Kamphund angrep häst

Sv: Kamphund angrep häst

Fruktansvärt! Undrar hur lagstiftningen ser ut i Danmark gällande kopplade hundar?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Citat ur dagstidning.. Och ja, dom borde förbjuda denna ras även i Sverige.

Kamphundar kan förbjudas i Danmark
Drastiska åtgärder föreslås efter blodiga attacker.

Åtskilliga människor i Danmark har under sommaren attackerats av så kallade kamphundar. Nu överväger den danske justitieministern Brian Mikkelsens särskilda hundutredningsgrupp ett totalförbud kamphundar.

– Vi har inte specifikt blivit ombedda att överväga ett förbud mot vissa hundraser, men efter att ha lyssnat till den offentliga debatten så är det något som vi har tagit upp, säger landsdomaren Jens Kruse Mikkelsen, som leder utredningsarbetet, till nyhetsbyrån Ritzau.

Bara de tre senaste dagarna har tre allvarliga angrepp skett. I fredags blev en kvinna attackerad av en löst springande Amerikansk Bullogg när hon vistades i sin trädgård. Under söndagen överfölls ett par av en okopplad terrier och samma dag gick en Staffordshire Bull Terrier till attack mot en 85-årig man i en mataffär.

Enligt nyhetsbyrån Ritzau finns det i dag runt 20 000 kamphundar i Danmark.

Publicerat: 2009-08-03 16:41
 
Sv: Kamphund angrep häst

Varför länkar man till en sida om Golden ? Det är knappast Golden retrivers man läser om vecka ut och vecka in i tidningen eller hur ?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Hundägarproblem, men som framhävs lite extra av att vissa raser är "känsligare" än andra för felsteg i hanteringen, skulle jag vilja säga.

Stackars ryttare och häst iaf.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag håller med Zizzy- det är hundÄGAREN som är problemet- kan man inte uppfostra sin hund ska man inte har hund alls. Tom den snällaste hunden kan bli farligt i fel händer.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Det är inte hundarna det är fel på, eftersom amstaff, pitbull, staffe, bullterriers osv ska vara barn och folkkära när det är rasrena, det är alla de oreggade blandraserna och dess såkallade uppfödare som är problemet!

Ett totalförbud på blandrasavel och krav på kastrering av hundar utan stamtavla skulle lösa problemet, då skulle folk tänka till innan de parade sina blandraser och inte heller vem som helst skulle köpa hundarna som status symboler eller för att träna dom till atta anfalla människor.

Uppfödarna skiter ju totalt i vart valparna hamnar, och själva vet de knappt vad de har för hund och varför de valde just den hunden.

Det är ju så att 95% av alla de sk kamphundarna vi ser idag är buskavlade hundar och oftast impulsköpta, många av hundägarna skulle aldrig köpa en hund av mindre ''cool'' ras.

Att hunden var lös bevisar återigen att det är uppfödaren det är fel på, har man inte vett nog att ta reda på vad hunden man äger är avlad för så ska man inte ha hund alls, det är som att släppa en arbetande jakthund lös i en hönsgård.

Man kan inte kräva att alla hundar ska vara snälla att klappa på, man skaffar ju inte hund åt allmänheten, men man SKA kräva av alla ägare att den inte skadar omgivningen och hanteras så att alla andra går trygga! OAVSETT STORLEK PÅ JYCKEN! Hunden får vara hur aggressiv som helst, bara jag kan gå trygg på gatan!
 
Sv: Kamphund angrep häst

SVARET ÄR HUNDÄGARPROBLEM. Eller kanske problem hos uppfödaren som säljer en stackars valp till en idiot. Frågan är om dom ens har koll på vad det är för ras. När folk sääger "kamphund" så kan det ju vara allt ifrån pitbull till rottweiler eller dobbermann, som faktiskt är VAKTHUNDAR och POLISHUNDAR och inte KAMPHUNDAR om man nu inte har uppfostrat sin hund till att bli en KAMPHUND eller köpt valpen av en oseriös uppfödare som inte avlar på godkända och bra meriterade föräldrar. PRECIS SOM I HÄSTAVEL. många bullraser och staffraser var från början framavlade som familjehundar, men sen tog idiotiska oseriösa uppfödare över.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Dessutom finns det de ägare som tom skulle göra en pudel så ostabil att den skulle slita folk i sycken. Sånna människor borde skaffa hamster istället.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Tycker du fortfarande efter svaren du fått att det inte spelar någon roll?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Ett totalförbud på blandrasavel och krav på kastrering av hundar utan stamtavla skulle lösa problemet, då skulle folk tänka till innan de parade sina blandraser och inte heller vem som helst skulle köpa hundarna som status symboler eller för att träna dom till atta anfalla människor.
Håller med hela ditt inlägg!:bow:

Och skulle detta inträffa, så skulle många många hundar få ett bättre liv!
Och blandraserna så småningom bli en rejäl minoritet då det alltid kommer hända olyckor, tjuvparningar, men dessa valpar kan ju då kastreras i sin tur, och inte bli fler sen. :laugh:
 
Sv: Kamphund angrep häst

jag håller med dig! visst blir folk bitna av andra raser också (och dom allra minsta biter oftast!!) men SKADORNA blir inte på långa längder så allvarliga som när kamphundar angriper. inte ofta man hör om att någon blivit ihjälbiten av en papillon.^^

i en idealvärld får endast cesar millan äga pitbulls och allt är frid och fröjd men nu ser det liksom inte ut så.^^ varenda narkoman eller skitunge får äga och fostra hundar precis som dom vill. och det är betydligt enklare att göra en pitbull farlig än att göra en pudel farlig.

jag kommer från norge och där har kamphundar varit förbjudna i många år. och nej dom går inte under ground, har inte sett en enda i hela mitt liv. det räcker dessutom att hunden ser ut som en kamphund för att vara förbjuden, så det funkar inte att ta fram blandraser av dessa hundar heller.

tycker dom borde förbjudas här också! det finns så många trevliga raser som inte har dödskamp i generna och jag kan inte fatta varför man absolut ska envisas med att ha dessa raser?? för att det är coolt med en farlig hund? samma hur snäll man tycker att ens hund är så kommer man inte ifrån vad som ligger i dens gener. så varför ta risken? :confused:
 
Sv: Kamphund angrep häst

Risken? Om man ger sig in på att köpa en hund så ska det inte ses som en RISK! Man ska vara SÄKER och KUNNIG och absolut inte köpa hunden ''bara för att''. Och vill man ha hund så måste man först ta reda på varför man vill ha hund, och SEN völja ras, inte tvärt om.

sen är det ju klart att storleken spelar roll, det säger ju sig själv, att bli slagen av ett barn ger lättare skador än att bli misshandlad fysiskt av en vuxen man

men visst, då kan vi ju förbjuda alla hundar med tänder över 20 kilo! Det blir väl bra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamphund angrep häst

många bullraser och staffraser var från början framavlade som familjehundar, men sen tog idiotiska oseriösa uppfödare över.

Hämtat från amstaffklubbens sida som kan vara intressant att veta:

American Staffordshire Terrier härstammar från hundar som tillkom för att i huvudsak hantera och hålla fast boskap. Talrika avbildningar av dessa hundar finns på brittiska tryck från sent 1700 tal och tidigt 1800 tal. De är till förvillelse lika dagens Am Staffar, hundarna tillkom genom naturligt urval. Det var de hundar som lämpade sig bäst för uppgiften som användes i aveln. Från dessa hundar härstammar också den engelska bulldoggen som numera inte alls ser ut som den en gång gjorde.

Konstmörning av kött genom hundbitning av slaktboskapen var tidvis påbjuden i lag under 1700 talet. Genom stressning av kreaturen höjs bl a vätskehalten i köttet och det bryts ner fortare än det annars skulle göra. Detta var önskvärt i en tid då dagens kylteknik inte fanns och slaktprodukten omedelbart skulle användas. Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar.

Detta folknöje som numera i de flesta länder betraktas som rena barbariet fick efterhand opinionen mot sig i England och förbjöds enligt parlamentsbeslut år 1835. En del av hundarna utvecklades därefter till dagens Engelska Bulldogg, en del ingick i Bullmastiffen. Andra blandades i någon mån med Terriers och användes för olagliga, organiserade hundslagsmål på undanskymda platser. Så tillkom Staffordshire Bull Terriern. Ur dessa Engelska hundslagsmålshundar utvecklades Bull Terriern genom ytterligare inblandning av Terriers och Bull Terriern blev så småningom en ren sällskaps- och utställningshund.
 
Sv: Kamphund angrep häst

från bullterrierhemsida:

Bullterrier kan som namnet anger, räkna sina anor tillbaka till den tid då tjurhetsningar var tillåtna i England. Då de förbjöds ersattes de av hundhetsningar och för detta ändamål korsade man bulldogg med olika terrier och resultatet kallades ”bull and terrier dog”. Hundhetsningarna minskade emellertid i popularitet och rasen med dem. En uppfödare, James Hinks från Birmingham, började emellertid ett avelsarbete med ”bull and terrier dog”, som korsades med den nu utdöda old english white terrier och dalmatiner. Målsättningen var att få fram en helvit hund, som var stark, smidig och elegant. Resultatet blev vad vi i dag känner som bullterrier. Rasen erkändes av den engelska kennelklubben år 1887

många bullraser och staffraser var från början framavlade som familjehundar, men sen tog idiotiska oseriösa uppfödare över.

Så börjar jag sen undra när de idiotiska uppfödarna tog över som ändrade hundarna från kelna familjehundar? Snackar vi 1600-1700 tal?

om staffordshire bullterrier från deras hemsida:

I sitt hemland England har rasen en tämligen kort officiell historia, då den godkändes så sent som 1935. Inofficiellt är rasen mycket äldre.
Det är dokumenterat att man redan i slutet av 1700-talet korsade den lätta bulldoggen med Old English Terrier och fick fram Bull and Terrier eller Bullterrier.
För att skilja dem, fick den ursprungliga rasen sedermera tillägget ”Staffordshire” efter sin huvudsakliga hemvist).
Avsikten med korsningen var att få fram en lättare och snabbare kamphund och som sådan användes den in på 1900-talet, då hundkamper förbjöds.

Tänkte det kunde vara intressant läsning.

Hur som helst är det enligt mig en kombinationen mellan en icke-första-gångs-hund med förstagångs-hundägare utan kunskap. Jag tycker inte ens att det räcker om man haft en "vanlig hund" som en golden för att kvalificera sig som hundägare till en sådan ras om man inte tänkte slå läger på en hundklubb och gå alla kurser och aktivera sin hund och utbida sig själv.

Därför tror jag tyvärr att förbud mot vissa raser och typer är det enda rätta att göra då man annars aldrig kommer att nå problemen. Jag vet att dessa hundar i vissa rätta händer kan vara trevliga individer men felmarginalerna är för små för att det ska kännas säkert... Kanske dispens till vissa männsikor som bevisat sig klara det?

Nu har jag pladdrat på tillräckligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 14-åriga ryttaren Ronja Kardos är rankad som nummer ett i världen bland childrenryttare i dressyr. Hon tillbringar många av veckans...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 023
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp