Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 877

Bukefalos 30 år!

Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

Vad ska jag känna lättnad över? Pengarna räcker ju ingenstans. Kanske kan laga bilen när den går sönder. Det är allt.

Olika grader av lättnad? Ja men 50 000 det ger ingen lättnad i ts situation ju.
Om bilen går sönder, om katterna behöver veterinär, om diskmaskinen tvättmaskinen datorn mobilen gräsklipparen dammsugaren glasögonen whatever går sönder, om man måste renovera tänder eller ett par fönster eller vadsomhelst - då hade jag nog bilden att det är bättre att ha 50 000 än att inte ha 50 000. Men jag hade tydligen fel.

Om bilen går sönder, om katterna behöver veterinär, om diskmaskinen tvättmaskinen datorn mobilen gräsklipparen dammsugaren glasögonen whatever går sönder, om man måste renovera tänder eller ett par fönster eller vadsomhelst - då hade jag nog bilden att det är bättre att ha 50 000 än att inte ha 50 000. Men jag hade tydligen fel.
Nej du har självklart inte fel men du förstår samtidigt inte vad ts menar.
Pengarna räcker just bara till något sånt du räknar upp och inte att leva på till vardags. Ts problem försvinner inte i och med dom här 50 000 kronorna.

Pengarna räcker just bara till något sånt du räknar upp och inte att leva på till vardags. Ts problem försvinner inte i och med dom här 50 000 kronorna.

Nej men det är ingen rättighet att ha ex bil och katter, när man har det dåligt ställt och som faktiskt kostar en hel del pengar, ja jag vet, jag skulle inget skriva, jag försöker sitta stenhårt på händerna men det är oerhört provocerande med detta missnöje med plus 50 000 kr på kontot. Skämmes säger jag.

Nej men det är ingen rättighet att ha ex bil och katter, när man har det dåligt ställt och som faktiskt kostar en hel del pengar, ja jag vet, jag skulle inget skriva, jag försöker sitta stenhårt på händerna men det är oerhört provocerande med detta missnöje med plus 50 000 kr på kontot. Skämmes säger jag.
Och jag skäms över att se vad du och flera andra skriver till ts ni borde verkligen skärpa er. Så elaka!

Det är pengar hon inte hade räknat med, som på något vis kan göra livet positivare, om än för en kort stund eller något.

Tror TS skulle gagnas av att försöka söka lösningar istället för DEN Lösningen. Tror det är svårt att hitta en enda lösning på TS problem utan man får kanske ta en sak i taget och förändra det som går att förändra, se det positiva för vad det är istället för ett svar på ens största problem.

Det är klart hennes problem inte försvinner. Men det är ju inte jättemånga som får arv man kan leva resten av livet på. Jag var i liknande situation som TS när jag fick mitt arv. När jag hade betalt hyran hade jag 4200:- kvar. Såg ingen ljusning. Jag fick något mer än TS verkar få men det löste såklart inte det grundläggande problemet med låg inkomst. Det var ändå en otrolig lättnad och hjälp då. Och ett år senare löste sig problemet med inkomsten.

Det är ju en helt orimlig förväntning att arv ska lösa alla ekonomiska bekymmer om man har en inkomst på 6000 eller vad det var.

Och jag skäms över att se vad du och flera andra skriver till ts ni borde verkligen skärpa er. Så elaka!
Men vad har jag skrivit då? undrar jag som bara skrev att det inte är en rättighet att ha bil o katter. Dessutom så tror jag att du har skrivit som du gör för att få igång diskussionen....... att hålla med TS, som du gör, att du förstår att 50 000 är inget då det " inte räcker" stämmer inte med verkligheten.

Jag har gjort 2 inlägg. Ett att det vore bra med 100 % sjukskrivning. Då får @Wille högre ersättning samt kan jobba lite intill med beskära träd o sin honung. Win Win.
Det andra inlägget va att man ska skämmas om man är missnöjd med 50000 kr in på kontot- särskilt om man har det så knapert som TS beskriver hon har.

Vad är elakt???

Men rapportera inläggen då, om du tycker att nån går över gränsen?

Jag förstår att folk blir lite provocerade för 50 000 är då verkligen ingen liten summa, särskilt för en som redan har låg inkomst. Att då fnysa åt det för att det inte magiskt kommer att lösa alla problem? Det är faktiskt både otrevligt och orimligt. Många skulle jubla över att få den summan i näven att göra vad dom vill med, oavsett hur ekonomin ser ut i övrigt.

TS verkar ha fastnat i ett tunnelseende där det inte är värt nåt alls att små problem kanske kan lösas med hjälp av dessa pengar och därmed minska mängden saker som stressar. Det hjälper knappast i det långa loppet att folk bara sympatiserar och låter hen hållas istället för att utmana dom tankegångarna.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat