Kan jag kräva ersättning?

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand.
Jag köpte en 2,5åring som jag hyrde in hos en tjej som bedriver företag här i närheten. Hon utlovar inridning, hantering, problemlösning eller bara installning etc.
Jag hyrde in honom där på lite "uppfostran" och hantering då jag ville att han skulle gå i flock på lösdrift och det var det bästa alternativet då han skulle ha fri tillgång osv ute.
Men saker och ting blev inte alls som tänkt...
Han stod där dec-2maj och jag noterade en förbättring i hans beteende och förmågan att bli hanterad osv. Men han blev också tunnare och tunnare i hullet. På några bilder från i vintras syns revbenen lite grann.. och genast då blev man ju fundersam. De fick i perioder inte gå på fri tillgång då det var för varmt.
men han gick också med 7 andra hästar...som ska dela på portionshö?
han blev tunnare och tunnare, jag har ju påpekat det lite snyggt liksom att han behöver någonting extra.. så till sist efter ett besök (han stod en bit ifrån mig, inte långt men så pass att man inte har möjlighet att åka dit superofta med jobb etc) ..bestämde jag mig för att köpa lusern och lite b-vitamin då han inte var det minsta fux i pälsen utan mer mattbrun...
En sådan säck ska ju räcka säg en månad åtminstone..men hörde som aldrig att hon behövde något mer- så jag frågade om jag med vägarna förbi skulle komma förbi med en säck till.. -nej det behövdes inte då hon köpt eget och utfodrade en av dom andra med.
Jag undrar verkligen om han fick så mycket av den där säcken, om det var så att det tog slut för snabbt och man därför inte kunde be om mer efter någon vecka.

Därefter ville jag att han åtminstone skulle kunna köras in lite smått under våren här... i kontraktet står det *träning i snitt 5dagar i veckan(tränaren har full rätt att avgöra hur träningen ska läggas upp
Hon sa alltså att hon tömkörde honom mycket, men jag anade att det inte handlade om något snitt på 5dagar i veckan då han inte var så långt framskriden i rutinerna av tömkörning han borde hunnit bli, på hemsidan 2mån senare stod det att han var inkörd våren 2012- öh eller inte?!

Det står även i kontraktet att tränaren ansvarar för att hästen får bästa möjliga vård och träning under sin tid här,...

Till sist tröttnade jag på att det inte skedde några framsteg som man kunde ta på när det kom till longering och tömkörning och bestämde mig för att han skulle komma till en annan verksam för inridning.
Jag hämtade honom i början på maj.... den här jag hämtade var fruktansvärt mager, alla revbenen syntes och det stack ut på höfterna... matt och ful (visserligen fällning) men ändå..det var hemskt. Jag hade personligen tagit honom för en vanvårdad häst.

Nu står han hos en tjej som helt enkelt fått börja med att föda honom tillbaka till hull. Hon kan inte påbörja någon inridning förrän han är mogen för det förståeligt nog, men det har dröjt 2veckor innan han ens orkat att bralla lite vid longering.
Hon berättar för mig att han är väldigt grön när fortfarande när det kommer till tömkörning etc så hon trodde absolut inte på det jag sa att han varit tömkörd näst intill varje dag och kunde styrning osv.
Jag känner att allt jag blivit berättad för under hans tid där varit lögner.

Nu undrar jag om jag kan kräva någon ersättning av "tränaren" som låtit min häst inte bara falla ur, men falla ur så jävla ordentligt??
Att det kostar för mig att få tillbaka honom till normalvikt igen, och sen att han inte alls blivit tränad i snitt 5dagar i veckan har hon ju uppenbarligen skott sig från att bli tagen för...
Om man ser att en häst börjar bli mager så borde man ju kanske plocka den ur flocken vid mat eller säga till mig som ägare att jag får betala för kraftfoder då han behöver det.
Denna tjej har 15(!!) hästar hon sköter själv.. och många ägare precis som jag lämnar ju sina hästar där men utan möjlighet att ens komma någon gång i månaden och kolla status... man litar ju på den som sköter djuret att det blir korrekt.

Man skäms ju som hästägare att det händer, men samtidigt blir man förbannad därför man skriver kontrakt på någonting som inte genomlevs.
Kan ju tillägga att jag känner tjejen sedan tidigare och verkligen trodde med hennes bakgrund att det skulle gå bättre :/

Så; har jag någonting nu att kräva?
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

är inte jobb 5 dagar i veckan lite väl mycket på en 2,5 åring? om den kan grunderna i longering och tömkörning tycker jag att de låter som ett hyfsat jobb. Synd förståss om den magrat, men har du kollat så den inte har några medisinkska orsaker bakom det? mask tex
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

Även om ni har skrivit ett kontakt om att hon ska ta hand om hästen och träna den så tycker jag att det är ditt eget ansvar att kolla så att det följs.. Du har ansvar för att din häst mår bra.. Det funkar inte riktigt att säga att det är någon annans fel. Jag tycker att det är för sent att kräva något öht, skönt att du har tagit hästen därifrån iaf :)
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

Kräva kan du alltid men du har ju ingen som helst chans att bevisa att hon gjort fel. Det kan låta hårt men som hästägare är du alltid ansvarig för din häst. Fri tillgång kan man ge hur varmt det än är beroende på årstid så ger man olika grovfoder. Kontakt "tränaren" och berätta att du inte är nöjd och ev vill ha pengarna tillbaka, det är allt du kan göra.

Var med om samma sak lämnade min unghäst till en mkt känd tränare för töltsättning. Efter 10 dagar berättade hon att hon var nyopererad i ryggen och inte kunde rida honom, det skulle hennes man, döttrar och stallflickor göra. När jag påtalade att hon inte kunde sälja en tjänst som hon inte kunde leverera så menade hon att ALLA visste att hon hade opererat sig och de andra fem red lika bra som henne trots att de inte var c-tränare. Jag lämnade en välriden häst som inte töltade och hämtade en oriden häst. Jag lämnade honom oskodd för att jag rider med barfotaboots hemma men det var inga problem dom skulle sko honom, på 10 dagar hade dom inte ens skott honom alltså inte ens börjat rida (han kan inte gå barfota).

Det roliga var att jag var lite missnöjd med hästen för jag tyckte han var seg, utan motor det sa tränaren att hon skulle tänka på och försöka väcka honom lite. Mina hästar står på lösdrift hemma och han är lite otålig när han står på box när jag lämnade honom stod han ensam inne i stallet och gnäggade och var otålig. När jag hämtade honom så meddelade hon lite surt att ja nu var han i alla fall lugnare och mer lätthanterlig så det hade jag ju i alla fall fått hjälp med "bara man kan hantera dom rätt så blir dom lugna". Och jo han var helt lugn i boxen när jag hämtade honom i ett stall fullt av andra hästar. Men dyrt blev det ca 150 mil med finka och 12 dagars träningsavgift för att få en häst som stod lugnt och stilla på box i ett stall fullt av hästar. SUCK Det är bara att skratta åt eländet och göra arbetet själv om man vill ha det gjort.
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

Jo absolut är man själv ansvarig men så tänker man på alla lögner man får om att det går bra,det är du..hon ljög även om att han var verkar men då jag aldrig fått någon räkning så kollade jag med berörd hovslagare som sa att hon aldrig rörde min häst.då tänker jag på alla dom ägare som bor långt bort och inte har något annat än hennes ord att gå på..ex om min häst tappar en sko,hur ska jag då veta att det behövs en hovis om jag inget får veta?-massa såna frågor.
Man betalar gärna för saker som behövs som ägare..men det finns ju mer seriösa sätt att bedriva verksamhet.är man den som sköter huvudansvaret i skötseln så kan man ju lyfta luren i säga "hej nu är din häst för tunn så jag tänkte vi kanske bör avmaska,men kostnaden kommer på din nästa räkning"..
Så absolut har man som ägare ansvar men gör man ett företag och inte kan sköta dom rätt i grunden så är det också jävligt svårt att vara hästägare på avstånd.
Jag kan inte ens vara säker på att min häst blev vaccinerad när jag ordnade det,ingen räkning har dykt upp och vet hade ju mitt nr,så måste nu börja ringa och dubbelkolla om dom ens var dit annars äre grundvacc igen :/
Men som sagt..folk som lämnar och bor 30mil bort har ju inte vägarna förbi varje dag
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

Nu var det inte just träningen han var där för men det står i kontraktet,för övriga hästar so
Är där o ska ridas kan jag tro,köras etc o allmänt hålla kondis..
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

Kräva kan man alltid, men det är inte så lätt att få någon ersättning om motparten inte går med på att lämna ersättning. Det är dyrt att dra det till domstol.

I övrigt tycker jag inte du tagit ditt ansvar, när du beskriver situationen så har du fått massor av varningssignaler på vägen att det inte står rätt till, du har observerat att hästen troligen inte tränas som du önskar och att den fallit ur och ändå låter du det pågå. Du har vetat om att det inte var något bra ställe en längre tid och det utan att reagera annat med milda påpekande och att komma ut med en säck mat. Ingen uppföljning alls när du sett vartåt det lutade, du är lika ansvarig för att det gått snett som tränaren. Varför litade du blint på personen som uppenbarligen inte skötte din häst väl och underlätt att kolla upp att den svarade på extramaten som tänkt? Förlåt de hårda orden, jag fattar vad som hänt, det gick gradvis och du försökte, men ibland är inte försöka bra nog, ringer varningsklockorna så måste man agera, det är lätt nog att det blir fel även när allt ser perfekt ut.
 
Sv: Kan jag kräva ersättning?

Mitt råd är, som du redan insett och kanske tycker är överflödig information, lita ALDRIG på NÅGON i hästvärlden!
Det är otroligt mycket snack och lite verkstad på de flesta håll. Många romantiserar drömmen om att ha 20 hästar springandes i sina gröna hagar alternativt överskattar den egna förmågan att ta sig an "problemhästar" eller att "rida in" eller "rida till". Det är i för många fall barnsliga ungdomsfantasier som levs ut (på andras bekostnad) och orsakar den ena katastrofen efter den andra. Detta forum är ju fullt av dessa historier.

Otroligt tröttsamt, men den bistra verkligheten... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 214
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 816
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp