Kan En Ponny Vara Vit Vid 5-6 År?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare safen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 509
S

safen

Har TÄnkt KÖpa En D Ponny Skimmel Som Ska Vara 5-6 År. En Korsningsponny FrÅn Irland. Kan De Verkligen Vara Vita Redan Vid SÅ Unga År? Har LÄst Att Alla Är MÖrka NÄr De FÖds....

Sv: Kan En Ponny Vara Vit Vid 5-6 År?

Hade ett sto som var vit redan vid 1 års ålder. Sen blev hon flugskimmel och fick mer flugor för varje år:smirk:

OK. Jag bara tänkte så det inte är ngt lurt m köpet... Ej reg ännu. Säkert rätt då! Tack!!!

De behöver inte födas mörka. De flesta av mina ponnyuppfödningar är födda i olika nyanser av fux för att sedan bli grå och skimla av.
Se bara till att hästen är registrerad med pass innan du köper den så det inte blir krångel för dig.

systern till våra minishettisar vi hade föddes svart och hade fällt till helvit vid tre års ålder. våra fällde dock lite långsammare, men är nu helvita enligt nuvarande ägare.

men jag har läst att alla skimmlar föds mörka, säkert missat ngt då....

Våran ponny är född brun men var helt vit när vi köpte henne , då var hon fyra år.

safen skrev:

De kan födas i vilken färg som helst, fux, svart, brun, isabell osv. Kanske du läst där man förenklat färgad till mörk?

På ridskolan jag jobbade köpte vi in en rysk ponny, 4-5 år nånting enligt tänder. Han var KRITVIT! Urläckert ju! Det är inte ofta man ser helt kritvita hästar.

Jag har också en ponny, importerad från Irland, som var vit vid femårsåldern (fast i passet, som förövrigt kom i torsdags, står det att han är en svart leopardtigrerad trots att han är vit med två småå prickar på halsen med diametern 0,5 cm). Så det är nog inget lurt med det.

Senast ändrad av en moderator:

safen skrev:

Vi hade en som föddes isabell för att sedan efter bara några månader bli grå för att sedan bli ljusare och ljusare.

En skimmel kan födas i vilken färg som helst och sedan skimmla av.

/Åsa

ok, nu blev jag nöjd :-), tack f alla svar!

Jag hade en arab för många år som stod som rödskimmel i papperen men han var vit sedan ett års ålder.
Nana

Skimmel-genen är en dominant gen som lägger sig ovanpå din hästs grundfärg (fux, brun, svart). Alla skimlar föds i sin grundfärg, sedan påverkas den av skimmel-genen.
Om din häst har fått en skimmel-gen från mamman och en från pappan, så är den en sk homozygot skimmel och de blir vitare mycket fortare än en häst som bara fått en skimmelgen. En homozygot skimmel kan bli vit redan vid fyra års ålder.
Beroende på vilken grundfärg din häst har, så blir hästens skimmelfärg påverkad av det - det finns alltså tre olika skimmel-färger/nyanser - + tre till som är blekare, om din häst är homozygot skimmel.

Mohono1 skrev:
Skimmel-genen är en dominant gen som lägger sig ovanpå din hästs grundfärg (fux, brun, svart). Alla skimlar föds i sin grundfärg, sedan påverkas den av skimmel-genen.
Om din häst har fått en skimmel-gen från mamman och en från pappan, så är den en sk homozygot skimmel och de blir vitare mycket fortare än en häst som bara fått en skimmelgen. En homozygot skimmel kan bli vit redan vid fyra års ålder.
Beroende på vilken grundfärg din häst har, så blir hästens skimmelfärg påverkad av det - det finns alltså tre olika skimmel-färger/nyanser - + tre till som är blekare, om din häst är homozygot skimmel.
tack för denna grundläggande "kursen". Mycket bra att veta!

Var har du hittat denna info? Jag har aldrig kunnat se skillnad i skimmelfärgen utefter vilken färg den föddes med. Eller ens kunna särskilja homozygota skimlar från heterozygota.

Det du beskriver låter mer som gulanlaget...

Det stämmer att gulanlaget, liksom skimmel-genen, är dominant. Men skimmel-genen, som förkortas G för Grey, är det mest dominanta färg-anlaget som finns i hästar, det slår ut alla andra.

Gulanlaget, som förkortas Cr för Creme, skiljer sig bland annat så till vida att du i princip alltid kan se från födseln att hästen bär på Creme-genen (svart + creme, dvs smoky black, är undantaget).
Även här finns olika färger som uppstår beroende på om det är en fux, brun, svartbrun, eller svart häst som får en creme-gen. Om hästen ärver två creme-gener, finns ytterligare tre färgmöjligheter: cremello, perlino och smoky creme.

Kortkort, men ändå... :-)

Jag anser mig vara kunnig i området färger, och har ALDRIG hört om olika "nyanser" av skimmel beroende på grundfärg.

Källa tack!

Detta är jag mycket skeptiskt till. En häst kan vara vilken färg som helst när den föds, och sen skimla av. Hur kan det då bara finnas 3 nyanser av skimmel? Hur ser i så fall en skimmel född isabell ut i nyansen jämfört med fux? Och en skimmel född silversvartskäck?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Hur orkar vissa människor rodda runt så otroligt mycket i sitt liv? Jag har en bekant som har jobb som mäklare och 5 inhyrda hästar... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 230
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 022
Senast: dream
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 614
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Dalmatiner