Kan inte fatta höger galopp!

Bukefalos 30 år!

Hejhejhästisen

Trådstartare
Hej! Min bästa vän rider på en liten gotlandsruss, som har lite problem. Hon är den enda som rider honom, hon äger honom inte men ägarna är för långa. Han (hästen) är gammal travare, vilket syns när han får springa på. Men vi har lite problem med att få honom i höger galopp. Han kan fatta vänster hur enkelt som helst, men höger GÅR VERKLIGEN INTE. Han fattar bara vänster galopp i höger varv, även om man ber tydligt om vänster. Det ger även problem i hoppningen. När vi är ute i skogen hoppar vi ibland och han tycker det är jätte kul! Men gå banan, där han faktiskt behöver rätt galopp, har han svårare. Oftast när man kommer på ett hinder i höger varv tvärnitar han eller viker av. Det har varit ett flertal gånger vi ramlat av pågrund av det😅 Jag har läst runt lite men ingen verkar ge ett bra svar! Vi har provat att longera, men han kan inte fatta galopp på volten. Troligen för att han inte longerats så mycket innan. Vissa säger att man ska rida på en volt, men han skulle bara tvärnita eller trava snabbare. Vissa säger att man ska rida på en volt och sedan direkt komma på ett hinder, men han skulle tvärnitat eller vikt av DIREKT. Kan någon snälla hjälpa oss med förslag!!🙏🏼

Det kan ju mycket väl vara något fysiskt fel som gör att den inte vill/kan fatta höger galopp. Är han kollad av veterinär?

1. Kolla honom veterinärt.
2. Går han att få galoppera i rätt galopp om han får lösgaloppera/löslongera?

Jag har en kallblodstravare som precis lärt sig hur roligt galopp är och han fattar mer än gärna rätt galopp i båda varven och byter även till korrekt galopp när han vänder.

Hej! Min bästa vän rider på en liten gotlandsruss, som har lite problem. Hon är den enda som rider honom, hon äger honom inte men ägarna är för långa. Han (hästen) är gammal travare, vilket syns när han får springa på. Men vi har lite problem med att få honom i höger galopp. Han kan fatta vänster hur enkelt som helst, men höger GÅR VERKLIGEN INTE. Han fattar bara vänster galopp i höger varv, även om man ber tydligt om vänster. Det ger även problem i hoppningen. När vi är ute i skogen hoppar vi ibland och han tycker det är jätte kul! Men gå banan, där han faktiskt behöver rätt galopp, har han svårare. Oftast när man kommer på ett hinder i höger varv tvärnitar han eller viker av. Det har varit ett flertal gånger vi ramlat av pågrund av det😅 Jag har läst runt lite men ingen verkar ge ett bra svar! Vi har provat att longera, men han kan inte fatta galopp på volten. Troligen för att han inte longerats så mycket innan. Vissa säger att man ska rida på en volt, men han skulle bara tvärnita eller trava snabbare. Vissa säger att man ska rida på en volt och sedan direkt komma på ett hinder, men han skulle tvärnitat eller vikt av DIREKT. Kan någon snälla hjälpa oss med förslag!!🙏🏼
Har du någonsin sett ponnyn använda höger galopp? I hagen tex. Jag tror att för ponnyn är galopp, höger galopp och för den känns det väldigt konstigt att göra på något annat sätt. Det är ungefär som att någon bad dig byta hand när du skriver din namnteckning.

Ett sätt att lära ponnyn är att be om galopp från skritt och berömma varje tendens till att den tar rätt. Jag tycker det kan vara svårt att se så jag föredrar att gå jämte men det går också att sitta på och ha en medhjälpare på marken. Annars hade jag alltid saktat ner till trav i höger varv och travhoppat, att låta honom gå i förvänd galopp kommer bara göra honom ännu starkare och bättre på det.

Antagligen så är ryttaren skev, det är inte alls ovanligt att hästar blir väldigt ensidiga och får svårt för fattning i ett håll om ryttaren är skev.

Skulle tipsa om att rida för tränare.

Stannar han även på hinder i höger varv om han har vänster gallopp?

Om det inte är något fysiskt problem så är han antagligen svagare i ena sidan och orkar inte hålla höger galopp. Ganska typiskt problem som kräver styrka och mjukhet, mycket lösgörande arbete och massage/stretch.

Jag red en travare för en massa år sedan, som var likadan. Han hade lätt för vänster galopp, stark i skritt och trav, lösgjord och det fanns liksom ingen uppenbar anledning till varför det skulle vara helt omöjligt med höger galopp. Jag provade alla tips, från marken, från skritt, lätt utåtställd, över hinder (kunde funka om stjärnorna stod rätt och göken gal) osv. Han var förstås också kollad av veterinär.

Det som till slut funkade var att göra helt tvärtom mot "rätt" sätt. Jag travade på böjt spår, överböjde lite inåt, ökade på traven och satte honom ur balans "inåt" med min vikt. Så fort han fattade rätt galopp så ut på rakt spår och låta honom hitta balansen. Upprepa... Efterhand som han blev starkare kunde jag göra korrekta fattningar, även från skritt men det var som att han inte ens visste att höger galopp var ett alternativ från början.

Antagligen så är ryttaren skev, det är inte alls ovanligt att hästar blir väldigt ensidiga och får svårt för fattning i ett håll om ryttaren är skev.

Skulle tipsa om att rida för tränare.

Stannar han även på hinder i höger varv om han har vänster gallopp?
Ja, oftast.

Ponnyn bör absolut kollas av veterinär. Kan var allt från problem i vänster knä till problem i höger kota.

Så vidt jeg vet så går alle travløp og galopp løp så venstre er innersiden i svingene. Har forstått at mange ex travere og galoppører kan være veldig stive og ensidige, og at de trenger mye grunntrening fra bakken, så med rytter og behandling av equiopat/kiropraktor for å bli liksidige.

Liknande trådar

• Problem i höger varv
  • Kan vi prata om lösgjordhet?
  • R
    Ha hunden med på ridtur i koppel?
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur