kalvning kan man göra fel?

M

mausi

jo jag var med på en tragisk kalvning (äger inge kor själv) iaf. så hade kvigan svårt att få ut kalven och dom började dra för att hjälpa henne men hon fastnade på halva vägen! och tyvärr gick hon inte att rädda, de jag funderar över är om mann genom att dra själv kan förvärra det för kon? kommer dom inte naturligt eller måste man hjälpa till ofta?
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Iblad är det så att kon inte klarar få ut kalven och då måste man helt enkelt hjälpa till, det får inte ta för långtid innan kalven måste ut.
För det mesta går det bra men inte alltid, och det är självklart inte kul:cry:
Drar man för hårt kan det hända att kon skadas eller att det blir livmodersframfall, men kalven måste som sagt ut, och går det illa så överlever förhoppningsvis någon av dom.
Man kan också kalla på veterinär, men ofta tar det ju en stund innan denna kommer.

R:cool:
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

De gånger jag fått hjälpa till att dra och kalven fastnat lyckades vi få till det genom att delvis trycka tillbaka kalven, justera och sedan fortsätta dra. Jag har aldrig varit med om att en kalv inte gått att få ut, faktiskt, och då har jag varit med om många kalvningar.
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Ja om man drar i fel läge utan att veta vad man gör kan man förvärra läget, ffa om huvudet inte kommer med men även vid skh hundsittande.
PL
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

ja men jag menar vi fick ut den men kalven kom rätt med frmfötter och huvudförst men sen satt den fast med ett bakben undersig och dess höft kan man säja inne i kon. innan vi hann få ut kalven dog hon med tanke på att kalven inte fick till att få tillräckligt med luft...men är de som de ska när kalven har ett bakben framåt under dess mage... ??
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

men om huvudet kom som det skulle borde den ju fått luft, fick ni inte bort hinnan runt näsborrarna?
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

men om huvudet kom som det skulle borde den ju fått luft, fick ni inte bort hinnan runt näsborrarna?


jo klart men dom kan inte andas iaf med tanke på att bröstpartiet sitter fast i kon
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

man måste dra när kon krystar, det är bålaviktigt!



Inte alls, på en ko kan man dra utan krystvärkar, vi har haft kvigor där krystvärkarna faktiskt försvunnit helt och vi varit tvugna att ingripa.Men man ska inte börja dra för tidigt i en förlossning och man ska dra rätt.
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Om allt funkar som det ska så fixar de det på egen hand, men inte alltid. Och att dra är inget man ska göra på stubben, samt att man bör gå in och känna vad som är galet om det inte syns tydligt. Om t.ex. kalven kommer med sätesbjudning så kan man "putta" tillbaks kalven och gå in och vända den.

Hade de gått in i kon och känt efter vad som inte funkade så hade ju benet kunnat läggas tillrätta.

Kicki :laugh:
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Hej,

Det är jätteviktigt när huvud och det mesta av frambenen är ute att kalven inte fastnar!!! Då kan den kvävas och jag vet att det hänt i ett fall där det för första gången personen ifråga skulle dra ut en kalv.
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Dom är ändå förvånansvärt sega i det läget o det är bättre att jobba sansat o metodiskt än att i vild pnik dra sönder kon.
PL
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Just sätesbjudning är det i min mening inte många bönder som fixar så där åker jag oftast direkt.
En risk om man väntar för länge är att livmodern spricker när man trycker tillbaka. En annan är att klöven punkterar livmodern när man tar den över bäckenkanten.
PL
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Nej det är ingen lätt uppgift att tackla och man får vara väldigt försiktig. Har vänt kalvar några gånger och det har gått bra. Endast en gång fick jag problem då jag var lite kort i rocken, så det blev att snabbt som ögat hitta något lämpligt att stå på. Det bästa är ju om man kan få en vet. på stubben.

Kicki :laugh:
 
Sv: kalvning kan man göra fel?

Jag har gått in med armen och snott kalven rätt, tyvärr så är det ju inte alltid att man hinner se att den ligger fel, samt att kalven inte får vara för stor. Fick lära mig det av min mans pappa, önskar bara att det skulle vara användbart för jämnan.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 571
Senast: miumiu
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 730
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp