Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på hur viktigt det är att ens CV är utskriftsvänligt numera?
Vid min senaste jobbintervju jag var på tidigare i månaden så hade de skrivit ut mitt CV och personliga brev.
Men det är väl inte så svårt att göra det utskriftvänligt?
Jag har CVt som en liggande A4 så ser det bra ut både på skärm och går att skriva ut.
 
Vid min senaste jobbintervju jag var på tidigare i månaden så hade de skrivit ut mitt CV och personliga brev.
Men det är väl inte så svårt att göra det utskriftvänligt?
Jag har CVt som en liggande A4 så ser det bra ut både på skärm och går att skriva ut.
Jag tänker mest på att många CV-mallar som ligger på nätet numera har väldigt mycket färg och form, stora fält i olika färger osv vilket gör att de inte är så inbjudande att skriva ut. Det ser absolut snyggt ut på datorn men om det fortfarande är viktigt att skriva ut i pappersform kan det ju sätta vissa käppar i hjulet.
 
Vi har nog pratat om varandra lite. Jag har aldrig trott något annat än att förhållandet veke:mängd stearin avgör lågans storlek, som jag skrev tidigare.

Att veken skulle brinna pga böjning (och inte pga att den tänts eld på) låter smått otroligt i mina öron så jag vet inte riktigt varför du vill klargöra att det inte går till så :). Jag tänker också att den blir böjd i processen att gå från veke till ljus, värme, gas och aska. Vore iofs coolt men antagligen lätt vådligt med veke som började brinna av böjning.

Jag släpper detta nu. Tack för att du delade dina tankar.
Jag kan (kanske ;)) förklara, om du är intresserad av lite förbränningsfysik. Det böjningen gör är att veken kommer ut till kanten på ljuslågan -och det är där förbränningen sker.
Om du tittar noga på en ljuslåga så kan du se att den är blå längst inne i mitten och har en blå rand runt kanten, och det är där det faktiskt brinner. De gula delarna av lågan är inte förbränning utan svartkroppstrålning från sotpartiklar.
Inne i mitten på lågan finns inte tillräckligt med syre för att stearinet ska förbrännas helt, utan det är när det halvförbrända stearinet kommer ut till kanten på lågan det får tillräckligt med syre för att brinna upp helt. Om nu veken går rakt upp kan den bli väldigt lång utan att toppen på den kommer ut i kanten på lågan där det finns syre nog för att den ska brinna upp. Om däremot veken böjer sig så kommer toppen på den komma ut till området med förbränning snabbare. Blev det begripligt?
 
Jag kan (kanske ;)) förklara, om du är intresserad av lite förbränningsfysik. Det böjningen gör är att veken kommer ut till kanten på ljuslågan -och det är där förbränningen sker.
Om du tittar noga på en ljuslåga så kan du se att den är blå längst inne i mitten och har en blå rand runt kanten, och det är där det faktiskt brinner. De gula delarna av lågan är inte förbränning utan svartkroppstrålning från sotpartiklar.
Inne i mitten på lågan finns inte tillräckligt med syre för att stearinet ska förbrännas helt, utan det är när det halvförbrända stearinet kommer ut till kanten på lågan det får tillräckligt med syre för att brinna upp helt. Om nu veken går rakt upp kan den bli väldigt lång utan att toppen på den kommer ut i kanten på lågan där det finns syre nog för att den ska brinna upp. Om däremot veken böjer sig så kommer toppen på den komma ut till området med förbränning snabbare. Blev det begripligt?
:bow::bow:
 
Jag kan (kanske ;)) förklara, om du är intresserad av lite förbränningsfysik. Det böjningen gör är att veken kommer ut till kanten på ljuslågan -och det är där förbränningen sker.
Om du tittar noga på en ljuslåga så kan du se att den är blå längst inne i mitten och har en blå rand runt kanten, och det är där det faktiskt brinner. De gula delarna av lågan är inte förbränning utan svartkroppstrålning från sotpartiklar.
Inne i mitten på lågan finns inte tillräckligt med syre för att stearinet ska förbrännas helt, utan det är när det halvförbrända stearinet kommer ut till kanten på lågan det får tillräckligt med syre för att brinna upp helt. Om nu veken går rakt upp kan den bli väldigt lång utan att toppen på den kommer ut i kanten på lågan där det finns syre nog för att den ska brinna upp. Om däremot veken böjer sig så kommer toppen på den komma ut till området med förbränning snabbare. Blev det begripligt?
Tack! Det blev det. De stora lågorna verkar ju ha mer gult än små, vilket jag funderat över och nu har förklaringen till. :)

Kan du förklara lika informativt varför veken böjer sig? Om du vill alltså.
 
Tack! Det blev det. De stora lågorna verkar ju ha mer gult än små, vilket jag funderat över och nu har förklaringen till. :)

Kan du förklara lika informativt varför veken böjer sig? Om du vill alltså.
Kanske inte riktigt lika bra. Det handlar hur man flätar den, den ska flätas platt för böja sig när fibrerna förkolnar (vilket sker i området i mitten på lågan med den initiala förbränningen). Jag har inte exakt koll på hur cellulosafibrerna ändrar form när de förkolnar, men du kan tänka att det är samma effekt som får ett papper att krulla ihop sig när det brinner.
 
Kanske inte riktigt lika bra. Det handlar hur man flätar den, den ska flätas platt för böja sig när fibrerna förkolnar (vilket sker i området i mitten på lågan med den initiala förbränningen). Jag har inte exakt koll på hur cellulosafibrerna ändrar form när de förkolnar, men du kan tänka att det är samma effekt som får ett papper att krulla ihop sig när det brinner.
Fläta platt alltså! Tack. :bow:
 
Funderar på om det är en jättedålig idé att använda en silikonform som inte är livsmedelsgodkänd till att gjuta choklad i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
10 977
Senast: MJLee
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
10 415
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
13 128
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp