S
safen
Har TÄnkt KÖpa En D Ponny Skimmel Som Ska Vara 5-6 År. En Korsningsponny FrÅn Irland. Kan De Verkligen Vara Vita Redan Vid SÅ Unga År? Har LÄst Att Alla Är MÖrka NÄr De FÖds....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
safen skrev:men jag har läst att alla skimmlar föds mörka, säkert missat ngt då....
safen skrev:men jag har läst att alla skimmlar föds mörka, säkert missat ngt då....
tack för denna grundläggande "kursen". Mycket bra att veta!Mohono1 skrev:Skimmel-genen är en dominant gen som lägger sig ovanpå din hästs grundfärg (fux, brun, svart). Alla skimlar föds i sin grundfärg, sedan påverkas den av skimmel-genen.
Om din häst har fått en skimmel-gen från mamman och en från pappan, så är den en sk homozygot skimmel och de blir vitare mycket fortare än en häst som bara fått en skimmelgen. En homozygot skimmel kan bli vit redan vid fyra års ålder.
Beroende på vilken grundfärg din häst har, så blir hästens skimmelfärg påverkad av det - det finns alltså tre olika skimmel-färger/nyanser - + tre till som är blekare, om din häst är homozygot skimmel.
Beroende på vilken grundfärg din häst har, så blir hästens skimmelfärg påverkad av det - det finns alltså tre olika skimmel-färger/nyanser - + tre till som är blekare, om din häst är homozygot skimmel.
Detta är jag mycket skeptiskt till. En häst kan vara vilken färg som helst när den föds, och sen skimla av. Hur kan det då bara finnas 3 nyanser av skimmel? Hur ser i så fall en skimmel född isabell ut i nyansen jämfört med fux? Och en skimmel född silversvartskäck?Beroende på vilken grundfärg din häst har, så blir hästens skimmelfärg påverkad av det - det finns alltså tre olika skimmel-färger/nyanser - + tre till som är blekare, om din häst är homozygot skimmel.