kamera - vilken?

Rebecka83

Trådstartare
Ska nu köpa ny kamera. Söker en lagom stor kompakt digitalkamera, alltså en handväskkamera! Är väl en vanlig nybörjaranvändare som vill trycka på knappen så blir bilden bra :)

Men jag blir bara yr i huvudet av att sitta o läsa recensioner. Det jag vill ha är en relativt enkel kamera som inte är så jätte känslig för olika ljusförhållanden. Den får också gärna vara relativt snabb så att det fungerar att ta bilder av djur o barn i rörelse.

Den får gärna kännas rejäl, alltså inte så plastig.

Så är de nån som har någon modell att rekomendera? Va ska man tänka på? Spelar pixlar nån roll?

Sv: kamera - vilken?

Denna införskaffade jag till sonen då han fyllde 5. Det tog han ungefär en timme att lära sig de flesta funktioner och så lyckades han ta en del rätt bra bilder.
Barn i hans ålder är inte alltid så stadiga på handen och fotograferar i princip ALLT de ser.
Har provat den själv och tycker att den är helt OK. 8,5 MP och anti-skak. 5x zoom. Bra kamera till ett vettigt pris.

jo, glöm bort att hetsa efter megapixel, en kamera med 8 megapixel tar inte sämre bilder än en som har 10.
av de där 4 så har både panasonicen och canonen fått väldigt bra recensioner, dock klagar folk på att canons blixt tar lång tid på sig att ladda upp.

ja jag har förstått när jag kikat runt att pixlar inte är så viktiga... Men som sagt är ju helt nybörjare så har ingen koll o alla recensioner säger olika.

Men panasonicen tilltalar mig utseendemässigt iaf.. vilket även olympusen gör. Dom har ju alla vettigt pris.

Jag brukar personligen säga att man bara ska hålla sig till Canon eller Nikon, eftersom de är rena kameratillverkare. Sony är säkert bra, men jag litar mer på de förstnämda.

Så länge du inte ska göra stora tryck eller liknande behöver du inte tänka så mycket på pixlar, men 8 och uppåt är bra.

Jag älskar IXUS-serien, smidiga och tar bra bilder!

Har även en Canon G10 men den används knappt :eek: Så storleken och smidigheten på IXUSEN är en klar fördel.

Jag har en Panasonic lumix dmc tz3 och är grymt nöjd.

Fundera över vad som är viktigt för dig! Vill du ha en kamera som fotar bra i mörker? är det viktigt att den kan ta bra bilder i rörelse? kommer du utnyttja zoom mkt? Sen går du in på ngn butik med kunnig personal som hjälper dig. När du har hittat kameran du gillar kan du ju alltid surfa in på prisjakt.nu för att hitta bästa pris.

Ett tips är att kika på canon ixus (finns på net on net för bra pris) en RUGGIGT bra kompaktkamera! :love:

*KL*

tack för era svar!! funderar ännu o har inte bestämt mig... ska ta mig iväg till en fotobutik inom de närmsta dagarna så man får klämma o känna på lite kameror.

Jag har en Nikon coolpix 7600 som är bra.
Den är rätt hungrig på batteri dock men enkel och tar bra bilder.

Denna bild är tagen med den kameran
Blomma

En gammal hasselblads med film är det enda som är bra.

Liknande trådar

Äldre Kommer behöva köpa ny mobil pga min nuvarande måste laddas 2-3 ggr per dag. Mina krav: - max 4000 - bra batteritid (alltså laddas max en...
Svar
15
· Visningar
1 423
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 941
Äldre Dax för ny mobil. Men jag är kräsen. Den får absolut inte vara för stor! Bra kamera, minne och ska fixa att ha många appar. (Något in...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: Houdinie
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är... 2
Svar
25
· Visningar
2 911
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka