Kamphund angrep häst

Sv: Kamphund angrep häst

Jag noterar att du undviker att ge klara svar på frågorna, vilket är det vanliga från kamphundförespråkarnas sida när kamphundar diskuteras.
Det är tyvär också vanligt på Buke att den som saknar hållbara argument går till personangrepp. :(
Vad jag håller mig ifrån är hundforumet, inte att diskutera hundar.

LIA
 
Sv: Kamphund angrep häst

Nej jag säger raka motsattsen, gameness och muskelkraft är separata kapitell i boken.

Vart nämnde jag att man INTE ska avla efter en hunds starka egenskaper? Nä, just det! Jag skrev, GAMENESSEN utnyttjas flitigt inom andra sammanhang, TEX weight pulling! Och det är bland annat till den grenen folk väljer pitbull som tävlingshund framför alla andra raser.

Dessutom tvivlar jag starkt på att alla som skaffar hunden idag väljer hund efter avelsinriktigt, då skulle det betyda att alla kamphundar vi ser ute idag är renrasiga hundar med stamtavla. Hur många RENRASIGA REGGADE STAMMADE såkallade kamphundar har du kommit i kontakt med? :grin: Inte många skulle jag gissa.

Nej det är ingen myt vännen, jag har i stort sett alltid haft renrasiga hundar runt mig och har aldrig någonsin varit med om någon incident av attack eller utfall mot människa. vad kan det bero på tror du? Jag borde vara helt sönderbiten vid det här laget om din myt skulle stämma
 
Sv: Kamphund angrep häst

Vi diskuterar väl inte om hundarna biter sin förare, utan om dom attackerar andra människor eller djur?

Ingen säger väl att man skulle behöva ta bort all vilja? Däremot reducera den till normalare nivåer.

Gonatt!

LIA
 
Sv: Kamphund angrep häst

Vi diskuterar väl inte om hundarna biter sin förare, utan om dom attackerar andra människor eller djur?

Ingen säger väl att man skulle behöva ta bort all vilja? Däremot reducera den till normalare nivåer.

Gonatt!

LIA

Om hunden inte biter sin förare så ser jag inget problem alls, som sagt, din hund får gärna vara hur aggressiv som helst, varesig det är en ilsken pudel, arbetande schäfer, polishund, jakthund, vakthund, skyddshund, kamphujnd osv, men jag ska kunna gå trygg på gatan. Det är där ordet ansvar kommer in.
Hundkörkort och löpande kontroller på hundägare vore inte helt fel. :D

Godnatt :)
 
Sv: Kamphund angrep häst

Ja

ett svar jag läste, *kastrering av alla utan stamtavla* Ja, det löser ju många problem eller hur ? :grin:
 
Sv: Kamphund angrep häst

*knapplån*

Problemet med aggressiva hundar har nog flera orsaker. Människor har väl under lång tid haft hundar som vaktdjur, och om det blir känt att någon har en hund som har lätt för att gå till attack, så kommer folk att akta sig för denna människa och hund. En människa med en känt aggressiv hund kommer att fruktas av andra, fruktan har länge förväxlats med respekt. Jag tror att det har funnits mer eller mindre aggressiva hundar så länge människan har domesticerat hunden.

Olika hundraser har olika egenskaper, så är det faktiskt. Man har avlat hundraser för att få fram vissa önskvärda egenskaper, och så klart skiljer sig psyket åt på dessa raser. En chihuahua och en Dogo Argentino har inte samma avelsmål, liksom att även olika hästraser skiljer sig åt. En människa som är mycket förtjust i PRE, kommer kanske inte alls att förtjusas av en Ardenner. Olika människor söker olika egenskaper hos hundar. Vissa imponeras av det tuffa utseendet hos hunden och tänker mindre på hur svåra de kommer att vara att uppfostra till bra hundar. Hund som hund, tänker nog kanske somliga.

Det är dock ganska självklart att en liten hund som t ex papillon kan orsaka betydligt mindre skador, än vad en schäfer kan göra. En anfallande papillon går det relativt lätt att freda sig mot, men en schäfer fäller lätt en människa till marken.

Det finns också folk som lockas av det vilda hos hunden, idag existerar varghybrider hos vissa människor. Lämpligt eller ej? Fråga djurens ägare varför de väljer en sådan individ. Det finns massor av hundraser att välja på, och ändå vill folk ha vargar som husdjur? Somliga vill ständigt befinna sig på gränsen till vad som är möjligt.

Det behöver kanske inte vara så att dessa människor som har hundar, som anfaller andra människor, egentligen är "elaka" mot sin hund, bara det att de inte kan ge hunden den stimulans och träning som den behöver. Sedan finns det förstås också mer eller mindre nervklena individer. Alla hundar kan t ex inte bli bra polishundar, därför testar de ju också psyket på dessa innan de sätts i träning.
När det gäller privatpersoner, så är det väl få som låter mentaltesta den hund som de har tänkt att köpa? Jag vet heller inte ifall man ens gör mentaltester på valpar, som ju är vad de flesta köper? Alla hundvalpar är bedårande söta, och det är inte alltid man är medveten om vad hunden kommer att behöva för att växa upp till en trevlig individ.
Jag hade en bekant som avverkade hundar på löpande band. Den ena rasen efter den andra var det fel på (lynnesfel och svårigheter att uppföra sig, mm), men jag undrar om det inte var människan som hade hundarna, som felet egentligen låg hos. Mycket troligt var det så.

Det är svårt att förbjuda folk att ha hund, eller införa hundkörkort, jämför med lämplighet att få skaffa barn. Jag tror det är långt mer besvärligt än att helt sonika förbjuda vissa raser och blandningar av vissa raser. Den oseriösa aveln som pågått länge och väl, samt mindre nogräknade uppfödare som säljer till kreti och pleti, är vad som ligger till grund för problemet.
 
Sv: Kamphund angrep häst

*KL*

Jag har inte läst alla inlägg så noggrant, håller med om att om hunden är ett problem så grundar det sig oftast i att människan inte lyckat befästa ledarskapet.
MEN även mycket erfarna hundägare har gått bet på olika typer av raser, och det är ju bara att konstatera att många raser inte tillåter sig att stävjas av människan och bör därför inte avlas.

Ett exempel är väl ändå det här, i programmet figurerade flera hundägare med mångårig erfarenhet bakom sig som faktiskt blev attackerade av sin hund helt oprovocerat.

http://svt.se/2.108656/1.1500154/hu...i_sin_omgivning?lid=puff_1501933&lpos=extra_0
 
Sv: Kamphund angrep häst

såg det inslaget på tv och tyckte att det var hämskt att dom var på väg in i vårt samhälle. då dom e avlade till att leva i vildmarken och tänka själv utan mänsklig kontakt har dom inget att göra med människor. samma sak med som som har hybrider. det e vilda djur.

jag annser att alla hundarna kräver samma ska: motion, fostran och kärlek, i denna ordningen. att vissa "svårare" raser behöver mer motion och fostran än minder förnekar inte jag alls. man ska inte heller vara rädd att säga till den lilla valpen när den gör fel. annars e det ju lätt att den blir förvirad (kan oxå bli osäker) när den e äldre.

att änvända rasen för vad den e avlad föra behövs inte om man kan ge hunden den stimulans den behöver.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Nej en pitbullskall aldrig anfalla en människa men ändå leder de statisktiken för svåra/dödliga angrepp på människa i nordamerika.
PL
 
Sv: Kamphund angrep häst

Nej en pitbullskall aldrig anfalla en människa men ändå leder de statisktiken för svåra/dödliga angrepp på människa i nordamerika.
PL

är du helt säker på att det nu är Pitbull vi talar om? Pitbull har blivit ett OTROLIGT brett samlingsnamn för en hel del olika raser och blandningar hos okunnit folk, jag tror inte att det finns någon annan ras som har blivit som en hel rasgrupp, annat än just rasen Am Pitbull terrier har blivit, UKC anser tom att pitbull och amstaff är samma ras, folk med blandraser har i UKC lyckqats regga sina jyckar som pitbull där, så det säger en hel del.
Men sen har vi ju USA och deras extremala mentalitet. Plus att det heter AMERICAN Pit Bull Terrier just av den anledningen att rasen är inhemsk. Samma gäller hästar i sverige, varför tror du att just Svenska Halvblod dominerar? För att det är VÅR egen ras. Överallt gäller samma sak, eng bulldog i england, eg.arabiskt fullblod i egypten etc etc etc

Att kamphundar leder statistiken betyder för mig inte mycket. Jag skulle gärna vilja se procent av attacker på människa inom de hundar man kallar kamphundar samt vad det var för ägare. Tyvärr så hamnar pitbullen ofta hos folk som inte borde ha en råtta i sina ägor.

Sen är det ganska jobbigt att diskutera något med folk som inte är öppna för att ta in ny kunskap utan är insnöade på att pitbullen ska bort. Det är fel att förinta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamphund angrep häst

Jag tycker det är synd att folk inte är mer kunniga om raser, efter att ha bott många år i UK och jobbat på 'shelters' dvs. där hundar som för någon anlednig inte har ett hem hamnar, så har ajg träffat ganksa många slags hundar, och i UK är ju bull typ hundar väldigt mycekt vanligare än här, och även dålig hundhålling tyvärr.

Även där finns det förvirring om vad för hundras olika är, och visst, dom kan ofta se lika ut, men det är faktiskt en stor skillnad mellan olika hundar och raser.
Alla som ser ut som så kallade kamphundar (och vad är det för jäkla begrepp!! vad ska ingå i det då...utseendebaserat elelr agressivitet? och isånnafall borde man ju förbjuda doberman ockås eller en vanlig shäfter, för dom kan bli -och blir- lika farliga i fel händer) är ju inte kamphundar.

Tex. sk. "staffies", dvs. Staffordshire Bullterrier, ser väldigt mcyekt ut som vad folk tänker på när dom tänker på kamphund, men i de flesta fall är dom coola loyala familjehundar. Men, precis som vilken hund som helst så kan dom orsaka skada, och stor sådan.

Jag personligen är inget fan av dom, men å andra sidan tycker jag inte att man kan förbjuda alla pga. utseende.

Vad som isånnafall bör vara kriterier är agressivitet som förekommer spontant så att säga, och därför är tex. american pit bull terrrier förbjuden att ha i UK. Även att det finns många många jättetrevliga am.pit bulls så är dom betydligt mer agressiva och lätttända än tex. en staffie, även att dom har liknande ursprung och utseende (ok inte om man vet skillnad haha) och nån stans måste man väl dra gränsen, även om jag i en dieal värld helst skulle vilja att alla hundra fick finnas och bara kunniga ägare hade dom etc. etc.

Hela saken är tragisk, både för hundar och männsikor :(
Att bara förbjuda alla tror jag inte på, men soms agt tyvärr måste man väl dra gränsen nånstans och frågan är väl vart då?
Jag har inget bra svar på det, då jag vet att i princip alla hundar kan vara normala o trevliga med rätt ägare, och samma sak tvärt om, men som någon nämde så visst, en del kan göra jäkligt mcyekt mer skada, men ska det verkligen vara kriterie för förbud?
Isånnafall tycker jag att det ska vara både och, agressivitet OCH fysik, och om hunden generellt inte är extremt lätttänd så tycker jag inte den ska föbjudas.

såvrt, jag har inget svar och det är en svår fråga....och jag har nog inte skrivit nåt konstruktivt men men...det var mina flummig tankar.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Att bara förbjuda alla tror jag inte på, men soms agt tyvärr måste man väl dra gränsen nånstans och frågan är väl vart då?
Jag har inget bra svar på det, då jag vet att i princip alla hundar kan vara normala o trevliga med rätt ägare, och samma sak tvärt om, men som någon nämde så visst, en del kan göra jäkligt mcyekt mer skada, men ska det verkligen vara kriterie för förbud?
Isånnafall tycker jag att det ska vara både och, agressivitet OCH fysik, och om hunden generellt inte är extremt lätttänd så tycker jag inte den ska föbjudas.

Så är det väl, det är svårt att kunna dra gränsen någonstans, vad ska man använda för referenspunkt? Man kan ju inte överväga varje individ för sig, att t ex psyktesta alla hundar. Det finns nog varken tid eller pengar för en sådan sak. Enklast är att dra gränsen för vissa hundraser och vissa korsningar som man med erfarenhet vet är lättända och som används som kamphundar i mindre nogräknade kretsar. Det är nog det troligaste scenariot.

Vad har resultatet blivit med förbudet av am pit bull terrier?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Tror inte det, du säger ju detsamma, om än med lite omskrivning. "Gameness". :grin:

Fast här tror jag du missförstår vad gameness innebär. Det handlar inte enbart om kamplust, utan är snarare arbetsvilja, och viljan att ta i det där extra när det krävs. Att på hästen jämföra med t.ex. löphuvudet hos travare eller galoppören. Det är detta som bland annat gör pitbullen till en utmärkt räddningshund då den har modet att gå in i rasmassor och annat där du har problem att få övriga att ens närma sig. Den gör helt enkelt vad som krävs för att lyckas med sin uppgift.

Nä, det ska jag absolut inte komma och göra. Var ser du att jag gjort det???

Det är en myt att pitbull aldrig angriper människor. Verkligheten finns att läsa i statistik mm.
Även om övriga kampraser delvis hamnat utanför själva kampandet, så har såvitt jag vet ingen ras medvetet avlats för att eliminera detta. Egenskaperna finns alltså kvar. Du kanske har annan information i det fallet?

Uppfödarna kan kanske belastas för att dom inte gjort just detta, avlat bort kampegenskaperna. Men hur många skulle i så fall intresserat sig för raserna? Hur många skulle skaffat sig en menlös pitbull t ex? Knappast någon är min gissning.

LIA

Fast det finns här i Sverige klar statistik på att det aldrig är någon pitbull som attackerat människor.
Och att det finns amerikanska siffror angående att pitbull(egentligen alla utseendemässigt pitbull lika hundar) har bitit är inte konstig. Då det fortfarande förekommer hundkamper i omfattande utsträckning. Hundarna lärs heller inte att kampa via sin kamplust utan via aggressivitet.... Och överlag så ska hundkunskapen i USA ligga på väldigt låg nivå bland genomsnitts hundägaren.

/Camilla *som förespråkar hundlicens, precis som vi har en vapenlicens*
 
Sv: Kamphund angrep häst

Fast det finns här i Sverige klar statistik på att det aldrig är någon pitbull som attackerat människor.
Och att det finns amerikanska siffror angående att pitbull(egentligen alla utseendemässigt pitbull lika hundar) har bitit är inte konstig. Då det fortfarande förekommer hundkamper i omfattande utsträckning. Hundarna lärs heller inte att kampa via sin kamplust utan via aggressivitet.... Och överlag så ska hundkunskapen i USA ligga på väldigt låg nivå bland genomsnitts hundägaren.

/Camilla *som förespråkar hundlicens, precis som vi har en vapenlicens*

Är det verkligen så? (Fetmarkerade)
Jag har nämligen hört av insatt i kamphundsraserna, att det skulle vara precis tvärt om.
Dvs, att kamphundar slåss har lite med aggressivitet att göra och beror på just framavlad kamplust/gameness.
Någon annan som vet?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Är det verkligen så? (Fetmarkerade)
Jag har nämligen hört av insatt i kamphundsraserna, att det skulle vara precis tvärt om.
Dvs, att kamphundar slåss har lite med aggressivitet att göra och beror på just framavlad kamplust/gameness.
Någon annan som vet?

Det stämmer bra om man nu pratar om hur man gör på de höga och avancerade nivåerna bland hundkampare som har det som livsstil, där man använt selektiv avel på titlade vinnare i hundkamp osv
Vi kan ju jämföra med en galoppör, någon som lagt märkte till att de hästar som stressar upp sig ordentligt och börjar skumma mellan låren innan start oftast hamnar sist? Samma sak är det med just hundkamper och kamphundar, ju mindre energi som slösas på annat än just kampen, dessto bättre.
Dessa hundar ska absolut aldrig bita en människa.

Men om dessa personer finns, så hörs dom inte, och deras hundar syns aldrig heller hos andra än de som sysslar med samma sak, de håller sig och sina hundar kedjade på gårdarna livet ut och inga av de hundarna säljs till gangsterkillar eller liknande.

Många ungdommar som skaffar såkallad pitbull verkar tro att den ska vara aggressiv och vakta, men en renrasig pitbull som vakthund är nog det uslaste valet man kan göra annat än just för att den ser farlig ut.

Vad man i dags läget använder pitbullen till (Hundkamp är olagligt och omoraliskt för hunden för er som inte vet) seriös i stor utsträckning är jakt på storvilt där det är lagligt tex vildsvinsjakt, dragsporter och tug of war osv

Rasen är som sagt väldigt speciell, och om man inte har förutsättningar eller kunskap som får hunden aktiverad till det enorma aktiveringsbehov rasen har så ska man överväga med att skaffa hund av den rasen. Det är bland annat därför Amstaffen kom till.
 
Sv: Kamphund angrep häst

vad hemskt =( men det värsta är att folk vill ha bort hundarna. jag har en så kallad "kamphund" som är helt underbar. så det gör jävligt ont att läsa att många av er vill ha bort dessa hundar. antingen är ni helt okunniga när det gäller hundar eller bara jävligt fördomsfulla. :mad:
 
Sv: Kamphund angrep häst

Är det verkligen så? (Fetmarkerade)
Jag har nämligen hört av insatt i kamphundsraserna, att det skulle vara precis tvärt om.
Dvs, att kamphundar slåss har lite med aggressivitet att göra och beror på just framavlad kamplust/gameness.
Någon annan som vet?

Visst är det i grunden instinkter som får hunden att fungera i hundkamp, men det är träningen som gör den "bra" på det. Och du kan träna den med olika metoder, och det kan vara väldigt olika instinkter som gör att den slåss, ungefär som när du tränar hund för skyddsmomentet i bruks.
Det går att få fram det man vill genom att leka fram det, eller att "tvinga" fram det genom att bygga på aggressiviteten och hundens inneboende osäkerhet. Den ena vägen får du en hund som fungerar socialt i samhället i övrigt, och den andra har du ett potentiellt vapen i kopplet, om det inte till och med är så illa att du inte själv kan hantera det i ett koppel.

/Camilla
 
Sv: Kamphund angrep häst

* Allmänt KL*

Kamphund eller inte för det har och kommer oxå förekomma att även andra "lösa" hundar angriper hästar.

Grundfrågan ligger väl i om inte hundar ska vara kopplade så slipper dom bli anklagade för att angripa hästar.

Värst av allt och ngt som jag aldrig har förstått och heller aldrig kommer förstå är alla dessa förbannde lösa hundar som man titt som tätt ser rännande i stallar.

Lägg inte skulden på hundarna utan lägg skulden på deras ägare.

Tyvärr är det i många fall samma ägare till den lösspringande hunden som den ouppfostrade hästen i stallet.

Ja ja,, äpplet faller inte långt i från trädet.

Tack och lov att Arbets skydds styrelsen sedan 1/7-09 infört en ny arbetsskyddslag som även innefattar lösspringande hundar i stallarna.

Tack för ordet.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Varför är lösa hundar i anslutning till stall ett problem för dig som hovslagare?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 179
  • Artikel
Hästnyheter Den 14-åriga ryttaren Ronja Kardos är rankad som nummer ett i världen bland childrenryttare i dressyr. Hon tillbringar många av veckans...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 033
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp