på grund av "bristande vandel".

I grunden är problemet att det i dag är väldigt svårt att utvisa människor som inte bör vara här, så länge de inte är lagförda för brott. Här handlar det om att hitta andra möjligheter, att helt enkelt kunna göra sig av med människor som inte ska vara här, säger Jimmie Åkesson.

Exempel som ges på bristande vandel är bland annat att röra sig i kriminella nätverk, prostitution och missbruk.

Kritiker invänder att prostituerade ska ses som brottsoffer och inte riskera utvisning.

– För mig spelar det inte så stor roll hur de betraktas. Det finns väl ingen anledning för dem att bo i Sverige i alla fall, om de inte har skäl till det, säger Åkesson.


Nu sympatiserar jag inte med SD men jag undrar hur det här går ihop. Om man ska utvisas på grund av "bristande vandel" men HAR skäl till att bo i Sverige ska man då inte utvisas på grund av bristande vandel? Men det var ju bristande vandel som var själva utvisningsskälet :confused::confused::confused::confused::confused:. Alltså jag tycker själva idén är dålig oavsett men jag undrar ändå hur detta ovan går ihop.

(Osäker på om jag fick fram min fundering så den går att förstå... )

https://www.svd.se/a/KnLr0E/akesson-ingen-mansklig-rattighet-att-bo-har

Edit: eller borde jag läst mer bakgrund?
Utgångspunkten är att det från början finns två kategorier: de som bör/har skäl att vara i landet och de som inte bör vara i landet/inte har skäl till det.

För att kunna utvisa de som bör utvisas så måste man ha något regelverk som kan användas som beslutsgrund för att ge juridisk hållbarhet till processen. Det är där som vandeln kommer in.

Vandeln är inte det som gör att någon till en person som bör utvisas. Dess funktion är att göra det möjligt att utföra avvisningar av de som bör utvisas.
 
Utgångspunkten är att det från början finns två kategorier: de som bör/har skäl att vara i landet och de som inte bör vara i landet/inte har skäl till det.

För att kunna utvisa de som bör utvisas så måste man ha något regelverk som kan användas som beslutsgrund för att ge juridisk hållbarhet till processen. Det är där som vandeln kommer in.

Vandeln är inte det som gör att någon till en person som bör utvisas. Dess funktion är att göra det möjligt att utföra avvisningar av de som bör utvisas.
Okej, då förstår jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
10 981
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
18 19 20
Svar
390
· Visningar
10 483
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
13 157
Senast: Nebraska
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp