Bukefalos 28 år!

Kamphund angrep häst

Sv: Kamphund angrep häst

Risken? Om man ger sig in på att köpa en hund så ska det inte ses som en RISK! Man ska vara SÄKER och KUNNIG och absolut inte köpa hunden ''bara för att''. Och vill man ha hund så måste man först ta reda på varför man vill ha hund, och SEN völja ras, inte tvärt om.

sen är det ju klart att storleken spelar roll, det säger ju sig själv, att bli slagen av ett barn ger lättare skador än att bli misshandlad fysiskt av en vuxen man

men visst, då kan vi ju förbjuda alla hundar med tänder över 20 kilo! Det blir väl bra?

Det vet vi ju alla att det inte funkar så. Visst, vissa tänker efter men inte tillräckligt många. Annars skulle man aldrig behöva läsa om sånt här. Man får inse hur verkligheten ser ut.

Sen är det ju inte kombinationen storlek och tänder. Då hade man fått vara orolig för dom där farliga newfoundlandshundarna!!! Det handlar mer om temperament och gener. Detta är hundar som man förr avlat för ovanstående citat och numera avlar för mod, styrka och intelligens. Stor skillnad från lurvig räddare-i-nöden hund som tränas i att hjälpa människor som fallit i vattnet.

från deras hemsida:

Newfoundlandshunden sägs härstamma från infödda hundar och en stor svart björnhund som kom med vikingar till ön Newfoundland någon gång efter 1100-talet. Sedermera kom europeiska fiskare till ön och med dem en mängd olika hundraser. Dessa hundar blev del i skapandet av newfoundlandshunden där dock de ursprungliga karaktärsdragen bibehölls. När kolonisationen av öarna började år 1610 var newfoundlandshundens utseende redan etablerat liksom dess karakteristiska arbetssätt. Det var dessa egenskaper som gjorde att rasen kunde motstå det extremt stränga klimatet, där hundarna arbetade ömsom som draghundar för tunga laster och ömsom som livräddare i de hårda vattnen runt ön.

nu är jag färdig i denna tråden...
 
Sv: Kamphund angrep häst

i en idealvärld får endast cesar millan äga pitbulls

I en idealvärld skulle Cesar Millan inte få vara i närheten av någon hund öht:cool:

Ang ämnet så tror jag det är väldigt svårt att förbjuda avel på vissa raser, däremot borde djurskyddet ha större möjligheter att ta ifrån olämpliga djurägare deras djur.

/Migo
 
Sv: Kamphund angrep häst

Ang ämnet så tror jag det är väldigt svårt att förbjuda avel på vissa raser, däremot borde djurskyddet ha större möjligheter att ta ifrån olämpliga djurägare deras djur.

/Migo

Det verkar funka i andra länder. Varför skulle det vara svårare i Sverige?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag är inte så insatt, men hur gör man med de nu levande hundarna? Avlivas de vid ev. lagstiftning? Tvångskastreras? Hur hittar man alla individerna? De som är registrerade och "laglydiga" är ju knappast den största problemgruppen...

Och hur har dessa länder definierat kamphund? Är en rottweiler en kamphund eller en brukshund? Schäfer? Bullterrier?

Det är svårt för mig att se hur man kan dra "vattentäta" gränser vid en ev. lagstiftning. Därmed inte sagt att jag är motståndare till en...
 
Sv: Kamphund angrep häst

jag håller med dig! visst blir folk bitna av andra raser också (och dom allra minsta biter oftast!!) men SKADORNA blir inte på långa längder så allvarliga som när kamphundar angriper. inte ofta man hör om att någon blivit ihjälbiten av en papillon.^^

i en idealvärld får endast cesar millan äga pitbulls och allt är frid och fröjd men nu ser det liksom inte ut så.^^ varenda narkoman eller skitunge får äga och fostra hundar precis som dom vill. och det är betydligt enklare att göra en pitbull farlig än att göra en pudel farlig.

jag kommer från norge och där har kamphundar varit förbjudna i många år. och nej dom går inte under ground, har inte sett en enda i hela mitt liv. det räcker dessutom att hunden ser ut som en kamphund för att vara förbjuden, så det funkar inte att ta fram blandraser av dessa hundar heller.

tycker dom borde förbjudas här också! det finns så många trevliga raser som inte har dödskamp i generna och jag kan inte fatta varför man absolut ska envisas med att ha dessa raser?? för att det är coolt med en farlig hund? samma hur snäll man tycker att ens hund är så kommer man inte ifrån vad som ligger i dens gener. så varför ta risken? :confused:

Det är ju din ideal värld.
Ser ingen anledning till att förbjuda kamphundsraserna då det finns så många andra raser som också kan bli farliga, ska man förbjuda alla då?
Jag vet både narkomaner och skitungar som har mer vett än de många vanliga svenssons som skaffar hund, så om man är en skitunge eller inte, det spelar ingen roll för det handlar om ansvar!

Om man är en seriös uppfödare så ställer man krav på sina valpköpare.
Det gör nog inte de flesta blandras uppfödare, så om något borde förbjudas så är det väl den hejdlösa blandras aveln.
För det är väl ofta dessa som hamnar i fel händer och kan bli farliga?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag ska kolla runt hur olika länder gjort..
 
Sv: Kamphund angrep häst

hittade detta på en sida ( http://djurenskamp.blogspot.com/2009/01/frbud-mot-kamphundar-i-norge.html) för att svara på några av dina frågor.:

Det är förbjudet att äga, avla eller införa hundar eller att införa säd eller embryo från farliga hundar i Norge.
Detta gäller av följande raser rena eller oavsett blandningsförhållen:
''Pitbullterrier, Amerikansk Staffordshireterrier, Fila Brasileiro, Toso Inu, Dogo Argentino''.
Som farlige hund anses också hundar som är en blandning av varg och hund.
 
Sv: Kamphund angrep häst

jag tycker att det är trist att du känner en sådan rädsla för dessa hundar. Men kombinationen mode och djur sällan väl. Kolla bara på schäferaveln :angel:
 
Sv: Kamphund angrep häst

jag förstod inte mittenmeniningen du skrev men om du menar min stora rädsla för new-foundlands så hoppas jag du inser att jag var ironisk ( för att inte missförstås..)

kl

Kan ju vara intressant att vara uppdaterad i hur vi svenska ställer oss i frågan:

svenska djurskyddsförordningen.

I paragraf 19 står det att:
Det är förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som
1. har extremt stor kamplust,
2. blir lätt retade och biter,
3. bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och
4. har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.

Det har pågått en debatt om de så kallade kamphundarna under flera år i Europa. I Norge är en handfull raser (bland annat amstaffterrier och pitbullterrier) förbjudna och i Spanien måste den som vill ha en viss hundras ta ett speciellt "körkort" och personen ifråga ska också vara ostraffad.
I Sverige har riksdagen beslutat att från den 1 januari 2008 får polisen rätt att meddela de förelägganden eller förbud som behövs för att förebygga allvarliga problem med hundar.

Polisen får besluta om en hund ska omhändertas för att hindra att den orsakar skada eller andra allvarliga problem. Och polisen har även möjlighet att meddela hundförbud, det vill säga att förbjuda en person att ha hand om hund om personen allvarligt brister i tillsynen över hunden. Straffskalan för överträdelser av ett meddelat hundförbud är böter eller fängelse i högst ett år.
Politikerna ville dock inte peka ut någon hundras som speciellt farlig utan beskrev i lagen att en farlig hund är den som angriper eller skadar människor eller djur. Även hundar som kan utgöra en stor risk för människor och djur ska omfattas av lagen.

Enligt den svenska Hundansvarsutredningen är en kamphund en hund, oavsett ras, som tränats eller tränas med syfte att den ska bli bli framgångsrik vid slagsmål med andra hundar.
I lagen "Tillsyn över hundar och katter" poängteras det att: "Det är oacceptabelt att människor ska behöva vara rädda för att bli attackerade av aggressiva hundar."

kolla även här:

http://www.skk.se/pdf/fragebank/lex_kamphund_webb.pdf
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamphund angrep häst

Blev helt nyligen med en "Amstaff" och det är en hundras jag absolut inte ens funderat över tidigare. Har mest haft spaniels som berikat mitt liv både som tävlingskamrater i lydnad och inom jakt och spår.
Jag skall säga er att denna Amstaff är den mest lättfostrade individ jag träffat på. Hon är otroligt lättlärd och tar en tillrättavisning utan knot. Däremot får det inte finnas några "kanske". Det är antingen ja eller nej som gäller. Hon älskar alla människor, men leker lite väl hårt med andra hundar ibland.
Kan tänka mig att detta inte är någon nybörjarhund, men jag har blivit helt såld på denna ras. Däremot litar jag inte på schäferhundar då jag sett vad dom kan åstadkomma....
 
Sv: Kamphund angrep häst

Nej, jag menade självklart din rädlsa för bull- och terrier raserna.

Hundkörkort borde införas för alla raser. Det är alldelles för lätt att skaffa hund idag, oavsett ras.

Sen är det ju så att du har lika stor rätt för din åsikt, som jag för min. Så nu när min åsikt är framförd tycker jag att det räcker med skrivande :)
 
Sv: Kamphund angrep häst

Hundkörkort borde införas för alla raser. Det är alldelles för lätt att skaffa hund idag, oavsett ras.
Jepp, på samma sätt som att vem som helst inte får ha skjutvapen så borde inte vem som helst få ha vissa hundraser. Ställ krav på medlemskap i t.ex. brukshundsklubb och att klubben i sin tur skriver ut intyg efter någon slags utbildning och avlagt prov.

Hundägaren får på köpet ut så mycket mer av samvaron med sin hund med lite utbildning och förståelse i bagaget.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Du verkar vara "rätt typ" för rasen med både hundintresse och kunskap sen tidigare.

kl

när man kollar på olika lagar som olika länder har så känns det som en bra idé att begränsa vem som får ha en sådan hund. Har man begått något brott (vad som) eller fått hundtrubbel så ska man inte få lov att ha "kamphundar".

Har för mig att det var på nyheterna i början av sommaren om att polisen inte tagit så många hundar från ägaren nu när lagarna ändrades och det fått större möjlighet till det. Konstigt.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Se där! :laugh:
Ja, tydlig och stabil som ledare är ett måste, då smälter bull och terrier hundarna som smör för dina kommandon då dom är otroligt förarveka. Om du däremot inte ses som ledare så kan det bli lite jobbigt
 
Sv: Kamphund angrep häst

Absolut. Visst är det det fina med diskussionsforum.
(men for the record så går jag inte runt och är rädd för hundar).

Jag har respekt för alla hundar (är uppväxt med hundar och har ibland lärt mig den hårda skolan hur hundar funkar i mina yngre dar). Speciellt om jag inte känner att jag har förtroende för ägaren och hunden är lös.

Fd. grannens (som jag inte hade förtroende för) rottweiler hoppade ut från trädgården och högg ihjäl en annan grannes hund samtidigt som jag hos ytterliggare en granne gärna ligger i gröngräset och busar med deras rottweiller. Det är ju individer och ägare som påverkar.

Däremot vet jag att folk som inte har hundvana inte alltid gör samma bedömningar av hundars sinnesstämmningar som hundvant folk. Så mina åsikter är inte för min egen skull eller för att sabba för enskilda ordentliga hundägare utan för "den stora massan" som inte haft förmånen att växa upp med goda värderingar och hundar.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Precis, och jag tror att det skulle avskräcka de flesta oseriösa från att ens ge sig in i hundägarskapet.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Precis, och jag tror att det skulle avskräcka de flesta oseriösa från att ens ge sig in i hundägarskapet.
Jepp, när det kommer till kritan så brukar de, efter att fått provat på lite, inse att det inte var så häftigt och coolt som de föreställde sig.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Varför länkar man till en sida om Golden ? Det är knappast Golden retrivers man läser om vecka ut och vecka in i tidningen eller hur ?

För att visa det som folk inte vill inse...

Att problemet är inte hundarna utan hundägarna, att det gå att göra ett monster av allt man har i kopplet. Det gör bara olika stora skador beroende på om det är en papillion eller s:t bernhard....

Och kan ju även tillägga att det var just Golden som under lång tid hade den högsta bit-statestiken....
Just pågrund av hundägarna, som inte inser att man inte ska lämna barn och hundar att leka ensamma, för barn vet ännu inte hur man ska uppföra sig för att på ett så säkert sätt så möjligt hantera hunden...

Och ytterligaren en anledning att du inte läser om Golden är att det tidningsartiklarna ger inte hälften så mycket PR som en med någon typ av "kamphund".

Och en stor anledning till varför det gör skillnad om det är hundproblem eller hundägarproblem, är att de med största sannolikhet kräver helt olika lösningar.

Är det hundarna som är problemet så hjälper det ju att förbjuda "kamphundarna". Men t.ex. Storbritanien har under många år haft förbud mot kamphundar, men det har inte dragit ner antalet attacker överhuvudtaget... Och om det nu är hundägarna det beror på så måste det ju gå att hitta en väg att bara få hundarna i händerna på rätt folk, t.ex med ett hundkörkort. Borde ju kunna fungera ungefär som en vapenlicens. För i mina ögon är det just en typ av vapen du har i kopplet oavsett typ och storlek...

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund angrep häst

För i mina ögon är det just en typ av vapen du har i kopplet oavsett typ och storlek...
Yes, på samma sätt som det är ett flyktdjur du har hemma i hagen så är det ett rovdjur du har i kopplet. Är bara graden av jaktinstinkt som skiljer hundraserna åt.

Vad det gäller golden retrievers jaktinstinkt och bitstatistik så är jag icke pk och cynisk och tycker att de flesta av barnen som blev bitna antagligen förtjänade det. Hänger nog mer på föräldrarnas uppsyn och uppfostran av barnen än på hunden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 14-åriga ryttaren Ronja Kardos är rankad som nummer ett i världen bland childrenryttare i dressyr. Hon tillbringar många av veckans...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 540
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp