Kakel eller våtrumsmatta i nytt badrum

Jag valde våtrumsmatta och -tapet, dels för att huset rör sig och dels för att jag vill se om det blir något fel i och med att jag gjorde jobbet själv. Jag har ingen bård, men min takhöjd är bara 205 cm så tapeten är hög nog ändå.

Jag valde ett svart- och vitrutigt golv, vilket jag inte hade gjort idag. Allt syns ju på både svart och vitt och tyvärr blir det lite fläckar efter vattnet i duschen. Mattan är dessutom lite grov i strukturen vilket gör den svårare att få ren (men mindre hal).
Tapeten är mycket bättre (båda är från Tarkett).
*Edit, lägger till en bild.
IMG_20201022_222439.jpg
 
Senast ändrad:
Har matta på golvet och kaklade väggar. Mörk matta med typ marmormönster, syns ingen smuts på det. Mattan går upp ca 1 dm på väggen. Nöjd med matta, tycker den är skönare att gå på än klinker, och inga fogar att skura. Milsvid skillnad mot de plastiga mattorna som fanns när jag var liten. Eftersom det går att lägga klinker ovanpå hade vi vi inflytt en tanke om att kanske göra det senare men det kommer vi inte att göra. Har golvvärme under.
 
Har matta på golvet och kaklade väggar. Mörk matta med typ marmormönster, syns ingen smuts på det. Mattan går upp ca 1 dm på väggen. Nöjd med matta, tycker den är skönare att gå på än klinker, och inga fogar att skura. Milsvid skillnad mot de plastiga mattorna som fanns när jag var liten. Eftersom det går att lägga klinker ovanpå hade vi vi inflytt en tanke om att kanske göra det senare men det kommer vi inte att göra. Har golvvärme under.
Nej man bör inte kakla på våtrumsmatta. Produkter som används kan lösa upp mattan. Man bör våtspärra hela badrummet. Golvbrunnar äldre än 10 år tror jag det var måste göras om vid renovering. Annars gäller inte försäkring.
 
Vi sitter i samma sits, har 1½ badrum men kommer ha 2 när det ½a blir med dusch. Vårt är ett trähus så vi vill inte sätta för höga belastningar på innertaket vilket ger 1 dusch och 2 våtrumsmatta på golv och tak.
Det på bottenplan kommer också bli med våtrumsmatta och där badkar =)
Nu är jag förvisso INGEN kakelfan, så för mej är det inte ens en fråga vad gäller kakel eller våtrumsmatta.
Hatar allt vad fogar heter. Kommer inte ens bli kakel i köket utan kommer hitta på nån annan lösning som vägg över diskbänk.
 
Om du fick offert på båda sorterna (alltså en renovering med helkaklat och en med matta) vad skilde det sig i pris?
Jag tror inte jag tog in offert på kaklat efter att ha diskuterat saken med firman, de rekommenderade matta och jag var redan inne på det så var inte svårövertalad.
Jag har aldrig ångrat mig gillar mitt badrum exakt som det är och kan inte tänka mig att hålla på att försöka hålla skrovliga kakelfogar rena. Så kul är det inte att städa
 
Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms toalett, dusch, lite förvaring och tvättpelare.

Det befintliga kommer vi kakla osv, så det är redan färdigplanerat. Men det som ska byggas är det vi börjar med och vi har fått offerter på helkaklat som är helt okej och rimliga. Men jag börjar fundera på om vi ska köra våtrumsmatta istället.

Typ såhär
Visa bifogad fil 131576

Frågan är bara, kommer man ångra sig? Jag hatar fogar och hade helst kört microcement men det känns för oprövat. Vi hade tänkt köra jättestora plattor för att få så få fogar som möjligt. Men tycker mattorna på bilden var riktiga fina. Kommer det straffa sig när huset en dag ska säljas? Huset är i ett typiskt medelklassområde så inget superexklusivt område där alla har badrum för 500k 😄

Måste man ha bård på väggen när man har våtrumsmatta/tapet? För isåfall blir det inte våtrumsmatta/tapet för bård är skitfult.
Har inte läst alla inlägg, men om jag anar att huset kanske rör på sig lite så hade inte jag lagt klinker.

Svärmor bor i hyreshus och där har de gjort snyggt. Hon är jättenöjd.
Gråmelerad "liggande" våtrumsmatta på väggarna och en bit likadan ovanför snyggt skarvat. Det syns bara en svag grå rand. Det behöver inte bli fult.
 
Vi håller också på att renovera två badrum. Det större blir "arbetsbadrummet" med tvätt och duschbadkar där ungarna kan slabba. Där blir det våtrumsmatta och tapet pga lättstädat och billigare möbler.
20231105_105703.jpg

Snart klart! Valde en greige tapet och bård i samma färg så blir det bara en skarv som i alla fall inte jag stör mig på.

Det mindre badrummet blir kaklat och dusch med duschväggar (som är sjukt svårt att hitta snygga?!).
 
Golvet som ni har, hur håller det sig? Fläckar? För i befintliga badrummet har mattan i duschen fått fläckar som inte går bort. De var där när vi flyttade in så inget vi orsakat. Det badrummet är ”bara” 10-isch år så det är synd att de gjort det så himla fult och dåligt att vi måste riva ut allt. Men men det visste vi ju när vi köpte.
Nackdelen med matta är väl att den åldras fult? Skarvar missfärgas, fläckar efter mattor uppstår. Mitt badrum i huset är från 90-talet och materialet både slitet och missfärgat. I gästhuset som är byggt tio är senare är det kakel och det är fortfarande utan skavanker.
 
Man måste ha bård, det går inte att göra på annat sätt. Har en sambo som en fd golvläggare och badrumsexpert 😁

Jag skulle faktiskt hellre välja matta på väggen än kakel, finns många snygga mattor och är mycket lättare att hålla rent.
Golv vill jag helst ha klinkers med golvvärme.
 
Såhär ser vårt lilla badrum ut, svårt med ljuset på bilden. Klinker och kakel, mörk fog, vilket gör att det inte syns att det blir lite smuts på. Det är någon vecka sen jag skurade golvet, så det är smutsigt på bilden.
IMG20231109161301.jpg
 
Bra tråd! Vi ska göra om vårt badrum också och vi hade liksom ingen tanke på att man kan ju ha våtrumstapet/matta istället för kakel. Vi svär just nu över små plattor och ojämna fogar som är ett helvete att städa så fogfritt lockar :D

Någon som har tagit hänsyn till miljöaspekt? Försöker läsa på vad som är bäst, men landar i att allt är mer eller mindre dåligt. Plastmatta = fossilt och inte så miljövänligt, men samtidigt så för att fuktsäkra kakel/klinker så krävs det ofta sånt som ändå innehåller plast, ftalater och biocider… någon som tittat på detta och har mer input?
 
Jag har blivit väldigt inspirerad kring våtrumsmatta och målade väggar i badrum efter att ha tittat på danska säsongen av Husköp i blindo. De arkitekterna tycker att helkaklat ger ett väldigt institutionellt intryck och jag håller verkligen med! Om jag renoverar badrum i framtiden blir det absolut kombination kakel/matta eller kakel/målat.

IMG_2146.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 198
Senast: Scata
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 227
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Jag ska renovera mitt badrum och funderar nu på vad jag ska ha på väggar och golv. Jag kan se både för- och nackdelar med både kakel och...
Svar
11
· Visningar
13 427
Senast: Derivata
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 433
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp