Kakel eller våtrumsmatta i nytt badrum

Nej jag valde kakel på golvet.
Är ju också en lösning. Inte tänkt på att man kan blanda. Jag måste dock kolla med firman vi tänkt välja om de ens jobbar med mattor + om prisskillnaden bara är typ 10k kan vi lika gärna köra på kakel överallt. Tål att tänkas på. Vilken tillverkare är det som gjort din tapet (eller matta kanske det heter även för vägg?)?
 
Vi har nog diskuterat detta i 10 år nu.

Blir nog Gustavsberg.
Dusch och kran EPIC av hållbar kvalitet.
Ska vara något med den keramiska kvaliten på själva blandaren som avgör hur länge blandaren håller.
Svedbergs hade en toa serie där själva toaletten tog åt sig lukt.
Så det nyrenommerade badrummet luktade avlopp.
Dessa toaletter ligger nu ute på extrapris.
Vi kommer ha Bricmate Glanshammar Honed , valnöts kommod Haven vanligt handfat. Ovanpåliggande handfat på laminat har kort hållbarhet på laminaten. Grön/ grå våtrumsfärg lady .
Hyllor string som har en jättefin badrrums serie. Pocket string finns i valnöt.
Så ser det ut just nu i alla fall.
 
Är ju också en lösning. Inte tänkt på att man kan blanda. Jag måste dock kolla med firman vi tänkt välja om de ens jobbar med mattor + om prisskillnaden bara är typ 10k kan vi lika gärna köra på kakel överallt. Tål att tänkas på. Vilken tillverkare är det som gjort din tapet (eller matta kanske det heter även för vägg?)?
Kombinera går på massor av sätt! Finns ju riktigt snygga våtrumsmattor idag och jag köpte nyligen hus med (nya) mattor i båda badrum. Inte alls något som drar ned priset skulle jag säga, det viktigaste är att det är relativt nytt och fräscht och inte behöver göras om.

Vet några som renoverade för några år sen och satte våtrumsmatta (flera som besökt var efter att ha varit där övertygade om att det var kaklat för att det är så snyggt). De satte dock en vägg med mosaikkakel i duschen.
 
Är ju också en lösning. Inte tänkt på att man kan blanda. Jag måste dock kolla med firman vi tänkt välja om de ens jobbar med mattor + om prisskillnaden bara är typ 10k kan vi lika gärna köra på kakel överallt. Tål att tänkas på. Vilken tillverkare är det som gjort din tapet (eller matta kanske det heter även för vägg?)?
Det är tarkett, soft white heter färgen.
 
Bården är ju bara en bit tapet av samma sort så det enda som kan synas är ju möjligen att du får en skarv 2 meter upp på väggen. Men det enklaste är ju att fråga en firma som säljer varför det är så och om det går att få bitar som går hela vägen upp utan skarv. Jag valde våtrumsvägg och kakelgolv på grund av kostnaden. Vägen är vit så det man kan se är att det finns en skarv som sagt som en liten skugga på väggen 2 m upp.
Sant, klart man kan ha samma färg på bård och väggmaterial, det tänkte jag inte på :)
(Nu alltså, när vi gjorde badrummet visste vi det :p)
 
Skriver lite till. Vi har två badrum, det ena renoverade vi 2019, då valde vi plastmatta i och med att huset är gammalt och riskerar att röra sig. Badrum nummer två är nybyggt (huset utbyggt) och där valde vi kakel. Jag hade inte haft något emot att ha matta igen men försäkringsmässigt var tydligen kakel bättre, ifall det blir vattenskada eller liknande. Jag kan inte svara exakt på varför det är så, min sambo har läst på :) men värt att höra med erat försäkringsbolag kanske?
 
Satte in mörk våtrumsmatta med medaljongmönster i ett badrum för länge sedan. Såg mycket bättre ut än det man annars spontant tänker på.. Om jag inte minns helt galet så gick nog golvmattan upp en liten bit nertill och på så sätt behövdes ingen bård där uppe.
 
Skriver lite till. Vi har två badrum, det ena renoverade vi 2019, då valde vi plastmatta i och med att huset är gammalt och riskerar att röra sig. Badrum nummer två är nybyggt (huset utbyggt) och där valde vi kakel. Jag hade inte haft något emot att ha matta igen men försäkringsmässigt var tydligen kakel bättre, ifall det blir vattenskada eller liknande. Jag kan inte svara exakt på varför det är så, min sambo har läst på :) men värt att höra med erat försäkringsbolag kanske?
Va, är du säker? Jag har lärt mig tvärtom, att kakel är sämre för att det lättare döljer fuktskador. Men det var längesen och kanske inte stämmer.
 
Va, är du säker? Jag har lärt mig tvärtom, att kakel är sämre för att det lättare döljer fuktskador. Men det var längesen och kanske inte stämmer.
Det har jag också hört. Men ska kolla med försäkringsbolaget vad de säger.
 
Nu kanske ni tänkt ha golvvärme oavsett, men det är annars en aspekt. Jag skulle starkt avråda från att sätta klinkers på ett badrumsgolv utan golvvärme. Blir svinkallt.
Det beror nog på byggnaden. Har haft klinikers utan golvvärme utan att det känns kallt. Och jag är väldigt frusen.
 
Såhär blev vårt nyrenoverade badrum med våtrumsmatta. Bilden tagen för att bården ska synas. Vi ville bryta av lite med en mörkare än vad själva stora tapeten är.

IMG_1759.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 199
Senast: Scata
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 227
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Jag ska renovera mitt badrum och funderar nu på vad jag ska ha på väggar och golv. Jag kan se både för- och nackdelar med både kakel och...
Svar
11
· Visningar
13 427
Senast: Derivata
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 433
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp