Kärnkraftverk

Ajda

Trådstartare
Efter att ha sett serien Chernobyl känner jag mig otroligt fascinerad över kemi, fysik och hur dessa kärnkraftverk fungerar.

Vilken utbildning krävs för att jobba på ett?
Inte aktuellt i mitt fall ändå visserligen, men jag är ändå nyfiken. Är det kärnfysiker man bör vara?
 
Efter att ha sett serien Chernobyl känner jag mig otroligt fascinerad över kemi, fysik och hur dessa kärnkraftverk fungerar.

Vilken utbildning krävs för att jobba på ett?
Inte aktuellt i mitt fall ändå visserligen, men jag är ändå nyfiken. Är det kärnfysiker man bör vara?

Vattenfall söker ibland en hop av operatörer, de utbildar dem själva men har ju såklart förkunskapskrav. Så mitt tips är att kontakta Vattenfall och kolla upp det direkt med dem :)
 
Vattenfall söker ibland en hop av operatörer, de utbildar dem själva men har ju såklart förkunskapskrav. Så mitt tips är att kontakta Vattenfall och kolla upp det direkt med dem :)

Jag har nyligen utbildat mig till sjuksköterska så det är inte aktuellt med ett nytt karriärabyte.
Jag är mest nyfiken.
 
Oh, finns det en serie om Chernobyl?

Jag såg en lokaltidningsrubrik (låst artikel) om att företaget jag jobbade på innan jag sa upp mig och åkte till Australien, ska börja leverera till dit.
Men som sagt kunde jag inte läsa artikeln.
Vet en annan användare här på buke som jag tror fortf jobbar där, måste nog skicka ett pm och fråga.

Jag jobbade dock inte på site så relevant utbildning kan jag inte svara på även om jag kan gissa ett visst antal utbildningar som nog är bra.
Försöker komma på vilka utbildningar våra tekniker hade som vi skickade jorden runt till olika kärnkraftverk.
Men mycket handlade om vem som hade bäst kunskap om just den produkten som skulle installeras/servas/ge utbildning om till kund. Och det var ju "internutbildning" på vårt företag
 
Jag jobbade på Oskarshamn som Elkraftsingenjör.

Jobbade du som driftoperatör? :) Jag förstod TS som att det var frågan vad de har för utbildning?

Jag misstänker att skiftlagen på driften består av en mix av processoperatörer och driftingenjörer med specialkompetens inom sitt område dvs kärnkraft. Så ser det ut i min bransch på större anläggningar, jag jobbar med kraftvärmeproduktion. Dock så är vi bara operatörer på mindre anläggningar, där jobbar ingenjörer dagtid i regel.
 
Jobbade du som driftoperatör? :) Jag förstod TS som att det var frågan vad de har för utbildning?

Jag misstänker att skiftlagen på driften består av en mix av processoperatörer och driftingenjörer med specialkompetens inom sitt område dvs kärnkraft. Så ser det ut i min bransch på större anläggningar, jag jobbar med kraftvärmeproduktion. Dock så är vi bara operatörer på mindre anläggningar, där jobbar ingenjörer dagtid i regel.
Nej, jag jobbade med att kontrollera alla elkraftsystem och att de var i god kondition. så att allt funkade från den elektriska sida.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 121
Senast: Silver Girl
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp