Kamphund angrep häst

Sv: Kamphund angrep häst

Tror att det är så de har det i Spanien.. med hundkörkort...

men jag tror att det oftare anmäls attacker från utomstående hundar och hundägare än från den egna familjehunden som barnet testade tålamådet för länge på... I det senare fallet antar jag att familjen själv beslutar hur de ska gå vidare...

När jag var yngre blev våra hundar bitna av: en dalmatiner, en softis och en schäfer. Alla lösgående med ägare som kom lunkades efter "ojdå -det har aldrig hänt förr" Så jag vet att ha respekt för alla raser. Men man måste ju inse att vissa raser har större riskfaktor än andra.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Hundkörkort borde införas för alla raser. Det är alldelles för lätt att skaffa hund idag, oavsett ras.

:bow::bow:

håller fult med om att alla som vill skaffa hund ska först gå en utbildning och lära sig vad som krävs att ha en hund och de olika raserna (1 gång räcker). man ska oxå sen gå valp- och unghundskurserna (på varje ny hund). man ska oxå få ett bevis att man har genfört allt. man ska kunna visa uppbivisen annars ska polisen kunna omhändata hundarna man inte har bevis för.

att göra det "jobbigare" att skaffa hund tror jag mer på att än ett förbud. då det krävs mer blir det inte lika många inpulsköp och då e riska mindre för att (misstolka rätt) fel hund hamlar hos fel ägare.:cool:
 
Sv: Kamphund angrep häst

Ang riskfaktor, det äör just darför det finns över 200 olika raser.
Finns ingen anledning till att skaffa en hund som är för krävande när det finns över 200 andra att välja mellan. Finns inte heller någon anledning att trolla fram sin egna speciella (bland)ras.
Problemet är ju att folk antagligen inte ser på hundägarskap som någonting stort, det är lätt att bli hundäögare, kraven är för få, utbudet enormt, dessutom kan man sälja hunden när man har tröttnat. (vilket man inte kan göra som mamma till ett barn när vi nu berörde föräldrartemat)
 
Sv: Kamphund angrep häst

kan säga det att jag ihelgen blev biten av en labben i låret (blev som tur bara ett blåmärke men gjorde sjukt ont iaf). ägaren ståd bara och såg på. sen sa jag sånt händer ibland:eek:.


jag har en dobbe och den dagen hon biter en person (om det inte e i självförsvar eller i försvar av mig) den dan finns hon inte mer. jag e stenhård på den punkte. för om en hund har bitit en gång vad säger att den inte kan bita igen? skulle aldrig våga ta den chansen iaf.
 
Sv: Kamphund angrep häst

När tidningar skriver om hundangrepp använder de ofta termen kamphund oavsett ras. Det låter väl lite värre.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Ja, folk köper hund för att få en livskamrat, en arbetskamrat, något att ställa ut, tväla med, något som impar på kompisarna eller kanske något som gör att man känner sig trygg. Det är en massa människor som ksaffar hund. Och inte alltid av rätt anledning.

(Appropå barn igen så finns det forsterhem om man tröttnar. Vet flera föräldrar som inte klarat det)
 
Sv: Kamphund angrep häst

Varför länkar man till en sida om Golden ? Det är knappast Golden retrivers man läser om vecka ut och vecka in i tidningen eller hur ?

För att Golden retriever leder i statistiken över hundar som biter människor. Låter kanske konstigt men så är det.
 
Sv: Kamphund angrep häst

KL*

Idiotiska dj*vla.... Jag blir så sjukt dj*vla arg när jag läser er inskränkta tankar om raser!! Utgår ifrån att ni är desamma som vill utrota vargen också. Precis samma mentalitet.

Grattis!

Fy fan.

/Nixehen - ägare till "kamphund", den snällaste varelsen på jorden.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag tycker inte att diskussionen här har varit så inskränkt. Många hävdar att det är individen, inte rasen, många hävdar att det är ägaren och inte hunden och några hävdar att det har att göra med rasens genetik, andra att rasen inte spelar någon roll. Vad menar du med inskränkt?
Vi är några som skriver vad vi tycker och har olika åsikter här och ta i trä så har det varit i hyfsad ton till och med. Tycker jag..

godnatt!
 
Sv: Kamphund angrep häst

ta det inte personligt, det är nog så att många såkallade kamphundsägare som är seriösa får stå ut med en hel del skit tack vare de idioter som fått hunden till det dåliga ryckte den har idag, så därav Nixehens starka reaktion.
Man förväntar sig hela tiden att folk ska ge skit, kolla konstigt, säga konstiga saker om ens älskade familjemedlem osv. Tro mig, det tar på psyket att stå ut med det varje dag!
 
Sv: Kamphund angrep häst

kl

tilläggas ska ju att ALLA hundar med kort päls, gärna mörk och som visar en rad mindre fina vita tänder är kamphundar när det gäller skriverier i tidningen.

då spelar det såldes ingen roll om hunden är en boxer, dobberman, rottweiler, amstaff eller pittbull eller någon annan ras som stämmer in på beskrivningen ovan.

Journaliser att ofta väldigt liten kännedom om vilken ras det faktiskt handlar om och är det handlar om blandraser ännu mindre. alltså blir kamphund ett samlings namn för en mängd raser som vi "hundfolk" aldrig skulle kalla för kamphund.

Dessutom ska man ta med i beräkningarna att när det är en hund av "kamphunds" ras så hamnar det i tidningarna direkt men om en Jack russel eller en spaniel hade attakerat en häst eller människa så hade det inte hamnat i tidningen lika självklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund angrep häst

Nu är jag så jävla trög så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg:p

Pga alla dom som köper rasen inte är kunniga inom området, sabbar otroligt mycket för dom som KAN hundens ras och används till utställning, lydnad, sök osv.

Kamphundar är förbjudna i Norge, snart kanske dom förbjuds i Danmark, vad blir nästa, Sverige?, det förstör ju för dom som verkligen vill ha rasen och använder den på RÄTT SÄTT.

Mycket tråkigt när sådant händer men man kanske skulle förbjuda ägaren att hålla djur om man inte ens kan ta med sig ett koppel när man är ute och går, tycker jag saknar brist på kunskap. Hunden straffas på människans okunskapshet och får ta smällen.
 
Sv: Kamphund angrep häst

För det första är det avelns fel och för det andra är det ägarnas problem.
Men det är inte hundens fel att den blir ett monster.

Sen finns det massor av "snälla" raser som är hemska också eftersom de har ägare som inte har koll.
Fick min ena hund svårt biten av en bordercollie, attakerad av en pappilon och vid ett annat tillfälle blev den andra hunden anfallen av en galen borderterrier som högg min allt vad den orkade över ryggen. Vid de två första tillfällena låg min hund totalt undergiven på rygg. Vid det tredje lekte den andra hunden på en gräsmatta och från ingenstans kom den lilla borderterriern flygandes.

Men medierna väljer vad och hur de vill skriva om saker.
 
Sv: Kamphund angrep häst

*Delvis kl*

Spelar det någon roll (i kamphundsdiskussionen) vems fel det är vid varje specifikt tillfälle? Med fel antar jag du menar varför hundar bits?

Hundraserna har i de flesta fall avlats fram mot ett specifikt mål, t ex olika former av jakt, vakta boskap, valla osv. Härom är nog alla överens... men när det kommer till kamphundar som avlats mot just kamp, då låtsas man inte om avelsmål längre. Då hänger allt plötsligt på hundägarna!

Varför inte inse att kamphundar, och blandningar med dom, har sådana mentala och fysiska bakgrunder att dom är olämpliga som sällskapshundar i vårt samhälle. Dom är dessutom onödiga! Det finns massor av andra raser att välja bland. :idea:

Det finns i USA statistik på att kamphundsraserna är mycket överrepresenterade när det gäller svårare skador p g av hundbett. Detta delvis beroende på deras framavlade egenskaper, t ex att alltid angripa med full kraft, att inte sluta innan "fienden" är död samt den stora muskelkraften i käkarna.
Vem har behov av dom egenskaperna i Sverige?

LIA
 
Sv: Kamphund angrep häst

Ja och i USA är det ju inte så att PB är nationalrasen och finns i bra mycket fler exemplar än någon annan stans. :grin:
Och den sk statestiken visar heller inte om alla är renras eller inte.

Och nej, jag förnekar då inte att hundar har bitit och dödat, men vad e det för typ som hållit i kopplena vid dessa tillfällen?

Var tvungen och leta lite på nätet och hittade från UKC att Pb är den andra mest registrerade rasen i deras förbund och de faller ju inom gruppen kamphund.
Ska kika vidare på fler raser som kallas kamphundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund angrep häst

Betr statistiken:
Det finns i USA statistik på att kamphundsraserna är mycket överrepresenterade ...

Menar du att just kamphundsägare är så mycket sämre som hundägare?
Blundar även du för rasernas avelsmål?
Behöver DU kamphundarnas specifika egenskaper?

LIA
 
Sv: Kamphund angrep häst

*Delvis kl*

Spelar det någon roll (i kamphundsdiskussionen) vems fel det är vid varje specifikt tillfälle? Med fel antar jag du menar varför hundar bits?

Hundraserna har i de flesta fall avlats fram mot ett specifikt mål, t ex olika former av jakt, vakta boskap, valla osv. Härom är nog alla överens... men när det kommer till kamphundar som avlats mot just kamp, då låtsas man inte om avelsmål längre. Då hänger allt plötsligt på hundägarna!

Varför inte inse att kamphundar, och blandningar med dom, har sådana mentala och fysiska bakgrunder att dom är olämpliga som sällskapshundar i vårt samhälle. Dom är dessutom onödiga! Det finns massor av andra raser att välja bland. :idea:

Det finns i USA statistik på att kamphundsraserna är mycket överrepresenterade när det gäller svårare skador p g av hundbett. Detta delvis beroende på deras framavlade egenskaper, t ex att alltid angripa med full kraft, att inte sluta innan "fienden" är död samt den stora muskelkraften i käkarna.
Vem har behov av dom egenskaperna i Sverige?

LIA

Mer fel än så kan du faktiskt inte ha!
Hunden (det är väl Pitbullen du pratar om när du nämner avel efter muskelkraft i käkar osv?) är inte avlad efter sitt bett, den är avlad efter gamenessen, dvs viljan att fullfölja en uppgift, den viljan utnyttjas av pitbullägare idag i andra sammanhang idag, tävlingar av olika slag, i sverige är det inte lika populärt, men ta dig till Polen, där anordnas oerhört mycket olika tävlingar som utnyttjar Pitbullens Game till max (bland annat den populäraste weight pullingen).

Sen kan du inte komma och säga att alla som har hund tar vara på dess avelsinriktning!?!?!? Skulle det stämma så skulle alla taxar jaga i gryt om kvällarna och alla bordecollies valla får om dagarna. Det innebär att alla raser ska bort utom mopsar, frallor och andra kungliga sällskapshundar.

Majoriteten har ingen nytta av hundens avelsområde längre, och det är där mycket går snett med hundarna, när man inte längre avlar efter det rasen står för utan går in på någon typ av Modellavel, där man struntar i psyke, hälsa och liknande.

Som sagt en Pitbull ska ALDRIG NÅGONSIN anfalla en människa, och det förväxlas ALDRIG. Amstaffen är dessutom en urusel kamphund, då den är en utställningsavlad hundras, staff bullterriern är sedan länge utställninghund och hobbyhund osv osv osv

Återigen hamnar vi på UPPFÖDARNA. De är bovarna i dramat :devil:

Måste bara tillägga: En tanke slog mig att inom några århundraden försvinner antingen hunden i våra hem eller så försvinner en hel del raser, då våra krav på hunden inom andra områden än de tekniska inte längre är lika stora (då de flesta I-läderna löser sina problem tekniskt, larmskydd, fårhagar, gevär osv). Däremot kommer nog hunden utvecklas mycket som sök och spårhund och SÄLLSKAP i stora lass eftersom vi får större behov av något som ger oss underhåll ju tätare samhälle man lever i. Inte för att det hör ämnet till men men.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamphund angrep häst

Ja bastard ägarna är tamejfan sämre hundägare, för det är ju deras hundar som hamnar i tidningsrubrikerna!

Och nej jag blundar inte alls för rasernas avelsmål, Dogo Argentinon är framavlad för jakt, men räknas ju ändå in i kamphund för denne ser ut som dito..

Ja, jag ville ha en trevlig familjehund med GO som jag kunde ha med mig överallt med stabilt psyke. Och det var precis vad jag fick.
Sen att hunden tyvärr inte är min längre utan exets är förbannat synd, för trevligare hund får man leta efter.
Hon fungerar med alla hundar, alla djur och alla människor, precis så som jag vill ha mina hundar.
I framtiden kommer det solklart komma in en kamphund i mitt hem igen, för jag älskar deras sätt att vara.
Och LIA, var det inte du som skulle hålla dig utanför hund diskussioner?
Och när jag tänker efter, orkar jag inte föra en diskussion med dig i kväll eftersom mitt huvud håller på o ramla av av huvudvärk.
Dessutom är det som att tala inför en vägg, så spelar ju ingen roll vad någon säger till dig.

Kamphundarna tycker jag skall få finnas kvar, men man ska jobba för att få bort blandrasavel och införa någon form av hundägar förbud.
Och att man ska skaffa hund efter personlighets typ, en soffliggare ska inte ha en BC, det blir bara så fel då.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Mer fel än så kan du faktiskt inte ha!
Tror inte det, du säger ju detsamma, om än med lite omskrivning. "Gameness". :grin:

Sen kan du inte komma och säga att alla som har hund tar vara på dess avelsinriktning!?!?!?
Nä, det ska jag absolut inte komma och göra. Var ser du att jag gjort det???

Det är en myt att pitbull aldrig angriper människor. Verkligheten finns att läsa i statistik mm.
Även om övriga kampraser delvis hamnat utanför själva kampandet, så har såvitt jag vet ingen ras medvetet avlats för att eliminera detta. Egenskaperna finns alltså kvar. Du kanske har annan information i det fallet?

Uppfödarna kan kanske belastas för att dom inte gjort just detta, avlat bort kampegenskaperna. Men hur många skulle i så fall intresserat sig för raserna? Hur många skulle skaffat sig en menlös pitbull t ex? Knappast någon är min gissning.

LIA
 
Sv: Kamphund angrep häst

Men LIA, har du missat vad jag har skrivit i liknande trådar?

En PB i kamp, som biter sin förare, hinner knappt lämna piten innan den är död!
Dvs de som kampar med sina hundar, kan omöjligt kampa med dem om de inte kan gå in och bryta kampen, och biter då en hund sin förare, är den värdelös och avlivas således på plats.
Selektiv avel.
Och sedan kampen försvann avlas det på allmän skit.
Och nej, jag tycker kamp är hemsk, att selektivt välja ut avelsdjur kan göras helt utan kamp.

Och avlar man bort gamenessen, så finns det ju ingen hund att jobba med alls?
Utan gameness, ingen wightpull, ingen vilja öht.
Blir som en stor tempelhund och sådana har vi ju redan.


Föressten, ska vi gå etter mer tillbaka i tiden, när de fattiga americanarna skapade rasen, så fick den heller inte bita andra hundar utanför piten.
För när de fattiga bodde i en lite stuga, fullt med fä och folk, hade de hundarna som vakt och sängvärmare, inte satt de då i egna inhägnader.
Gick ju inte ha flera hundar i köket som rök i hop hela tiden.
Idag slits de riktiga kamphundarna från sina mödrar så fort de inte behöver mjölken och isoleras och misshandlas för att få så mycket aggrisivitet som möjligt. :(


Aj mitt huvud, varför gör jag på detta viset`?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 169
  • Artikel
Hästnyheter Den 14-åriga ryttaren Ronja Kardos är rankad som nummer ett i världen bland childrenryttare i dressyr. Hon tillbringar många av veckans...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 025
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp