Kan AI ta ditt jobb?

Bukefalos 30 år!

Absolut. Glad att jag inte är sprillans nyexad. Kanske kan behålla jobbet för att det är bekvämt att ha mig som den som ber AI lösa det som ska lösas/koda det som ska kodas.

Jag känner lite såhär....
Screenshot_20260721_175936_Samsung Browser.webp

Ja definitivt de håller på med ett stort ai-projekt på jobbet. Jag är övertygad om att min tjänst kommer att ha försvunnit helt inom fem till tio år. De visningar av tester som vi fått se innebär att AI gör saker på 30 sekunder som det tar mig eller annan person i samma roll en timme att göra.

Varför skulle då arbetsgivaren vilja ha kvar människor som anställda? Finns ingen anledning alls antagligen.

Nej, mitt jobb handlar om att uppleva saker som människa och sen berätta om det för andra människor. En del av jobbet jag gör är dessutom nästintill "direktsänt".

AI är absolut inte där i nuläget, och kommer inte heller bli. Skulle jag kunna träna en AI till att låta som mig? Förmodligen, men den kan ändå inte producera samma produkt som jag gör. AI kan inte uppleva.

Jag har även erfarenhet och kunskaper i praktiska yrken som AI/robotar inte kommer att ersätta av kostnadsskäl. Det är skillnad på vad som är möjligt och vad som är lönsamt, och vinster vinner i kapitalismen.

Min man är utvecklare och jag förberedde han innan dom ens släppt första modellerna på vad jag misstänkte att den "odödliga rollen" skulle bli, dvs AI-handler. Han har nu pilotat användandet av AI i processen av att ta fram en riktigt stor produkt till ett riktigt stort företag. Även den mest avancerade AI visade sig (som misstänkt) vara klappkass på att generera något användbart till avancerade produkter. Ibland blir det AI gör rent farligt, fullt med säkerhetshål. Men den är högst användbar som bollplank, till analyser, som allmänn hjälpreda och till dokumentation. Min man kan inte bli ersatt, det behövs en mänsklig handler och arkitekt. Men medelmåttiga "kod-apor" som inte förstår samband och arkitektur kan ersättas.

Tror nog AI skulle ha svårt att ta över långtradar jobbet. Undrar ju lite på hur den skulle klara svåra kurvor då den kommer att följa rådande hastighets skyltning. hantera ett besked om att utlastning/lastnig är stängd för dagen. Hur den bestämmer sig för att parkera över natt mm när man är helt beroende av om det finns plats mm.

Ja definitivt de håller på med ett stort ai-projekt på jobbet. Jag är övertygad om att min tjänst kommer att ha försvunnit helt inom fem till tio år. De visningar av tester som vi fått se innebär att AI gör saker på 30 sekunder som det tar mig eller annan person i samma roll en timme att göra.

Varför skulle då arbetsgivaren vilja ha kvar människor som anställda? Finns ingen anledning alls antagligen.

Någon måste prompta AI:n, analysera vad den gjort, ge den korrigeringar. Se till att bli den personen.

Ja, och nej, mycket av det jag faktiskt gör är administration, och den delen kan AI definitivt hjälpa till med. Men den delen där jag skapar administration måste jag fortfarande göra själv, och den är svårare för AI att ta över.

Hittills har vi ju infört 100 olika sätt att underlätta arbetet med datorer och smarta lösningar, utan att det för den skull blivit mindre arbete att utföra. Så ja AI kommer att ta över många uppgifter, men jag tror att det i sin tur kommer att leda till nya uppgifter, som behöver en människa i ledet.

Så beroende på hur fort det går så tror jag inte på massarbetslöshet, utan mer omfördelningar arbetsuppgifter och helt nya uppgifter som vi kommer att göra istället.

Och så där galet fort tror jag inte heller det kommer att gå, för då behövs de där serverhallarna som inte är byggda än. Och de ska ha el och vatten, och infrastrukturen för det är inte utbyggt än.

Tror nog AI skulle ha svårt att ta över långtradar jobbet. Undrar ju lite på hur den skulle klara svåra kurvor då den kommer att följa rådande hastighets skyltning. hantera ett besked om att utlastning/lastnig är stängd för dagen. Hur den bestämmer sig för att parkera över natt mm när man är helt beroende av om det finns plats mm.

Poängen är att AI inte behöver stanna förutom att tanka utan kan köra hela natten. Moderna bilar idag inkorporerar redan mycket liknande AI technology vad gäller varningar. Att morgondagens AI kommer genom känsliga sensorer kunna läsa av kurvor, hastighetsskyltar, beslut om utlastning/avlastning så krävs det möjligtvis personal på plats för att se till att det mekaniskt ska fungera med själv av utlastning/lasting. Det kommer finnas trådlös information när en plats stänger för dagen. Möjligtvis en person som trycker på en knapp för att signalera att allt är stängt.

Ett av de största problemen för just lastbilstransportbranschen är just de hårda, vilket är helt nödvändigt, krav på dygnsvila. De kommer försvinna helt och det blir då billigare och snabbare transporter. Om jag arbetade med transport så ja, tror jag AI tillsammans med ny technology öht, löper en stor risk att påverkas. Som @MissFideli sa, det finns redan självkörande bussar och Tesla har ju även lanserat självkörande bilar, även om det bara är början av något mycket större och mer samhällsgenomgripande.

Amazon har redan börjat med drönarleveranser i vissa amerikanska städer. Att AI kommer styra (pga av automatiseringen i övrigt) vilket om det fortsätter kommer i längden göra det möjligt att packa och leverera utan mycket manuell arbetskraft. Många juridikstuderande och nykläckta jurister är oroliga eftersom de får in foten på en byrå genom att utföra uppgifter som AI kommer att kunna ersätta.

Jag tror att vissa yrken, som socialsekreterare är ganska säkra eftersom de fysiskt har att göra med människor i utsatta situationer med krav på en individuell bedömning utifrån individens behov.

Nä tror inte det då det läggas ner om nått år, så nerlagt innan ens funderar på ha AI på min del av företaget.

Jobbar på ett Koksverk. :D

Ja, visst kan tågen fjärrstyras. Men vid problem med fordon/kollision eller växling är den tämligen värdelös. Det arbetet ser ju likadant ut som när järnvägen byggdes så på en bangård har jag troligtvis alltid ett jobb.

Ja, visst kan tågen fjärrstyras. Men vid problem med fordon/kollision eller växling är den tämligen värdelös. Det arbetet ser ju likadant ut som när järnvägen byggdes så på en bangård har jag troligtvis alltid ett jobb.
Som mitt jobb vagnarna går nog fjärrstyras men mycket behövs mänsklig syn. Så vagnen står rätt eller t.ex inte tappar en dörr på några ton m.m 😬

Nej, inte mitt arbete i sig (stödassistent på LSSboende) men AI har börjat användas både för schemaläggning och för att "hjälpa till" med att sammanställa brukares behov och hjälpinsatser - vilket jag inte tror kommer leda till förbättringar för våra boende eller för personalen.

Jag jobbar som typ kvalificerad handläggare på myndighet och har svårt att se att ai kommer att ta mitt jobb. Till viss del eftersom min myndighet är otroligt trög och långsam när det gäller förändringar och vi säger mycket sällan upp personal pga arbetsbrist. Tror inte heller att själva huvuduppgiften kommer att kunna utföras av ai. Däremot använder vi oss ganska mycket av ai i sådant som hör till vårt arbete, som t ex översättning, analys av affärsvillkor, lagtolkning, ta fram power points osv och jag tycker att det snabbar på arbetet väsentligt.

Tror du har fel, första självkörande lastbilen testades redan 2018 på allmän väg i Sverige och största bromsklossen är Sveriges och EU's lagar.

Är som du nämner just vid lastning och lossning det måste finns en människa.

Nej det kommer säkert bara kunna ta delar av mitt jobb.
Men om vi få sikt ska ha robotar och AI, vad är det då för vits med att människor finns? Och vad ska vi försörja oss på?

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Att säga upp sig
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Utbränd av privatliv och jobb - när vila?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka