Kan man gissa vilken färg valparna blir?

Monkie

Trådstartare
Vi står i kö till ett par kennlar. En kull är jag lite nyfiken på vad det kan tänkas bli för färg, och om det går att förutspå?

Mamman är röd med vita tecken, morfar detsamma, mormor röd.
Pappan är vit men man ser att huden under pälsen är svartfläckig.

Kan man gissa? Är det någon färg som är dominant hos hundar? Försökt läsa lite men blev mest förvirrad då jag läste någonstans att ovanstående vita hund skulle sägas egentligen vara svart eftersom den har svart i huden.

Mest nyfiken! Eller finns det någon hundfärgskalkylerade på nätet? Sökt men inte hittat!
 
Det underlättar nog om du berättar vilken ras det är också. Färger heter ibland olika beroende på ras.

Sen vet man ju mer om de är gentestade också förstås.

(jag kan ingenting om färggenetik och har bara svarta hundar med dold brindle)
Aha okej, staffe är det :)
 
Okej, tack!! Då är jag med. Ganska förvirrad kring färgerna, läste nånstans att vit egentligen är svart och tappade bort mig helt 😅

inte så konstigt! Det finns sann vit, falsk vit och extremvit. Den vita färgen nedärvs på olika sätt genom andra färger förutom sann vit som är en ren gen som säger att hunden ska vara vit. Supersnurrigt!
 
inte så konstigt! Det finns sann vit, falsk vit och extremvit. Den vita färgen nedärvs på olika sätt genom andra färger förutom sann vit som är en ren gen som säger att hunden ska vara vit. Supersnurrigt!
Det där skulle en uppfödare förklara för mig en gång. Att vit inte var vit, nödvändigtvis. Sen var det nåt special med svart, som egentligen inte var en färg. Om katten var blå kunde det inte vara en hona. Efter två meningar så nickade jag lite förstående. Fatta nada.
 
Det där skulle en uppfödare förklara för mig en gång. Att vit inte var vit, nödvändigtvis. Sen var det nåt special med svart, som egentligen inte var en färg. Om katten var blå kunde det inte vara en hona. Efter två meningar så nickade jag lite förstående. Fatta nada.

Haha, det är lite så 😁

Blå är ju egentligen ingen egen färg utan en misslyckad svart där de svarta generna inte ”nått fram” eller hur man ska säga. En blå kan aldrig ha svart nos eller svarta strån/fläckar. Och mycket förenklat; eftersom färgen bygger på ”trasiga” gener är den också mer benägen att få vissa sjukdomar. Därför parar man aldrig blå med blå (om man är seriös).
 
inte så konstigt! Det finns sann vit, falsk vit och extremvit. Den vita färgen nedärvs på olika sätt genom andra färger förutom sann vit som är en ren gen som säger att hunden ska vara vit. Supersnurrigt!
Eh.. 🤪. Så den hunden jag tror är vit... Skulle kunna vara falsk vit och valparna bli kombination mellan röd och svart istället? Typ? 😬
 
Haha, det är lite så 😁

Blå är ju egentligen ingen egen färg utan en misslyckad svart där de svarta generna inte ”nått fram” eller hur man ska säga. En blå kan aldrig ha svart nos eller svarta strån/fläckar. Och mycket förenklat; eftersom färgen bygger på ”trasiga” gener är den också mer benägen att få vissa sjukdomar. Därför parar man aldrig blå med blå (om man är seriös).
Fungerar blå inom staffe annorlunda än hos (vissa) andra raser? De jag har koll på så är det dilute, alltså en blekgen. Svart bleks till blå och röd bleks till "fawn", t.ex (heter säkert olika inom olika raser).
 
Fungerar blå inom staffe annorlunda än hos (vissa) andra raser? De jag har koll på så är det dilute, alltså en blekgen. Svart bleks till blå och röd bleks till "fawn", t.ex (heter säkert olika inom olika raser).

Jo, men precis så. Det var det jag menade när jag skrev att de svarta generna inte når fram. Kanske uttryckte mig liiite sämre än du gjorde nu. Tack för att du förtydligade :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 620
Senast: Sampi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 667
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 221
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 405
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp