Kamphund angrep häst

Sv: Kamphund angrep häst

Bra fråga. Mig är det då inget problem för.
Man kan hålla dem på avstånd genom att kasta strålbitar till dem då och då :D(självklart enbart om ägaren sagt att det är ok)

/Migo
 
Sv: Kamphund angrep häst

Varför är lösa hundar i anslutning till stall ett problem för dig som hovslagare?

Det tror jag är rätt uppenbart, alla människor är kanske inte ett fan av hundar och det finns även människor trots att det är hovslagare faktiskt kan vara hundrädda. Hundar kan orsaka olyckor mellan bilar, de kan bli påkörda, och och annan har faktiskt blivit aggressiv trots att de är så snälla. Sist men inte minst, hunägaren har strikt ansvar och ska hålla sin hund kopplad t om om omgivningen begär det, det behövs inte ens ett påbud från någon myndighet för det.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Om det inte skulle finnas "kamphundraser" skulle folk som använder dem som vapen inte skaffa hund. Vilka skaffar dessa?

Det är skillnad i hur de biter- hänger fast tills köttet lossnar.

Såg H. Ressles häst som blev biten för ett antal år sen. Ingen annan brukshund blir så frenetisk.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Precis min åsikt! Naturligtvis finns det snälla kamphundar men varför skaffa en hund som har kamp i generna när det finns hundar som inte har det? Folk borde i allmänhet kolla upp mer vilka egenskaper hundraser har och inte bara gå på utseendet.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag vill absolut inte förbjuda vargen, tycker att det är viktigt att den ska finnas, gärna i större utsträckning än nu. Men jag tycker inte att folk ska ha vargar som husdjur.
Och jag är inte orolig för min egen del att bli biten av en kamphund, däremot undrar jag om du som säger att din kamphund är snällast i världen kan garantera att den inte biter andra hundar?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Det tror jag är rätt uppenbart, alla människor är kanske inte ett fan av hundar och det finns även människor trots att det är hovslagare faktiskt kan vara hundrädda. Hundar kan orsaka olyckor mellan bilar, de kan bli påkörda, och och annan har faktiskt blivit aggressiv trots att de är så snälla. Sist men inte minst, hunägaren har strikt ansvar och ska hålla sin hund kopplad t om om omgivningen begär det, det behövs inte ens ett påbud från någon myndighet för det.


Jag kan bara tala för mig själv. Jag är född med hundar och absolut inte hundrädd (i vanliga fall) I samband med skoning av hästar så är jag däremot livrädd för lös"rännande" hundar i stallet eller ännu värre,, hundar som absolut ska stå under hästen och äta hovbitar.

När sedan dessa hundar inte lyder när man säger åt dom att gå bort från min arbetsplats och inte ens hundägaren själv kan kalla in den,,,, ja då blir jag riktigt mörkrädd!!!

Inte nog med att hästen plötsligt kan sprätta till och trampa ihjäl hunden som har full focus på hovbitar mellan benen på hästen, hästen kan även skada både sig själv och mig samtidigt som den trampar ihjäl hunden..

Att dagens hundägare inte verkar ha mer kärlek till sin hund än att utsätta den för "rysk rollette" visar bara på hur lite interligens om djurs beteende man har och främst brist på respekt för en yrkes grupp.

Nu kommer det bästa av allt,, Jamen säger hundägaren, hästen och hunden är bästa kompisar och hästen skulle aldrig sprätta till och trampa på hunden. Å fasen svarar jag,, inte ens om jag råkar sömsticka hästen

Jag blir så trött vissa okunniga hästägare och hundägare (ibland) och tydligen även arbetsmiljö verket för i annat fall skulle det inte sedan 1/7-09 ha behöft lagstadgats om detta självklara.

Länk: http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2009/16415.aspx

PDF fil: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx


Utdrag ur lagtexten:

Arbete med hästar
16 § För verkning och skoning ska det finnas utrymme med lämplig belysning
och temperatur. Utrymmet ska vara dragfritt och ha halksäkert golv.
Hästen ska vara uppbunden på ett säkert sätt. Det ska finnas tillräckligt fritt
utrymme runt hästen, så att den som skor hästen inte riskerar att bli klämd.
Utrymmet ska vara placerat så att hästen som skos inte kan störas av passerande hästar eller personer.


Observera att i ordet personer ingår ÄVEN peronens strikta ansvar för lösspringande hundar!!!

Den som enligt lagen är ansvarig för att lagen följs och vid lagbrott ensam blir fälld är den ansvariga stallägaren!!

Så enkelt är det !!


Personligen har jag gått före denna lag sedan drygt 10 år tillbaka. Jag skor inte i stall med lösspringande hundar och kallas dom inte in så avbryter jag mitt arbete omgående och åker därifrån. Dessa stall blir för all framtid uppsatta på min lista över stall där jag aldrig kommer sätta min fot i.

Till dubbel glädje.;)
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag vill absolut inte förbjuda vargen, tycker att det är viktigt att den ska finnas, gärna i större utsträckning än nu. Men jag tycker inte att folk ska ha vargar som husdjur.
Och jag är inte orolig för min egen del att bli biten av en kamphund, däremot undrar jag om du som säger att din kamphund är snällast i världen kan garantera att den inte biter andra hundar?


Bara en "passus" kan du garantera att din häst aldrig skulle sparka mot en människa??

Nej,, när det gäller djur så kan man inte garantera någonting,,, däremot så kan man säga att sannorlikheten är högre eller mer obefintlig!!

Tänk på det ALLA,,
 
Sv: Kamphund angrep häst

Visst är det i grunden instinkter som får hunden att fungera i hundkamp, men det är träningen som gör den "bra" på det. Och du kan träna den med olika metoder, och det kan vara väldigt olika instinkter som gör att den slåss, ungefär som när du tränar hund för skyddsmomentet i bruks.
Det går att få fram det man vill genom att leka fram det, eller att "tvinga" fram det genom att bygga på aggressiviteten och hundens inneboende osäkerhet. Den ena vägen får du en hund som fungerar socialt i samhället i övrigt, och den andra har du ett potentiellt vapen i kopplet, om det inte till och med är så illa att du inte själv kan hantera det i ett koppel.

/Camilla

Jag har fått förklarat att en bra kamphund i första hand är en "avelsprodukt" och inget man kan träna fram om hunden inte redan har det i sig.
Visst kan man lätt förstöra vilken hund som helst och skapa en osäker individ som inte litar på människor/andra hundar, men du får ingen kamphund för det.
Jag ställer mig därför lite tveksam till de som envist hävdar att alla "kamphunds incidenter" enbart beror på ägaren, när man i hundratals år lagt ner mycket arbete på att avlat fram hundar som är bra på att slåss.
Däremot kan jag tycka att en kamphund i rätta händer inte behöver bli något problem för sin omgivning.
Problemet är bara att verkligheten inte ser ut så.....
 
Sv: Kamphund angrep häst

Däremot kan jag tycka att en kamphund i rätta händer inte behöver bli något problem för sin omgivning.
Problemet är bara att verkligheten inte ser ut så.....

Försöker sammanfatta,, Inget flockdjur blir tryggare än sin ledare..

Har jag uppfattat dig korrekt??
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag menar att en kamphund i händerna på en kunnig person som vet vad den har i kopplet och ser till att den aldrig hamnar i situationer där det kan gå snett, inte utgör en fara för andra.
På individnivå finns det säkert många kamphundar som fungerar som vilken annan hundras som helst, men som hundtyp som helhet kan de vara potentiellt farligare/orsaka större skador på andra hundar och tamdjur än andra raser.
Som det är nu kan ju vem som helst köpa en hund med egenskaper som passar rätt dåligt ute i samhället, frågan är bara hur man ska komma tillrätta med det problemet och slippa rasförbud som i andra länder?
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag menar att en kamphund i händerna på en kunnig person som vet vad den har i kopplet och ser till att den aldrig hamnar i situationer där det kan gå snett, inte utgör en fara för andra.
På individnivå finns det säkert många kamphundar som fungerar som vilken annan hundras som helst, men som hundtyp som helhet kan de vara potentiellt farligare/orsaka större skador på andra hundar och tamdjur än andra raser.
Som det är nu kan ju vem som helst köpa en hund med egenskaper som passar rätt dåligt ute i samhället, frågan är bara hur man ska komma tillrätta med det problemet och slippa rasförbud som i andra länder?


Om man vänder på resonemanget så kanske man i framtiden kommer kunna lösa problemet utan massa förbud.

Säg mig,, hur kommer det sig att dagens kamphundar fått så dåligt rykte både vad gäller avel och ägare.

Svara ännu hellre på denna enkla fråga:

Hur kommer det sig att dagens männsklighet med sämst själförtroende, inget eget socialt umgänge (förutom då likartade som oxå innehar kamphund) och ingen egen ledaregenskap alltid kan förknippas med kamphund???

Är människan så "funtad" att man till varje pris söker ett flockdjur och ras som i ett desperat behov försöker väga upp sina egna brister.?

Med brister menar jag den enskilda människans psykiska och fysiska egentänkande om hur omvärden genom eget synsett uppfattar personen.

Psykologi är faktisk ganska enkelt att förstå även inom djurhållningen,,

En osäker människa med dåligt självförtroende försöker kompencera detta genom att införskaffa ett djur med högre rang som även inger respekt.

Detsamma gäller personer som genomgår plastik operartion, tatuerar sig med en kroppsmålning, personer som är hästrädda men enda införskaffar en häst för att finna en social punkt i livet.

Sammantaget är det tragiska hur avslöjande dessa personer i klartext deklarerar hur dåligt dom mår, deras egen uppfattning om deras rangordning och hur avslöjande dom är. Helt utifrån egen förståelse om hur avslöjande deras beteende är och tyvärr,, främst av deras brist på kunskap om hur detta leder till djurets lidande och smutskastning.

Psykologisk tänkande leder ofelbart till att den svagaste individen alltid söker en ledare.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Åter igen-är det ett hund problem eller ett hundägar problem?

Det är ett hundägarproblem helt klart.
ingen hund/djur föds elak, med fel uppfostran blir vilket djur som helst elakt eller rädd. Därav dessa attacker som inte skulle behöva hända. Det är synd.. Jag har absolut inte något imot pittbull,dobberman osv. Men dom som fått fel uppfostran håller jag mig ifrån.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Observera att i ordet personer ingår ÄVEN peronens strikta ansvar för lösspringande hundar!!!

Tack för länkarna och förklaringarna.
Men:
Jag hittar inte detta specifikt någonstans.

Jag skulle vara mycket hjälpt i min vardag om jag hittade detta skrivet svart på vitt på något ställe.
 
Sv: Kamphund angrep häst

Jag blir så trött vissa okunniga hästägare och hundägare (ibland) och tydligen även arbetsmiljö verket för i annat fall skulle det inte sedan 1/7-09 ha behöft lagstadgats om detta självklara.

Länk: http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2009/16415.aspx

PDF fil: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx


Utdrag ur lagtexten:

Arbete med hästar
16 § För verkning och skoning ska det finnas utrymme med lämplig belysning
och temperatur. Utrymmet ska vara dragfritt och ha halksäkert golv.
Hästen ska vara uppbunden på ett säkert sätt. Det ska finnas tillräckligt fritt
utrymme runt hästen, så att den som skor hästen inte riskerar att bli klämd.
Utrymmet ska vara placerat så att hästen som skos inte kan störas av passerande hästar eller personer.


Observera att i ordet personer ingår ÄVEN peronens strikta ansvar för lösspringande hundar!!!


På förekommen anledning verkar det vara nödvändigt att även införa Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

vilket jag tog förgivet att alla (främst) hundägare redan hade tagit del av innan deras införskaffande av hund.

Länk: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm

Observera: 19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.


Vill man fördjupa sig ytterligare så är detta en bra fördjupnings länk: http://www.lydighund.nu/web/22

I Stockholm råder dessutom strikt kopplings tvång!!

http://www.stockholm.se/ByggBo/Husdjur/Hundar/

Kort sagt det kräver att man tagit del av Svensk lagstiftning innan man införskaffar ett så stort ansvar som det innebär att ha en hund för att det inte senare ska komma som en glad överraskning hur dyrt det kan bli.
 
Sv: Kamphund angrep häst

man kan aldrig garantera att en hund inte biter en annan hund. oavsett ras. men min så kallade "kamphund" är verkligen jätte snäll. jag har både barn hästar katter och en rottweiler och hon har ALDRIG visat tendens till aggresivitet. jag har haft många hundar i mitt liv (olika raser) tränat och tävlat i lydnad bruks och agility. mina föräldrar har tävlat elit i lydnad och bruks och haft många bruks hundar. men dom har aldrig träffat någon snällare hund en min som ni nu kastar så mycket skit över. uppenbarligen kan ni inget om hundar. alla har faktiskt inte dessa hundar som vapen eller för att vara tuffa. jag har min amstaff för att jag gillar livlighteten höjden desss smidighet och dess vilja till att arbeta. och för att dom ÄR oehört trevligare om man uppfostrar dom rätt och avlar rätt på dom. många gör fel i att avla i blandraser, eller fel gener. om man nu ska dra ordet eller som vissa tror rasen kamphundar så går även boxer och sharpeii in i denna grupp. blir så jävla arg på folk som drar alla dessa hundar över en kant. är ni rasister i vanliga fall med?? ni kanske borde träffa en trevlig amstaff eller pitbull i stället..
 
Sv: Kamphund angrep häst

man kan aldrig garantera att en hund inte biter en annan hund. oavsett ras. men min så kallade "kamphund" är verkligen jätte snäll. jag har både barn hästar katter och en rottweiler och hon har ALDRIG visat tendens till aggresivitet.

blir så jävla arg på folk som drar alla dessa hundar över en kant. är ni rasister i vanliga fall med?? n


Du har helt rätt i att man aldrig kan garantera att en hund inte biter en annan hund.

Plötsligt börjar du själv bitas mot dom som skrivit inlägg i tråden,,, Varför????

Jag ser inget inlägg som anspeglar på rasism eller att ngn drar alla dessa hundar över en kam.

Min ringa erfarenhet är dock (efter otaliga dokumentärer på Animal Planet) att grundproblemet ligger till 90% av dålig uppfödning och främst ett "färgat" synsett på varför man föder upp kamphundar.

Jag har förståelse för om folk vill tjäna pengar på sin sport men har ingen förståelse för att allt som redovisas vad gäller uppfödning av kamphundar bedrivs av en svart ras som ser pengar före hundens välbefinnande.

Det kan inte vara en slump att alla fall som Animal Planet till 90 % visar och som är ett groft brott mot djurskyddslagen både gällande hästar och hundar begås av en "färgad" invånare.

Jag har absolut inget emot en "färgad" medborgare,, däremot så blir jag vansinnig på hur "färgade" medborgare verkar behandla sina djur..

Lägg inte över skulden på att vissa är rasister,, lägg i stället över skulden på den rasen som svärtar ner hela den befolknings gruppen!!

Med andra ord,, man är inte rasist om man ser till djurets välbefinnande i främsta rum, man är även en god medmänniska när man poängterar att det finns alltid ett samband mellan människans val av djur och djurets beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund angrep häst

i början på tråden var där någon eller några som ville förbjuda denna ras helt..och då ska man inte ha boxer eller sharpei heller?? då de också var framavlade som så kallade kamphundar? man kan få många olika raser aggresiva och det skulle behöva väldigt mycket jobb för att få min amstaff aggresiv kan jag lova. jag kan nästan säga till 100 % att det hade lyckats bättre att få min rottis aggresiv.... att förbjuda en ras är inte det rätta. tycker istället att man ska införa någon form av licens för att få ha både rottweiler amstaff pitbull m.f raser, så de inte hamnar i fel händer.. för hos fel människa kan vilken hund som helst bli aggresiv. ta tex folk som blandar rottweiler med dobberman eller boxer med rottweiler eller liknande. hur bra är det att blanda två så skarpa raser som rottis och doberman? dom kan bli minst lika aggresiva. men inte är det någon som reagerar på det? tyvärr är det så att media har blåst upp detta så jäkla mycket om kamphundar. och jag ser mig inte själv ha en kamphund. för kamphund är ingen ras utan det man gör hunden till. jag har en amstaff och hon är absolut ingen kamphund för jag skulle aldrig i mitt liv kampa med henne.....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 169
  • Artikel
Hästnyheter Den 14-åriga ryttaren Ronja Kardos är rankad som nummer ett i världen bland childrenryttare i dressyr. Hon tillbringar många av veckans...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 025
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp