Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 877

Bukefalos 30 år!

Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

TS söker ju en långsiktig lösning 50 000 kr är inte en långsiktigt lösning. För mig är 50 000 kr inte heller så mycket pengar att det löser större problem. Med lite tur är det tre månaders levnadskostnader. Det stora problemet är ju att TS inte har en beständig inkomst. Det skulle ju möjligen lösas av att TS ärvde några miljoner att leva på fram till pensionen.

Om det inte ger någon lättnad utan bara mer irritation, vilket det låter som, kan hon göra ett arvsavstående och slippa 50000 bekymmer.
Är du dum???

Självklart behöver jag pengarna.
Men de löser bara tillfälliga problem. De ordnar inte upp mitt liv på något sätt.

Om bilen går sönder, om katterna behöver veterinär, om diskmaskinen tvättmaskinen datorn mobilen gräsklipparen dammsugaren glasögonen whatever går sönder, om man måste renovera tänder eller ett par fönster eller vadsomhelst - då hade jag nog bilden att det är bättre att ha 50 000 än att inte ha 50 000. Men jag hade tydligen fel.
Jag behöver mer än tillfälliga lösningar på tillfälliga problem.

Jag sitter här och kämpar järnet för att lösa min situation. Hur många tror du hade renoverat ett utrymme för att bo i det och byggt ett utedass för att slippa skita i hinkar? Inte många skulle jag tro. Jag gör det för att jag är lösningsorienterad. Men det är en kamp när jag funkar så dåligt.

Jag är fruktansvärt trött på att kämpa år efter år och inget blir bättre.

Det tycker jag inte. Att förändra sitt sett att se på något från bara mörker till att det FAKTISKT finns lite ljuspunkter vore ju något att testa. 50 000 är en sådan ljusglimt.
Men ta över mitt liv då om du tycker det är så lätt. Lev på 6000 kronor i månaden.

@Wille . Du tillhör vad jag förstår LSS i och med din autismdiagnos. Det som hjälper kan kanske vara att få sysselsättning via dem och ansöka om 100% sjukersättning om du inte är arbetsför. Du har du dock haft jobb i närtid så jag förstår att det är svårt.
Tyvärr är det ju svårt att ha hus om man inte har inkomst, men jag vet inte hur mycket lån du har. Det är ju lika svårt att ha en lägenhet, men principen om ägande finns ju av en orsak.

Hur skulle ett jobb Du klarar se ut? Du har ju jobbat innan med allt möjligt vad jag förstår.
Eller är det resorna som inte funkar? Vill du bo kvar måste du leta möjligheter, inte hinder.

Men snälla nån. Detta är inte mobbning.
Jo det är det som så många gånger förr, jag brukar därför sällan skriva i ts trådar då hon ständigt blir nedtryckt av många användare medans en annan användare som skriver frekvent i dagboksforumet mycket sällan får den typen av påhopp.
Tycker som sagt synd om ts att hennes trådar så många gånger slutar med att flera användare går på i grupp och trycker ner henne.

Hon kanske är deppig mellan varven vad vet jag men vad jag kunnat läsa mig till är hon inte dum på något vis.

Är du dum???

Men de löser bara tillfälliga problem. De ordnar inte upp mitt liv på något sätt.

Jag sitter här och kämpar järnet för att lösa min situation. Hur många tror du hade renoverat ett utrymme för att bo i det och byggt ett utedass för att slippa skita i hinkar? Inte många skulle jag tro. Jag gör det för att jag är lösningsorienterad. Men det är en kamp när jag funkar så dåligt.

Men ta över mitt liv då om du tycker det är så lätt. Lev på 6000 kronor i månaden.
Nej, jag är inte dum men du är som vanligt otacksam.

Är du dum???

Jag tror inte du vill ha mitt liv heller, eftersom det inte heller är någon dans på rosor precis. Och lätt har jag inte någonstans påstått att du har det.
Till skillnad från dig ser jag inte försörjningsstöd som någon dödsdom eller som slutet, något jag inte kan ta mig ifrån. Jag har haft djur på försörjningsstöd, fått tandvård och (special)glasögon också så jag vet att det kan funka. Det är givetvis ingen önskvärd situation, men det är ingen som tvingar dig att leva på 6000 kr heller. Lägg till 10 000 kr så har du min inkomst i dagsläget. Över 9000 av dem är bara hyran där jag bor, så vi är inte i helt olika situationer, pengamässigt ändå. Pengamässigt, inkomstmässigt alltså. Resten är vi nog rätt olika.

Nej det är bara tondövt, extremt tondövt. Speciell som de flesta här varit med alla gånger som trådarna blivit stängda och TS valt att lämna forumet för att hon börjat må så dåligt av alla kommentarer kring hennes liv och problem med inkomst.
Jag tror inte det hjälper att bekräfta hur hopplöst allt är. Tvärtom tror jag det är farligt. Tror inte heller att orimliga förväntningar på att ett arv ska lösa hela ens liv hjälper.

Jo det är det som så många gånger förr, jag brukar därför sällan skriva i ts trådar då hon ständigt blir nedtryckt av många användare medans en annan användare som skriver frekvent i dagboksforumet mycket sällan får den typen av påhopp.
Tycker som sagt synd om ts att hennes trådar så många gånger slutar med att flera användare går på i grupp och trycker ner henne.

Hon kanske är deppig mellan varven vad vet jag men vad jag kunnat läsa mig till är hon inte dum på något vis.
Berätta gärna var/hur jag mobbat henne, eftersom du skrev det till mig.

Jag tror inte det hjälper att bekräfta hur hopplöst allt är. Tvärtom tror jag det är farligt. Tror inte heller att orimliga förväntningar på att ett arv ska lösa hela ens liv hjälper.
Men om man inte kan skriva något trevligt kanske man ska låta bli att skriva något alls.

Det är ju ändå ganska självklart att ett mindre arv inte på långa vägar löser situtationen om långsiktig inkomst?

Att bekräfta någons känslor är inte det minsta farligt faktum är att det är en del i suicidprevention att göra just det. Att säga till någon som är i en svår situation som framförallt handlar om oro inför framtiden att den är otacksam har jag väldigt svårt att se som konstruktivt.

Vad fan hjälper tacksamhet i en situation där man står inför en långsiktigt brist på inkomst?

Men tanken var väl ändå inte att hennes döda pappa, som hon inte haft kontakt med sen hon var barn, skulle försörja henne?

50K skulle jag se som rena lottovinsten. Och det var pappan som bestämde vad han ville göra med det han lämnade efter sig, han valde att fördela som han gjorde.

Ja, för oss som inte kommer från rika familjer skulle jag säga att allt en ärver är mer eller mindre att se som en lottovinst.

Men om man inte kan skriva något trevligt kanske man ska låta bli att skriva något alls.
Vad har jag skrivit för otrevligt menar du?
Vad fan hjälper tacksamhet i en situation där man står inför en långsiktigt brist på inkomst?
TS behöver inte vara tacksam.
Att bekräfta någons känslor är inte det minsta farligt faktum är att det är en del i suicidprevention att göra just det. Att säga till någon som är i en svår situation som framförallt handlar om oro inför framtiden att den är otacksam har jag väldigt svårt att se som konstruktivt.
Nja. Ja bekräfta känslor, nej inte bekräfta att allt är hopplöst.
Det är ju ändå ganska självklart att ett mindre arv inte på långa vägar löser situtationen om långsiktig inkomst?
Det var ju just det jag skrev. Det var TS som tyckte arvet skulle lösa situationen.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat