Bukefalos 28 år!

Kan hästen tycka illa om en viss person

agneta50

Trådstartare
Hej, Min häst vill inte gå in från hagen till sin box med stallägaren . Han springer iväg.Han har blivit mycket dominant i hagen sedan han kom tillbaka från sommarbetet. När jag ska ta honom är det inga problem. Kan han vara rädd för stallägaren då denne är lite dominant.
Undrande
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Absolut!
Min häst skulle en femåring kunna gå in och hämta, även få på grimman trots att han är 170 cm hög.
Jag hade en stallägare som inte kunde fånga honom då hon var väldigt stressad, högljudd och dominant.
Är själv dominant som person men på ett mer subtilt sätt och det stör honom inte alls, tvärtom!
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

om hästen inte vill komma, vill hellre vara ute med de andra, hur ska jag göra för att vara mer lockande... ;-)
jag tycker inte det är kul att "jaga ifatt", nu jagar jag inte hästen...men det tar en väldig tid att få in henne vissa dar, får ibland locka med skrammel i hinken ....
hon vill helt enkelt inte in!
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Det beror ju helt på hästen och varför den springer iväg.
Min som egentligen aldrig går att få att göra något för mat får alltid en morot när grimman är på och sen en till när vi är helt ute ur hagen och grinden är stängd. Det gör att han är väldigt lugn, samma rutin när vi ska in i hagen. Jag släpper honom lös, ger en morot, öppnar grinden och säger varsågod varav han går in och vänder sig mot mig för en sista morot.
Jag tror att man måste göra det roligt för hästen att lämna flocken för att umgås med dig istället. Inte bara rida utan pyssla, gå promenad, busa lite i paddocken osv osv så att det du inte bara förknippas med arbete utan men någon som är rolig att umgås med.
Lycka till :)
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Jag har absolut inget problem med min häst i hagen han springer aldrig ifrån mig. Det är därför jag blir fundersam att det inte funkar med henne.
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

En av mina hästar som nu är utlånad på foder och som normalt är världens snällaste goaste häst, en riktig nallbjörn som alla kan gosa med. I det första stallet fodervärden skulle ha hästen i blev det totalt kaos. För hästen blev totalt ursinnig bara stallägaren kom in i stallet. Vi som känner hästen trodde inte först på detta utan fick åka dit och titta för att tro på det. Jag har aldrig sett en häst reagera så våldsamt på någon person som denna gjorde på stallägaren, höll på att riva hela stallet.
I vårt fall fanns ingen annan lösning än att flytta hästen innan någon (häst eller människa) blev skadad.
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

En av de tokiga stallägarna vi råkade ut för med ett av hästdjuren, gjorde sig grymt osams med hästen genom att helt utan känsla börja sätta toto på plats (trots att vi varnat för att det är inget man ska ge sig på om man inte vet vad man sysslar med - underförstått "det gör inte du").

Han valde ändå att ge sig i kast med uppfostran och fick en rejäl ovän i sagda häst. Det gick inte alls. Hästen ställde sig konstant på bakbenen så fort de kom utanför stalldörren, och försökte t o m vid något tillfälle klippa stallägaren med frambenen. Eftersom denne inte hade tillräckligt med erfarenhet för att reda ut situationen fick vi till slut som en nödlösning ta in och ut hästen själv till vi akut hittat ny stallplats.

Nej, denne stallägare driver inte längre inackorderingsverksamhet... Undrar varför.... :grin:
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Min filosofi när det gäller djur är att ger du vänlighet och delar med dig av dig själv så gör djuren det också. Jag har både haft andras hästar som inackordering och egna och aldrig haft problem ens med dom "farliga problemhästarna" som jag blivit varnad för. En häst jag blev speciellt varnad för eftersom han gärna högg folk gick gärna och "höll handen" utan att tugga av den. Snäll, mysig och busig men missförstådd i förra stallet.

Vill man skapa problem som inte finns ska man fostra andras hästar med kadaverdiciplin och gärna lite hugg och slag inblandat, samt skrika och ryta.
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Självklart. Hästar ser absolut skillnad på folk och folk, precis som hundar. Förra stallägaren kunde knappt hantera min mammas nordsvensk. När stallägaren ledde honom i par med en annan häst in från hagen slet han sig nästan varje gång. När antingen jag eller mamma ledde in honom i par var det inga problem, han hade ingen respekt för stallägaren utan valsade bara runt och gjorde som han ville. Stalllägarens hästar var för övrigt ingen dröm heller, bångstyriga och opålitliga.. Kanske gick i familjen.
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Man blir inte automatiskt rädd för någon bara för att man vet att den är chef och ska bestämma. Är hästen rädd eller ovillig är man dominant på fel sätt.

Det är amma som en del hästar som försöker bli ledare innan de eg har kunskapen nog att få flocken att följa dem. De måste då slå sig fram och slåss för att kuva andra och vinna makt.

De som får problem med hästarna gör ngt fel om problemet uppkommer och inte bara följer med då man köper hästen/först träffar den och inte hunnit träna bort det än.

Många är i för hög energi när de är med hästar. De korrigerar också på ett sätt som gör att hästarna stressar upp.
Jag kan tänka mig att det är ngt sånt med din stallägare.

Vi har haft en sån. Som hade problem med vissa hästar som reste sig etc dagligen. Och nu när andra tar in/ut har de slutat resa sig helt.
Är man för hög i energi själv och stressar upp en häst och sen försöker dominera den till lugn sätter man sig i skiten iom att hästen blir pressad och i ren reflex råkar sparka, hoppa mot, vifta med ben/huvud, resa sig, vägrar gå, blir rädd för saker etc.

Vi har dock en skön häst i stallet som inte vill gå i lera. Så han vill inte in när det är barmark och blött ute. Då står han på sin kulle av paddex och gnäggar eller vankar av och an framför kanten av paddexen och tittar mot grinden när man kommer. :p
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Mina har enstaka tillfällen varit knepiga.

Lill-ponnyn är allmänt lite skeptisk till nya människor och folk med ivriga rörelser.

Storhästen är vänligt inställd mot de flesta (sålänge det inte kommer "fel" veterinär eller "fel" hovis..:devil:) men kan få ryck och inte vilja komma ibland.
Till mej kommer hon dock alltid.

Mvh Domino_s
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Hej, Min häst vill inte gå in från hagen till sin box med stallägaren . Han springer iväg.Han har blivit mycket dominant i hagen sedan han kom tillbaka från sommarbetet. När jag ska ta honom är det inga problem. Kan han vara rädd för stallägaren då denne är lite dominant.
Undrande

Det kan vara tvärom också. Är den som hanterar hästen osäker på den så smittar oron lätt av sig.

Har sett en röd tråd genom mitt hästliv, att de som är osäkra på sin hästhantering är de som låter och tuktar mest.
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Nej vi är inte osäkra på vandra tvärtom. Jag är väldigt mjuk i min hantering men ändå bestämd. Idag fick jag åka ut och ta in honom . Han kom lugnt fram när jag ropade.Han har sedan sommarbetet blivit ranghög han var tvärtom innan om det kan ha någon inverkan på beteendet.
 
Sv: Kan hästen tycka illa om en viss person

Det jag menade var att om stallägaren känner sig osäker vid hanteringen av hästen så smittar det av sig till hästen som stimmar upp sig och så startar en nedåtgående spiral.

Ni kan inte släppa ut gemensamt? Du kan på så sätt försöka "medla" mellan de båda?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp