Känner ni till denna släkt??

C

cazi

Köpte i helgen ett fullblossto som jag ska använda till halvblodsaveln.
Hon heter Samsarah och är 6 år.

E : DUTY TIME (GB)
U: BAINO FIT (USA) e. FIT TO FIGHT (USA)

Är sugen på att höra om någon har en släkting till mitt sto. Vet något om stammen eller till och med haft Sara innan mig??

mvh Cassandra
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Du har köpt ett sto som du ska avla på men som du inte vet nått om?

Tycker det låter lite knasigt;) Men hoppas det blir fina fölisar!

Tyvärr vet jag inget om henne.
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Har en litet föl e: Duty Time u: Annie Oakley i det stallet jag är i. Eller lite o liten han är ganska stor för hans ålder. Men väldigt snäll, men vill gärna testa lite emellan åt. En riktig stilig häst.:)

btw, någon som vet hur man lägger in bilder?? :angel:
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Har en litet föl e: Duty Time u: Annie Oakley i det stallet jag är i. Eller lite o liten han är ganska stor för hans ålder. Men väldigt snäll, men vill gärna testa lite emellan åt. En riktig stilig häst.:)

btw, någon som vet hur man lägger in bilder?? :angel:

Kolla under datorer-Bukefalos hjälp;)
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Jag har ridit in ett syskon till din häst och ridit ytterligare en av dem i träning! Den jag red in löper fortfarande aktivt (9 år gammal!), men det kanske är för att han var så speciell att det tog tid innan han startade:angel:.
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

men varför blanda in fullblod i halvblodsaveln? ska inte raserna hållas rena? och om man absolut vill blanda in nått annat, borde man inte ta reda på fakta om den akuella hästen INNAN man köper och planerar....

vet inget om avel, så det är bara funderingar....
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Man blandar in fullblod i halvblods aveln för att lätta upp typen på hästarna. En häst som har fullblod som mamma och halvblod som pappa ger en avkomma med gröna papper dvs renrasig.
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

hmm, va lustigt....

varför då ens bry sig om att hålla de två isär? borde ju vara lättare att ha dom som samma ras, fast med två olika typer. :idea:
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Jo fast det finns ju bara ett fåtal hingstar som är godkända för halvblods aveln. Sen så är dom ju avlade för två olika användningsområden.
Men som inom flera raser är ju fullbloden förädlare.

Jag är urusel på att förklara så vi får hoppas att det hoppar in någon annan i tråden som kan sätta ord på det jag menar:)
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Fullblod är godkända som förädlare i halvblodsaveln. (Fullblodshingstar måste visserligen vara godkända för halvblodsavel för att ge gröna papper i ASVH).

Detta innebär att det inte heller blir någon korsning utan ett sv halvblod (sv varmblodig ridhäst) om du lägger en halvblodshingst (godkänd för reggning i ASVH) på ditt fullblodssto. Eller om du reggar den i utländskt förbund för varmblodiga ridhästar om du om nu använt en sådan hingst.
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Jag har ridit en avkomma till Baino Fit (samma som Tough Cookie tror jag). Han var trevlig att rida med ok gångarter och hoppar väldigt väl. Var som sagt lite knepig som unghäst och behövde tid att mogna.
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

hmm, va lustigt....

varför då ens bry sig om att hålla de två isär? borde ju vara lättare att ha dom som samma ras, fast med två olika typer. :idea:

Fast fullblodens stambok är stängd så finns det halvblod (SWB eller någon annan) i stamtavlan kan det aldrig bli ett fullblod. Rätta mig om jag har fel.

Hittade följande på wikipedia
"Alla hästar som är rena fullblod (de som är berättigade till registrering) skall både på moderns sida och faderns sida härstamma från familjer, som redan finns representerade i tidigare volymer av The General Stud Book. Alternativt skall man kunna uppvisa att de är absolut renrasiga i åtta eller nio generationer tillbaka under minst 100 år, samt att de närmaste släktledens prestationer på kapplöpningsbanan visar att de är rena fullblod."
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Hon som har fött upp denna häst bor jag granne med så vill du prata med uppfödaren så kan du få telefonnr.
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Jag red Samsarah en del när jag praktiserade hos Pia Höiom sommaren 2006!
 
Sv: Känner ni till denna släkt??

Jag har en 10-årig fullblodsvalack e. Duty Time. Har ett underbart temperament; är otroligt snäll att hantera, är oerhört social och vill alltid göra sitt bästa. Är pigg och glad att rida, med ett mycket trevligt steg. Snygg ridhästmodell. Får ofta förvånade blickar, när jag berättar att han är ett rent fullblod.
Har sett flera Duty Time-avkommor, och de är ofta av bra ridhästmodell.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 067
Senast: prallan
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 211
Senast: supercassie
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 124
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp