Kan AI ta ditt jobb?

Bukefalos 30 år!

Oh, I wish. Det skulle vara helt fantastiskt. Jag älskar (inte) när mina kollegor kommer och säger: Du.... vi har en katt. Då vet man ju att helvetet redan har brakat löst. Så ska man komma in som någon slags häxa som ska förtrolla katten. Det får AI gärna göra.

Varför bor du inte i Stockholm så jag kunde komma till dig med Megara!

Den bromsade för en människa och blev påkörd bakifrån av en spårvagn.
Och var den bakomliggande orsaken då mest..?
1. att människan slängde sig ut framför bussen med för liten marginal
2. att bussen hade för dålig koll på hur man behöver köra (t.ex. i en miljö med spårvagnar) och signalerade broms så sent att den bakom inte fick en ärlig chans
3. att spårvagnen klantade sig med att bromsa för sent eller brast i uppmärksamhet

Vet du om det finns någon färdig utredning att läsa någonstans. När jag googlar får jag bara fram hypoteser från när olyckan var färsk.

Och var den bakomliggande orsaken då mest..?
1. att människan slängde sig ut framför bussen med för liten marginal
2. att bussen hade för dålig koll på hur man behöver köra (t.ex. i en miljö med spårvagnar) och signalerade broms så sent att den bakom inte fick en ärlig chans
3. att spårvagnen klantade sig med att bromsa för sent eller brast i uppmärksamhet

Vet du om det finns någon färdig utredning att läsa någonstans. När jag googlar får jag bara fram hypoteser från när olyckan var färsk.

Ingen aning.
Men vad menar du med signalerar broms? Troligen tändes väl bronsljusen när bussen bromsade, precis som det alltid gör på fordon?

Ingen aning.
Men vad menar du med signalerar broms? Troligen tändes väl bronsljusen när bussen bromsade, precis som det alltid gör på fordon?
Min poäng var att det i detta sammanhang är mer intressant vad som var orsakerna bakom att det blev en påkörning än vem som rent konkret körde på vem.
Det är inte givet att hela grundorsaken ligger hos spårvagnen bara för att det var den som fysiskt stod för påkörningen.
Det vore intressant att se den analysen om man är klar med utredningen av vad som orsakade olyckan.

Min poäng var att det i detta sammanhang är mer intressant vad som var orsakerna bakom att det blev en påkörning än vem som rent konkret körde på vem.
Det är inte givet att hela grundorsaken ligger hos spårvagnen bara för att det var den som fysiskt stod för påkörningen.
Det vore intressant att se den analysen om man är klar med utredningen av vad som orsakade olyckan.

Det är inte ens säkert att man släpper det till allmänheten.

Jag tror inte AI kommer att ta över alla jobb, men den kommer definitivt att förändra många av dem. I min bransch – kollektivtrafik och persontransporter – har utvecklingen redan börjat.
Självkörande bussar testas på flera håll i världen, men nästan alltid i begränsade områden, med låg hastighet och ofta fortfarande med en säkerhetsförare ombord. Att köra en stadsbuss i tät trafik med fotgängare, cyklister, vägarbeten och oförutsedda situationer är fortfarande en betydligt svårare uppgift än många tror.
På spårsidan har man kommit längre. Många tunnelbanor kör redan helt förarlöst, eftersom de går på avskilda banor utan annan trafik. Även vissa spårvagnar och tåg har hög grad av automatisering, men de flesta har fortfarande förare som ansvarar för säkerhet, övervakning och hantering av störningar.
Min gissning är därför att AI först kommer att bli ett avancerat hjälpmedel snarare än en fullständig ersättare. För kollektivtrafiken tror jag att vi under många år kommer att se en kombination av automation och mänsklig personal, särskilt där trafiken är komplex och säkerhetskraven är höga.
Så nej, jag tror inte på en global massarbetslöshet. Däremot tror jag att många yrken kommer att förändras kraftigt, samtidigt som helt nya yrken växer fram – precis som vid tidigare stora teknikskiften.

Jag jobbar inom en administrativ serviceorganisation och en av cheferna jag servade frågade mig "Vad kan du hjälpa mig med som inte AI kan?!"
Jag tyckte att det var en intressant fråga - rent uppenbart är ju att jag kan flytta möbler, fixa och fylla på fika, plocka fram och plocka undan saker och vara mötesvärdinna med koll - men största delen av min tid sköter jag mina uppgifter framför datorn, och de uppgifterna kanske AI kan sköta?

Jag frågade faktiskt AI vad en mänsklig administratör har för fördelar framför AI... 😉 Svaret var intressant och handlade framför allt om mellanmänskliga relationer, dvs mänskligt bemötande, att kunna svara upp på den andres känslor, ge folk emotionell stöttning, arbeta proaktivt efter behov som jag vet att just den specifika personen har, anpassa mig efter den personlighet jag servar och att kunna minnas och anpassa min service efter komplexa samband av tidigare händelser, erfarenheter och behov (och även efter vad som sagts i fikarummet...).

Flera chefer jag jobbar för har sagt att de hellre frågar mig än AI för att de tycker att jag ger bättre, mer relevant och mer personlig hjälp.

Personligen tycker jag att AI håller ganska låg kvalitet i sin "hjälp" än så länge, men det kanske är jag som är kass på att prompta... 😁

Nya innovationer motiveras ofta med att de ska frigöra så mycket tid för alla, som att det skulle vara nåt bra. Men jag förstår inte riktigt det resonemanget... Varför är folk i så fall fortfarande så stressade, om nu all modern teknik skulle ha frigjort så mycket tid? Och visst - blir jag av med jobbet får jag ju väldigt mycket tid över, men vad ska jag göra med den tiden i ett samhälle som bygger på att man måste lägga sin tid på att jobba för att skrapa ihop pengar för att kunna överleva? 🤔

Jag satt och funderade på om och i så fall hur AI skulle kunna ta över mitt jobb. Och så kom jag till @cassiopeja text nedan och insåg att där är en stor del av svaret.
Jag frågade faktiskt AI vad en mänsklig administratör har för fördelar framför AI... 😉 Svaret var intressant och handlade framför allt om mellanmänskliga relationer, dvs mänskligt bemötande, att kunna svara upp på den andres känslor, ge folk emotionell stöttning, arbeta proaktivt efter behov som jag vet att just den specifika personen har, anpassa mig efter den personlighet jag servar och att kunna minnas och anpassa min service efter komplexa samband av tidigare händelser, erfarenheter och behov (och även efter vad som sagts i fikarummet...)
Jag jobbar i egenvårdsdelen på ett apotek. Merparten av det rena kassaarbetet skulle kunna skötas i självscanningskassor och/eller med hjälp av AI. (Och en hyfsat stor andel av varuplock skulle säkert kunna ordnas av en välprogrammerad robot) Men, en stor del av arbetet går ut på att bemöta människor och hjälpa dem att hitta rätt i djungeln av receptfria läkemedel, kosttillskott och hudvård. Kvällstid används vi väldigt mycket som en lightversion av jouröppen vårdcentral (eftersom regionen har lagt ner de kvällsöppna jourcentralerna). Och här är vi ju då som människor en länk mellan "doktor Google" och läkemedelshyllorna, där vi också i många fall kan avråda från egenvård och uppmuntra läkarbesök istället. Så, jag är inte särskilt orolig för att bli utkonkurrerad av AI.

Fick upp nedan bild med info i mitt flöde häromdagen. Vet inte om det är AI som är dåligt eller personen som ska ersättas. 🙈
Det är inte så enkelt som att kan jobbet ersättas utan kompetensen hos människan kommer fortsatt krävas men mer kontrollfunktion. Här failade ju dock just den kompetensen big time.
Screenshot_20260723_155151_Facebook.webp

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Att säga upp sig
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Utbränd av privatliv och jobb - när vila?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka