Bukefalos 28 år!

kan jag rädda livet på hästen? juridik.

kryddelydd

Trådstartare
Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas.

Det började som en ganska självklar historia men den är lite rörig så jag sätter siffror på olika personer. Mig själv relaterar jag till som "jag".

Min kompis morbror är travtränare (1). Han hade hästen i träning, hästen är uppfödd av kompisens morfar, alltså tränarens pappa. Sista uppfödningen innan uppfödaren dog, vilket är lite avgörande i historien.

Hästen höll inte för trav, blev avställd som femåring, för ca ett år sedan, pga gaffelbandsskada. Ska inte åter i trav.
1 avsåg att avliva hästen men hans syster (2), tillika mamma till min kompis (3), ville inte gärna att hästen avlivades.
Alltså kom man överens om att hästen skänktes till 3 för att bli hennes sambos (4) ridhäst.

Så långt allt gott och väl.

Eftersom 4 inte är så van ryttare, och 3 var höggravid, flyttades hästen till mig för inridning. Hästen har funnits här sedan midsommarafton.

Så långt också allt gott och väl.

Hästen är trevlig i hantering och ridning - för mig.

4 och hästen kommer inte riktigt överens - de litar inte på varandra och det har resulterat i avramlingar under tämligen okontrollerade former vid två av sex ridturer. 4 har egentligen gjort rätt, särskilt vid andra tillfället som också är sista gången han red hästen. Detta var i slutet av augusti.
Sedan dess har hästen varit kvar här hos mig och jag har ridit honom obehindrat.

Planen just nu är att 4 ska träna från marken, och man ska försöka hitta förtroende. Sannolikheten att det lyckas är dessvärre inte så stor.

Så 3,4 och jag kom överens om att hästen ska vara kvar här åtminstone över vintern. Jag leker med hästen, och 4 ska komma hit för att träna en gång i veckan, till en början markarbete och sedan rena grunder från ryggen med uppsittning, avsittning och så vidare.

3,4 och jag kom också överens om att jag kan ta över hästen, om det inte skulle fungera mellan 4 och hästen.

Och det verkade ju som en bra plan...
tills 2 sade sitt.
Om hästen inte hamnar hos 3 och 4, tycker 2 att den ska avlivas. 2 menar att det är hennes häst...

Rent formellt är det 1 som står som ägare i ägarbeviset och hos STC. Ägarbeviset finns hemma hos 3 och hästpasset finns hos mig.
2 hindrade att han blev avlivad och anser sig äga hästen.
3 har försökt argumentera att hon fått hästen av 1 och 2 så det är hennes häst men det har inte bitit på 2.

Det är ju möjligt att 2 ändrar sig på det halvår som alla (även 2) är överens om att hästen ska vara kvar här men jag är förstås bekymrad.

I den här soppan finns ju tre personer som möjligen kan ses som ägare till hästen.

Om vi nu tänker oss att jag vill komma med ägaranspråk i sommar, kan jag göra det???
Jag menar att 3 har lämnat hästen i min vård och han kommer då att ha funnits här i ett års tid... så då skulle jag möjligen kunna komma med anspråk på att få behålla hästen.

Eftersom 2 dessutom är min mammas barndomskamrat, finns också den detaljen att ta viss hänsyn till innan jag gör mig omöjlig.

2 är den enda som egentligen nu tycker att hästen ska avlivas - paradoxalt nog eftersom hon var den som bad 1 att inte avliva honom eftersom han skulle skänkas till 3 och 4...

3 vill inte att hästen ska avlivas utan att han ska vara kvar hos mig om han inte passar dem.
Varken 3, 4 eller jag kommer förstås att lyfta ett finger för att underlätta för 2 att avliva honom...

Någon som har klok input i en knasig situation??

hade lagt in en bild men ryttaren syntes för tydligt och det är inte jag...
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

1 tycker att det är helt OK att hästen är hos mig så länge.

Och alla, inklusive 2, tycker att hästen får vara hos mig över vintern så det är i vår/sommar som problemet blir akut på riktigt om inte 2 ändrar sig (de flesta av oss som sett hästen och 4 tillsammans är tyvärr ganska eniga om att det troligen inte kommer att fungera).

Träffade 1 för 1½ vecka sedan och han frågade hur det går med hästen och vi pratade lite om att 4 och hästen inte kommer överens och jag berättade att jag gärna behåller hästen om det inte fungerar för 4 och 1 lät inte negativ till det utan sade mer att "vi får se hur det går för 4".
Rimligt ställningstagande.

1 känner jag inte själv, utan det var han som kom och ville prata (vi befann oss alla, 1, 2, 3, 4 och ytterligare 60 personer på dop för sonen till 3 och 4) om hästen...

2 och min mamma är barndomsvänner så 1 lät hälsa till mina föräldrar...
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Alltså kom man överens om att hästen skänktes till 3 för att bli hennes sambos (4) ridhäst.

Hästen skänktes till 3, det är hennes häst. Alternativt om det är svårt att bevisa, typ inget gåvobrev skrevs (tyvärr vanligt i dylika fall att man inte skriver något) så ägs hästen fortfarande av 1.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Hästen skänktes till 3, det är hennes häst. Alternativt om det är svårt att bevisa, typ inget gåvobrev skrevs (tyvärr vanligt i dylika fall att man inte skriver något) så ägs hästen fortfarande av 1.

Ja, det är lite så jag tänker också.
2 är ju egentligen inte ägare även om hon anser det.

Nej, inget gåvobrev skrivet och ägarskapet inte ändrat i STC utan 1 står kvar som ägare formellt, både på ägarbeviset som förvaras hos 3 och 4 och på STC hemsida.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Precis, det som jag skulle råda i denna situation är att 3 försöker få till ett registrerat ägarbyte så att hästen står på henne.. Om du och hon är överens om att hästen ska skrivas över på dig så kan ju ni göra det i lugn och ro vid ett senare tillfälle.. typ efter vintern när allt har lugnat sig.


Har ni alls kommit överens om någon ersättning för dig för att du utbildar hästen? Annars kan ju det vara ett argument för att få 2 att inse att det kan vara en god idé att du får behålla hästen... Ska någon betala dig för det jobb du lagt ned på hästen så kommer det ju kosta flera gånger hästens reella värde eller slaktpeng.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Jag tolkar det som att 3 har fått hästen, men att 1 står som ägare. Dom borde ändra ägarskapet till 3 och sen borde problemet vara löst. Om 1 inte vill det så anser sig väl 1 fortfarande äga hästen.
Så fixa ett ägarbyte på papper så kanske det kan lösa sig. 3 kan ju inte bevisa att hen fått hästen, så 1 gör väl som han vill med hästen, och 2 lär väl försöka få in ett finger i spelet där.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Har ni alls kommit överens om någon ersättning för dig för att du utbildar hästen? Annars kan ju det vara ett argument för att få 2 att inse att det kan vara en god idé att du får behålla hästen... Ska någon betala dig för det jobb du lagt ned på hästen så kommer det ju kosta flera gånger hästens reella värde eller slaktpeng.

Nej, ingen ersättning.
jag blev erbjuden betalt, men hjälper gärna mina vänner utan att ta betalt. Försörjningen av hästen kvittar vi genom att jag försörjer den här hästen, och min kompis har hand om två av mina små ungponnyer och försörjer dem i stället.

2 är 65 år gammal, 3 är 38 år gammal och jag är 40, så 2 skulle ändå inte märkt av något av det ekonomiska.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Kan inte 1 skänka hästen till dig (skriv kvitto)? (3 och 4 verkar ju inte vilja ha hästen själva men vill ändå inte att den avlivas)
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Hursomhelst känns det inte som 2 har med hästen att göra överhuvudtaget.. att se till att hästen inte bli avlivad är inte fog nog för att anse sig äga en häst.

1 äger hästen och har skänkt den till 3 men inte ändrat ägare.. Hade väl varit bäst om du fick 3 att se till att 1 skriver över hästen på dig (eftersom du inte känner 1 är det nog kanske den bästa vägen att gå).
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

1 skänkte hästen till 3. Jag föreslår att 3 fyller in ägarbytespapper från svensk travsports hemsida. Sedan är det ju hennes häst på pappret också.
Om hon sedan skänker/säljer eller slaktar den är ju upp till henne

Du behöver inte lägga dig i alls nu i början. Ha så kul med hästen så får väl framtiden utvisa vad som händer. Tror som du att 4 ska inte rida hästen alls nu. Låt honom träna ridning på en annan häst så han får balans och självförtroende...
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

1 skänkte hästen till 3. Jag föreslår att 3 fyller in ägarbytespapper från svensk travsports hemsida. Sedan är det ju hennes häst på pappret också.
Om hon sedan skänker/säljer eller slaktar den är ju upp till henne

Du behöver inte lägga dig i alls nu i början. Ha så kul med hästen så får väl framtiden utvisa vad som händer. Tror som du att 4 ska inte rida hästen alls nu. Låt honom träna ridning på en annan häst så han får balans och självförtroende...

Det räcker ju inte med enbart en överskrivning på STC, man måste också ha ett dokument typ kvitto eller gåvopapper som tydligt anger vem hästen övergår till.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

1 gav ju hästen till 3. att ändra ägare kräver att 1 och 3 skriver under pappret till travsport, jag menade ju inte att de ska förfalska 1s underskrift :)

edit såg att jag var otydlig innan....
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Om vi bortser från frågan om ägarskapet för hästen faktiskt är överfört till 3 eller inte verkar det i alla fall inte helt klart vem som är ägare. ((Det verkar ju i samband med gåvan ha funnits ett villkor som inte blivit uppfyllt, hästen rids inte av 4 så jag ser det inte som solklart att 3 faktiskt har rätt att ge bort/sälja hästen)

Är boet efter "0", dvs den avlidne uppfödaren skiftat och var det i samband med det som hästen skrevs över på 1? Annars kan det väl mycket väl vara så att hästen fortfarande ägs av det oskiftade dödsboet och i så fall är det möjligt att 2 (och eventuella övriga arvingar) faktiskt hade lika stor äganderätt som 1.

Detta är möjligen lite långsökt, men det framgår ju inte när och varför ägarskapet fördes över på 1. Det kan ju tom ha gjorts innan 0 avled, och då har rimligtvis inte 2 (och ev övriga arvingar) alls någon rätt till hästen.

Å andra sidan kan det också vara så att 2 faktiskt tagit hästen som en del i sitt arv vid arvsskiftet och då är den förstås hennes.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Men varför tycker 2 att hästen hellre skall avlivas än vara hos dig? Är hon orolig att du kommer att sälja hästen vidare och att den kommer att få flytta runt en massa? I sådana fall kanske du kan få ha den på foder- kanske hela hästens liv ut- men då behöver 2 inte oroa sig OM det är DET som bekymrar henne(Jag kommer liksom inte på vad annars det skulle vara.).
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Kl
Du kan inte erbjuda dig att köpa hästen för en liten summa?
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Om vi bortser från frågan om ägarskapet för hästen faktiskt är överfört till 3 eller inte verkar det i alla fall inte helt klart vem som är ägare. ((Det verkar ju i samband med gåvan ha funnits ett villkor som inte blivit uppfyllt, hästen rids inte av 4 så jag ser det inte som solklart att 3 faktiskt har rätt att ge bort/sälja hästen)

Är boet efter "0", dvs den avlidne uppfödaren skiftat och var det i samband med det som hästen skrevs över på 1? Annars kan det väl mycket väl vara så att hästen fortfarande ägs av det oskiftade dödsboet och i så fall är det möjligt att 2 (och eventuella övriga arvingar) faktiskt hade lika stor äganderätt som 1.

Detta är möjligen lite långsökt, men det framgår ju inte när och varför ägarskapet fördes över på 1. Det kan ju tom ha gjorts innan 0 avled, och då har rimligtvis inte 2 (och ev övriga arvingar) alls någon rätt till hästen.

Å andra sidan kan det också vara så att 2 faktiskt tagit hästen som en del i sitt arv vid arvsskiftet och då är den förstås hennes.

Det är fem år sedan uppfödaren dog. Hästen registrerades med uppfödaren plus hustru som uppfödare men med 1 som ägare (syns ju i originalpasset) så det är nog inte det minsta tveksamt att 1 är korrekt ägare till hästen.
Att jag ens drog in uppfödaren är ju för att det handlar om sentimentala skäl till hela krånglet.
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Men varför tycker 2 att hästen hellre skall avlivas än vara hos dig? Är hon orolig att du kommer att sälja hästen vidare och att den kommer att få flytta runt en massa? I sådana fall kanske du kan få ha den på foder- kanske hela hästens liv ut- men då behöver 2 inte oroa sig OM det är DET som bekymrar henne(Jag kommer liksom inte på vad annars det skulle vara.).

Visst är det en fantastiskt bra fråga, varför 2 tycker att hästen ska slaktas...
2 och min mamma umgås fortfarande som bästa väninnor.
2 är upplyst om att hästen inte skulle säljas vidare som "handelshäst"/vandringspokal.
Jag har också tänkt tanken livstidsfoder eller liknande, men det verkar inte som om 2 kan acceptera någon annan lösning än att hästen bor hos 3 och 4.

Å andra sidan kommer varken 3,4 eller jag att lyfta ett finger för att hjälpa 2 att få hästen avlivad så det kanske löser sig själv. Skulle nästan vilja se 2 försöka lasta hästen alldeles själv...
 
Sv: kan jag rädda livet på hästen? juridik.

Kl
Du kan inte erbjuda dig att köpa hästen för en liten summa?

Du har inte läst tråden, eller hur;)
Hela orsaken till tråden är att 2, som inte äger hästen, inte tycker att den ska få leva om den inte kan bo hos 3 och 4.
3,4 och jag såg en vettig lösning i att låta den bo kvar hos mig i utbyte mot en islandshäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
201
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 279
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 679
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 093
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp