Kamomill - Stressig häst

TheHunted

Trådstartare
Hej. Jag har en hethäst som stressar upp sig jätte lätt.

Har hört att örten Kamomill ska hjälpa lite mot detta.

Har någon några erfarenheter av detta? Är det bra? Funkar det?
Var kan man köpa det? Vad kostar det? Får man tävla när man använder det?

Sen har jag hört att man också kan använda Vänderrot stämmer det?

(Samma frågor som ovan)

Mycket tacksam för svar!

//TheHunted
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Ja det hjälper, finns humle också som har lugnande effekt.
Kolla med en sån hälsokost butik där har dom antagligen.
Annars finns det ju Hilton Herbs dom lär ju också ha det och därifrån kan man beställa.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Valeriana och humle är bäst, frågade min mamma som är örtexpert. Kammomill e tydligen inte lika bra.
ang tävlingar vet jag inte.
Hippo k9 eller Hilton Herbs har som man kan beställa.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Kamomill är ju lungnade. Gå in på http://www.equiterapi.com/ Där finner du många olika örter som du kan ha nytta av. Tänk bara på att det kan ta 2-3 veckor innan man märker resultat på vissa "behandlingar" ;)
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

När jag läser om stressade hästar undrar jag alltid: Hur ser foderstaten ut ? Stressade hästar kan vara hungriga. Hunger utlöser nämligen stress.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

När jag läser om stressade hästar undrar jag alltid: Hur ser foderstaten ut ? Stressade hästar kan vara hungriga. Hunger utlöser nämligen stress.

Och även magnesiumbrist, den glöms tyvärr allt för ofta bort i foderstaten.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Hon får 5 kg hö och ca 3 dl lucenpellts (uppblött) + mineraler

Vi har gräs i hagarna

Hon är jätte tjock nu så vill inte öka på maten.

Hur kan man kolla om dom har magnesiumbrist?
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Det kan man säkert kolla på blodprov. Men enklaste är att ge ett magnesiumtillskott och se om det blir bättre! Jag tycker det hjälper på min häst som är väldigt rädd för alla möjliga saker. Gav NAF Tempralax och han blev lite mindre ängslig tycker jag. Nu är den slut och han är helt på tårna igen, vet inte om det beror på det, eller om det är pga en hemsk sak han upplevde för några veckor sen. :(

Jag har iaf beställt mer, hoppas det kommer snart!

Valeriana (vändelrot) tror jag har blivit dopingklassat nu..? Var iaf tal om att det skulle bli så.. Andra lugnande örter (utöver de som redan är nämnda) du kan testa är järnört (verbena officinalis).

Kamomill har fördelen av att också ha en lindrande verkan på magen - stressade hästar har ofta magproblem.

Prova även blomstermedlet Impatiens.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Är det en shettis eller?
Annars om det är en stor häst så är det på tok för lite grovfoder!!! Dubbelt upp skulle jag vilja säga!
Det är bättre att köpa ett grovfoder med lite sämre värden och ge mera om man har en lättfödd häst. Hästar är gjorda för att äta 16 timmar per dygn.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Hon går ute från ca 8 till 18 på dagarna och vi har gräs i våra hagar, dom är lite leriga men där finns gräs, kan ta bilde rpå dom nu i helgen om så önskas... ska även lägga ut exteriör bild på henne så alla får se hur tjock hon är:crazy:
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Jag har hört att det ska vara lugnande att ge banan, vet en som brukade ge sin häst lite bananer före tävling. Hon menade att det heller inte sänkte prestationsförmågan. Jag har inte fått det bekräftat någonstans alls, och har inte så jättehöga tankar om just hennes kunnande, men det skulle vara kul att höra om någon mer hört samma sak?

Till trådskaparen: du kan ju testa?
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Jag kan säga att min häst vill inte änns lukta på bananer:p

men tack ändå;)
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Rätta mej nån om jag har fel, men är inte lavendel lugnande? Inte att fodra med utan att hänga upp i boxen. Har för mej att jag läste det i den där örtbok för hästägare.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Jo det är det, men det är väl inte i boxen hästen ska vara lugn? :p Sen är lavendel giftigt för hästar att få i sig...

The Hunted; försök få tag på NAF Tempralax och NAF Magic Calmer! Jag använder det och jag tycker det hjälper! Han är fortfarande lika pigg men inte så nervig. Jag beställde från UK, men finns säkert i butiker här också.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Jag kan säga att min häst vill inte änns lukta på bananer:p

men tack ändå;)

Och därför finns kanon bra fodertillskott av magnesium, skulle förmodligen blir väldigt dyrt att ge banan om en normal dos ligger på 3 gr per dag i extra tillskott.
 
Sv: Kamomill - Stressig häst

Jo det är det, men det är väl inte i boxen hästen ska vara lugn? :p Sen är lavendel giftigt för hästar att få i sig...

hehe, i boxen sover hon som en lite gris:p

The Hunted; försök få tag på NAF Tempralax och NAF Magic Calmer! Jag använder det och jag tycker det hjälper! Han är fortfarande lika pigg men inte så nervig. Jag beställde från UK, men finns säkert i butiker här också.


Var kan jag få tag på det?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 430
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 808
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp