Kameralinsrengöring

sussisus

Trådstartare
Eftersom jag har en kamera med Supermacro (dvs närgräns 0 cm) har jag ibland en viss förmåga att stoppa linsen/objektivet rätt nära motivet.
Behöver något att göra rent linsen med, har köpt putspapper, men inser att det nog måste till vätska också.;)
Måste man ha en speciell linsputsvätska eller går det bra med t.ex. rengöringsvätska för cd-spelare?:confused:
 
Sv: Kameralinsrengöring

Jag hade inte riskerat något utan kört på den speciella linsputsvätskan.
 
Sv: Kameralinsrengöring

Attans att jag inte tänkte på det när jag beställde putspappret.:crazy:
Jaja, det är bara att beställa igen.
 
Sv: Kameralinsrengöring

Har du filtergänga på objektivet? Kör isåfall ett UV filter som skydd, så kan du enklare rengöra filtret istället för främre linsen.

Annars, testa om microfiberduk räcker, du kan också flåsa lite försiktigt på linsen innan du rengör med microfiberduk.
 
Sv: Kameralinsrengöring

Måste tänka efter, men nej, jag tror inte att det finns filtergänga.:o
Har en Canon Powershot S5 IS.

Förövrigt beställde jag en linsadapter (med motljusskydd) samtidigt som putspappret och nu väntar jag på en macrolins. När macrolinsen väl kommer så får jag väl rengöra den istället.;)

Alltså, jag vet att jag borde veta detta, så jag får väl skämmas nu.;)

Någon tipsade om kemisk bensin, är det nåt att ha som linsrengöring?
 
Sv: Kameralinsrengöring

Linsadapter? Dvs. en filteradapter? Motljusskydd är bra, ofta som skydd snarare än just motljusskydd, ha på at all times! Macrolins = Förstoringslins?

Om du kör kemiskt ren bensin lär du inte ha någon antireflexbehandling kvar efter det, rekommenderas INTE.

I nödfall om du inte får bort skiten kan du testa en lätt fuktad trasa av mjukt material, typ väl insliten frotté, eller allra helst en microfiberduk.
 
Sv: Kameralinsrengöring

köp en fotoputsduk på classe, tror bror din har ett par stycken, han fick en av mig...
smart heter företaget som gör dem och de är riktigt bra.
 
Sv: Kameralinsrengöring

Jag fotar oxå mycket macro o har lyckats trycka till en pistill ett par gånger. Har en putsduk i kameraväskan, o det brukar räcka. Annars så flåsar jag på linsen och kör med putsduken.
 
Sv: Kameralinsrengöring

Jag fotar oxå mycket macro o har lyckats trycka till en pistill ett par gånger. Har en putsduk i kameraväskan, o det brukar räcka. Annars så flåsar jag på linsen och kör med putsduken.

Jag är alltså inte ensam.;)
Fast jag har ingen väska, har kameran i jackfickan (jag har stora fickor), men jag har ju allt annat i jackan så en putsduk kan jag nog stoppa in någonstans.:idea:

Imorgon kommer min macrolins!:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
21 513
Senast: iiantazie
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Tjatter Det är en vanlig fridfull dag i Ponyland. Barnen och ponnyerna leker kurragömma, men när en av babyenhörningarna plötsligt försvinner...
34 35 36
Svar
703
· Visningar
27 617
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp