Kan en trettonårig innekatt bli utekatt?

Bukefalos 30 år!

miumiu

Trådstartare
Vi flyttar till hus i sommar och våran autistiska gubbstrutt Sickan aka Iller hänger förstås med. Sickan är en väldigt speciell katt. Han är väldigt skygg, ljudkänslig, rädd för plötsliga rörelser osv. Han kan typ bli rädd om man tar på sig skor och går runt med dom hemma. Han kan uppskatta att lufta sig lite på balkongen kortare stunder men han är inte som Sotis var, som kunde ligga där och jäsa i en stol i timmar. Sotis kunde även uppskatta koppelutfkykter i yngre dagar vilket Sickan aldrig gjort.

Min tanke är att han kan få vara lite i trädgården när han har landat om han vill. Har mycket svårt att tänka mig att han skulle längta efter att vidga sina vyer mer än så men vem vet? Någon som har erfarenhet av att göra utekatt av en gammal innekatt?

Vi flyttar till hus i sommar och våran autistiska gubbstrutt Sickan aka Iller hänger förstås med. Sickan är en väldigt speciell katt. Han är väldigt skygg, ljudkänslig, rädd för plötsliga rörelser osv. Han kan typ bli rädd om man tar på sig skor och går runt med dom hemma. Han kan uppskatta att lufta sig lite på balkongen kortare stunder men han är inte som Sotis var, som kunde ligga där och jäsa i en stol i timmar. Sotis kunde även uppskatta koppelutfkykter i yngre dagar vilket Sickan aldrig gjort.

Min tanke är att han kan få vara lite i trädgården när han har landat om han vill. Har mycket svårt att tänka mig att han skulle längta efter att vidga sina vyer mer än så men vem vet? Någon som har erfarenhet av att göra utekatt av en gammal innekatt?
Mina var några år yngre men hade ändå varit inne-/balkongkatter i sådär 9-10 år innan de blev utekatter. Det var inga som helst problem, de var å andra sidan väldigt trygga individer.

Den ena tog lite tid på sig, nöjde sig med att sitta på bron inledningsvis medan brorsan började undersöka trädgården rätt omgående och helt sonika kort därpå valde att spendera natten ute (mitt hjärta, puh 😅).

Jag var mest nojig för hur streetsmarta de skulle vara, men båda klarade det nya livet med smutsiga tassar och gräs i pälsen galant 🧡

Om han är så rädd för småsaker så är det nog stor risk att han försvinner iväg ute om han blir rädd. Skulle inte utsätta honom för den risken.
Kan ni göra en rastgård till honom? Min katt hade en och gillade att vara där hela dagarna. Inte vintertid då, men minns att hon krävde att få gå dit en vår när det fortfarande var mycket snö kvar. :heart Hon hade ett litet hus på höga ben att sova i och trädstammar att klösa/klättra på.
Först var rastgården ca 2 x 2 x 2 m, fast efter några år började den gå sönder så vi gjorde en snyggare men mindre. Tror den var 1,75 x 1,75 x 1,75. Vi gjorde varje sida separat och skruvade ihop med plåtbleck(?), så den gick att ta isär i 5 delar om man ville flytta på den.
När hon ville komma in på kvällen så satte hon sig på en specifik plats och tittade mot vårt hus. 🐱

Vi tog emot en 9-årig omplacering för ett par år sedan. Hon hade också mest suttit på familjens uteplats (lägenhet i Stockholms förort) innan. När hon kom till oss fick hon börja gå ut, först i sele och sen fick hon gå ut på egen tass med GPS. Hon är förvisso inte lika rädd som din, men allt har gått bra och hon håller sig i princip bara på vår tomt alt allmänningen precis intill. Hon kommer alltid när vi ropar 😊 Tänker att det är skönt med en äldre katt som kanske inte vill göra långa, spännande äventyr utan mest lapa sol och spana/smyga lite på smådjuren i trädgården...

Vi var dock lite oroliga i början att hon skulle bli skrämd av andra katter eller andra saker och försvinna iväg, därav gps i början.

Kattlucka! Är mitt standardsvar…. Med kattlucka kan katten gå ut och in som och när den själv vill, vilket ger en trygghet hos katten och hos er! Kattlucka forever!

Jag har alltid dörren öppen när min katt är ute. Dvs hon går bara ut när det är varmt nog för att ha dörren öppen på dagen när vi själva är ute. Jag vill absolut inte råka ha en stängd dörr om hon blir skrämd och försöker rusa till säkerheten.

Så kan jag även tänka mig att prova ha en äldre tidigare innekatt.

Med ett noga öga och följa efter den första tiden, går min katt för långt så vallar jag henne tillbaka närmare hem. Det har funkat bra då hon håller sig nära hem självmant. Hon är skygg av sig därav jag är noga med att hon ska vara nära hemmet och alltid ha möjlighet till att fly till säkerheten inne.

Liknande trådar

• Innekatt i en etta utan balkong?
  • Väldigt intensiv katt
  • Sorgen efter en katt
  • Kattraser bomba mig med info

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat