Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ljusvekar alltid böjer sig.
Det gör de inte alltid. Moderna ljusvekar är konstruerade så att de böjer sig och brinner upp i änden, men äldre vekar (eller hemgjorda) gör det inte, utan behöver klippas under tiden som de brinner, annars blir flamman väldigt hög och börjar sota mycket. Har du inga äldre ljus att observera så se t.ex. äldre konstverk:

a-young-man-reading-at-candlelight-matthias-stom-9e2465b0.jpg


Så ser inte de flesta ljuslågor ut idag, utan brinner mycket lägre.
 
Det gör de inte alltid. Moderna ljusvekar är konstruerade så att de böjer sig och brinner upp i änden, men äldre vekar (eller hemgjorda) gör det inte, utan behöver klippas under tiden som de brinner, annars blir flamman väldigt hög och börjar sota mycket. Har du inga äldre ljus att observera så se t.ex. äldre konstverk:

a-young-man-reading-at-candlelight-matthias-stom-9e2465b0.jpg


Så ser inte de flesta ljuslågor ut idag, utan brinner mycket lägre.
Jaha, nu funderar jag på om det verkligen är så. 🤔🤓

Ditt inlägg fick mig att tänka på ”billighetsljus” jag köpt som brinner precis som du beskriver, men också egenstöpta. Med de egenstöpta har jag tidigare slutdragit att de får stor låga när det är fel proportioner på veke:stearin, för det går ju att få egenstöpta som inte får sådär stor låga. Men jag har inte undersökt om alternativet till böjd veke är stor låga.

Vad menar du det är för konstruktion som böjer veken jämfört med konstruktion som inte nöjer veken? Nyfiken!
 
Jaha, nu funderar jag på om det verkligen är så. 🤔🤓

Ditt inlägg fick mig att tänka på ”billighetsljus” jag köpt som brinner precis som du beskriver, men också egenstöpta. Med de egenstöpta har jag tidigare slutdragit att de får stor låga när det är fel proportioner på veke:stearin, för det går ju att få egenstöpta som inte får sådär stor låga. Men jag har inte undersökt om alternativet till böjd veke är stor låga.

Vad menar du det är för konstruktion som böjer veken jämfört med konstruktion som inte nöjer veken? Nyfiken!
Jag vet inte exakt hur de gör det, men jag tror det är något med att det är olika fibrer på olika sidor. Var länge sedan jag läste om detta, så minns inte exakt. Men det betyder ju inte att alla vekar/ljus är så idag heller. Du kan säkert köpa vekar som böjer sig och som inte gör det. Det är inte själva böjen på veken egentligen utan just att hela veken brinner upp, och inget behöver klippas. Ju större/längre veke ju större låga (se till exempel marschaller med sina större vekar, som inte heller brinner upp helt).
 
Jag vet inte exakt hur de gör det, men jag tror det är något med att det är olika fibrer på olika sidor. Var länge sedan jag läste om detta, så minns inte exakt. Men det betyder ju inte att alla vekar/ljus är så idag heller. Du kan säkert köpa vekar som böjer sig och som inte gör det. Det är inte själva böjen på veken egentligen utan just att hela veken brinner upp, och inget behöver klippas. Ju större/längre veke ju större låga (se till exempel marschaller med sina större vekar, som inte heller brinner upp helt).
Ja orsaken till lågans storlek är jag helt med på (och ur det perspektivet gillar jag enkla oljelampor med veketåg eller bara rullad bomull). Olika material låter som ett rimligt sätt att få veken att böja sig.

När jag använder veketåg är det framför allt hur mycket jag låter sticka upp över oljeytan som avgör om hela brinner upp eller inte. För rullad bomull är det en kombination av hur hårt jag rullat och hur mycket jag låter sticka upp.
 
Det gör de inte alltid. Moderna ljusvekar är konstruerade så att de böjer sig och brinner upp i änden, men äldre vekar (eller hemgjorda) gör det inte, utan behöver klippas under tiden som de brinner, annars blir flamman väldigt hög och börjar sota mycket. Har du inga äldre ljus att observera så se t.ex. äldre konstverk:

a-young-man-reading-at-candlelight-matthias-stom-9e2465b0.jpg


Så ser inte de flesta ljuslågor ut idag, utan brinner mycket lägre.
Dagens adventljusveke talar tyvärr emot den här teorin. :cry: Veken är böjd och lågan stor.

Svårt att fota!

956FBFFC-1AE9-4BAC-98A8-A15FA7785FF7.jpeg
 
Den lågan är inte så stor som de blir när en glömmer klippa veken. Vi talar lågor på 10-15 cm.
Jo men det är du som hävdar att vekböjning och stor låga står i motsatsförhållande inte jag. För mig verkar lågstorlek har med vekens längd att göra, inte frånvaro av böjning, vilket styrks av min erfarenhet med användande av oljelampa, där lågstorlek bestäms av längd veke över ytan inte huruvida veken är rak eller böjd.

Menar du att en oklippt veke om flera centimeter (eftersom min avbildade stora låga om 5 cm är för liten för att du ska räkna den som en stor låga) kommer vara rak om den inte är gjord av dubbla material?

Vore intressant att se ett av ljusen du hänvisar till och hur deras veke ser ut. Jag skulle också gärna fråga de ljusstöpande munkarna vi hade i närheten när jag växte upp. Eller kanske snubben i ljudbilden i byn här!
 
Jo men det är du som hävdar att vekböjning och stor låga står i motsatsförhållande inte jag. För mig verkar lågstorlek har med vekens längd att göra, inte frånvaro av böjning, vilket styrks av min erfarenhet med användande av oljelampa, där lågstorlek bestäms av längd veke över ytan inte huruvida veken är rak eller böjd.

Menar du att en oklippt veke om flera centimeter (eftersom min avbildade stora låga om 5 cm är för liten för att du ska räkna den som en stor låga) kommer vara rak om den inte är gjord av dubbla material?

Vore intressant att se ett av ljusen du hänvisar till och hur deras veke ser ut. Jag skulle också gärna fråga de ljusstöpande munkarna vi hade i närheten när jag växte upp. Eller kanske snubben i ljudbilden i byn här!
Nej, det hävdar jag inte. Jag bara menar att böjningen har att göra med att veken brinner upp, inte att den brinner upp på grund av böjningen. Som sagt var det längesen jag läste om det här och minns inte detaljerna. Du får höra av dig till typ Liljeholmens eller något, de svarar säkert :)

Jag uppfattade det som att du menade att det är mängden stearin/olja som avgör lågans storlek, och därmed svarade jag med att det är vekens storlek.

Veken ser ut som en veke gör, rakt upp, och om du inte klipper av den försvinner den inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
7 755
Senast: SiZo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 595
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
575
Senast: Enya
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 501
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp