Kameratråd

Miiip

Trådstartare
Har varit väldans sugen på att köpa ny kamera ett tag, och det känns ju som att det är nu man borde göra det.. Innan allt roligt i sommar sätter igång :)

Har inte minsta lilla aning om vad man ska ha för något. Har sneglat lite på Canon, bara för att päronen är hemskt nöjda med sin, och Nikon, för att det var det vi använde oss av i skolan. Men jag kan verkligen inget om det. Och är inte alls sugen på att åka ner till någon butik och bli påprackad något som jag kanske inte ens blir nöjd med. Så jag tänkte höra med er, för det verkar ju finnas folk med koll på det här med foto här inne :)

Vad skulle ni satsa på om man egentligen har så jättestora krav på superduperbra bilder? Om man vill byta upp sej från sin vanliga digitalkamera till någon digital system? Inte är så jättehaj på det här med foto överhuvudtaget men ändå vill kunna få hyffsat bra bilder när man är ute och far runt? Kunna ta snygga porträtt och makrobilder men även kunna få till bra bilder på ex. bilsportsevenemang, agilitytävlingar osv?
Jag vill ha en simpel kamera som duger till det mesta helt enkelt, går det? :D

Sv: Kameratråd

Okej, då fattade jag rätt :)
Jag tycker att du ska kika på Canons kameror. Dom har ju bla. 400D som har varit väldigt populär, men även storebrorsan 450D.
Du får en 400D + 18-55mm för 5400kr och en 450D + 18-55mm IS för 6995kr.

Däremot måste du ju tänka på att du kan behöva lite olika objektiv efter ändamål osv. Vill du fota tex. hästtävlingar så är ett telezoom att rekommendera, ska du fota macro så är det ju ett macroobjektiv du ska ha. Det finns ju dock några telezoomare som har inbyggt macro, fast jag vet inte hur dom fungerar.

Jag har en eos 30D med ett Canon 50mm 1,8f (Kostar en tusenlapp. GRYMT skarpt, verkligen att rekommendera!) & ett 75-300mm telozoom från Canon det också. Känner mig dock lite handikappad utan ett normalzoom så jag ska nog beställa ett så småning om :)

Haha förlåt, en digital systemkamera alltså :)

och jag skulle rekommendera dig att kika på nikon.
både canon och nikon gör bra säker, men jag tycker nikon gör mer rejäla hus, de känns bättre.
har för'ldrarna andra objektiv du kan låna, då är canon ett bra val, men skall du skaffa egen uppsättning då tycker jag du skall åka på en kläm-o-känn turne.

får man fråga vad för budget du har?

D40 är väl förmodligen det mest prisvärda som går att få tag på idag! Under 4000:- för en D40 med 18-55 (Som är ett bra objektiv till skillnad från canons variant) billigare kommer du nog inte!

Jag pushar såklart för Nikon, eftersom jag har två sådana själv och inte aaaaalls är partisk. ;)

Liknande trådar

R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är... 2
Svar
25
· Visningar
2 930
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Ni som kan, jag behöver lite hjälp! Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna... 2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: via
·
IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag... 2
Svar
34
· Visningar
3 481
Senast: pemma
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V