Bukefalos 28 år!

Kan det verkligen vara Erlichias som gör så här??

caradan

Trådstartare
En del kanske har hängt med om allt som hänt min häst??

Idag så skulle jag köra minisen som går i samma hage (enda stall kompisen) och det brukar inte vara något problem att lämna den stora själv i hagen. Han bukar gnägga lite men inte bli tokig eller nått sånt.
Idag så blev han lite små hyserisk och sprang en stund fram och tillbaks, jag tänkte inte så mycket på det mer än att han lugnar sig nog såfort vi kommer ur syn håll....

Men tydligen så har han sprungit mer än nog. Nu när jag var ute och tog in så vill han knappt gå, det gick väl ute men in genom stalldörren (tröskel på ca 1 dm) så kunde kan knappt lyfta benen och på det hårda stallgolvet ville han inte gå.
Fram benen är jätte varma men inte svullna och han står som ex en fång häst gör för att avlasta dem..

Kan det verkligen vara Erlichias som gör det så?? (titer på 1:160)

Eller är det något annat??
Tips eller ideer mottages gärna!
 
Har du ekar i närheten??

Kyl benen!!!! Står han som en fånghäst måste han ha riktigt riktigt ont! Så ut och på med is.... Så undviker du kanske att han står med jättesvullna ben i morgon..
 
Ekar?? Menar du trädet ek?? Nej vi har stort sett bara björkar runt omkring ekar finns hos grannhuset men han kan inte kommit åt det.

Han äter krafftfodret men han står som en fång häst och var väldigt känslig vid beröring av fram benen. Bak benen kkänns inte alls svullna just nu (om man jämför med hur e brukar vara)
 
Tänkte på ekollonförgiftning, det kan dom bli "knäppa" av, och har även de andra symptom som du beskrivat.

Kan han ha gått omkull/vrickat sig nu? Vet inte hur du har nu, men här är hagarna väldigt gropiga nu.

Om jag vore du så skulle jag ringa jourvet. och fråga vad han tycker...

Hoppas det löser sig! :)
 
Här är det ganska lerigt men inte överdirvet så det kan inte vara så tungt. Tror inte att han har gått omkull för han är inte lerig mer än på benen....

Knstiga är att han äter med bra aptit..tycker inte att han borde göra det om han kände sig dålig??
 
Min häst hade titer 1:240 eller mer. Det var inte mätbart. En dag låg hon ner i hagen och jag fick inte upp henne. Tillslut lyckades det och det tog 1 1/2timme att komma till stallet. Det är cirka 400 meter. Ringde veterinären och vi gick lite "bakvägen". Hon fick Finadyne mot smärtan i 4 dagar sedan var hon som vanligt igen. Jag tycker absolut att du bör rådfråga din veterinär.
Lycka till! :)
 
Vad har han för temp??? Puls i frambenen? Är han varm både i hovarna och benen? Reagerar han för tryck på strålen/sulan, eller du kanske inte får lyfta benen förstås..

Ömmar han någonstans i bogen/halsen/bakom öronen etc..? Kan han röra halsen åt alla håll? Är han hängig?

Jag hade ringt ut veterinären BUMS om jag var du....!!!! :eek: :crazy:
 
Jag har ingen aning om vad det kan vara, men jag hade iaf inte väntat med att ringa vet. tills imorgon. Ring ikväll och hör vad dom säger... Han måste ju ha väldigt ont om han knappt ens vill gå...
 
Inegn temp (ingen feber alltså)
Han är varm från knät och neråt även i hovarna. Han regarera inget speciellt när jag kratsade hovarna men han är lite ovillig att ta upp benen men det gick utan större problem.

Han ömmar ingen annan stans och han kan vrida huvudet/halsen som vanligt.

Han är hängig men inte mera hänig än vanligt. Men iofs så ville han inte heller komma in och idag tog jag tom in 2 timmar senare än vanligt pga vi inte var hemma innan dess. Jag fick stå och ropa på honom ett bra tag.

Jag ska gå ut nu igen och kolla honom...se om hur det har utvecklat sig.
 
Ok... Du får rapportera...! Men tycker verkligen du ska ringa jourvet, åtminstone för att beskriva symptomen.. Kan ju vara symptom på något ovanligt som de flesta inte känner till... Men det låter ju inte speciellt bra.. :crazy:

Hoppas det ordnar sig..! Tumme hålls HÅRT.
 
Hejhej
Det där med ehrlichia är som sagt väldigt knepigt. Någon kronisk form av sjukdomen existerar inte enligt expertisen medan man ute i stallarna kan beskriva ett flertal symptom och fall där en tetracyklinbehandling botat hästen.

I det akuta skedet ses svullnader i benen, feber och allmän olust. I de kroniska fallen (om de alls finns!?) talar man om vandrande hältor (hör nog snarare till borrelios), beteendeförändringar mm.

Alla andra prover som togs på din häst var normala om jag minns det rätt? Och så denna titer (som onekligen är låg). Fanken så knepigt. Speciellt när man inte har sett hästen! I det skick han nu befinner sig vore det nog på plats med ett nytt veterinärbesök, om inte annat låter det som om hästen skulle behöva några dagars butta. Diskutera en ev behandling, jag börjar luta åt att det vore helt ok i just ert fall!

Var det inte någon annan (J nånting... jajja, janna..?) som hade en häst som fick fång efter en ehrlichiainfektion/behandling?
 
Idag vill han inte gå alls på hårt underlag med frambenen så nu sitter jag här och inväntar veterinären...
Är så orolig för honom.
Rapporterar sen igen vad hon sade!
 
Nu har veterinären varit här och tyvärr så har jag inge goda nyheter.....
Veterinären kollade på honom kände och klämde och kom fram till att det är inget att göra med honom...
Min älskade häst är utdömd, jag vet att det är rätt. Han har så ont i benen att han knapptstå på dem men jag kan inte fatta det....
Vet inte vad jag ska ta mig till...
VARFÖR skulle detta hända? Han är verkligen mitt allt, vill inget hellre än att ha honom kvar men jag har sett hur livet har försvunnit på honom under 1 månads tid, allt har gått så fort.

Nu klarar jag inte av att skriva mera.....jag vet inte vad jag ska ta mig till..
 
Nej vad trist :cry:.
Det ÄR jobbigt att fatta beslutet att ens vän ska gå vidare till nästa liv, men du gör helt rätt.
Man får aldrig vara egoistisk när det gäller att hålla kvar ett kärt djur, utan man måste inse när det är dags att släppa greppet.Och det har ju du gjort.
Det finns inget nån kan säga som får dig att må bättre nu,men jag skickar många många tröstkramar till dig!
 
Men- hur var det nu? Din häst har inte blivit beahandlad för erlichios, var det så? Gav vet. inget hopp alls om att prova att behandla?
Fast det är klart om han lider såpass så ska han slippa :cry:
 
Han hade väl inget speciellt att säga, T har ont och jag vill själv ta bort honom och han hade inget att invända.
Han är ju 22 år snart och....
Han har fång liknande symptomer på frambenen men ingentemp. Han har svårt att gå, och måste stå inne under helgen.

Har fått en tid att ta bort honom på måndag kl 14...nästan exakt ett år sedan jag köpte honom. (gjorde det den 23:e dec -02)
 
Nej han är inte behandlad för Erlichias och veterinären tyckte inte att vi skulle prova behandla honom för någonting heller. Hade han varit 10 år yngre så ok men nu är han snart 22.
Jag tycker så synd om honom att han ska vara tvungen att stå där under helgen...varför är det inte mitt i veckan nu i stället??
 
Har du fått smärtstillande som du kan ge honom under helgen?Annars kanske du kan få det?

Stackars er :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 347
Senast: Twihard
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 745
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 291
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp