Bukefalos 28 år!

Kan man lära sig franska?

Sv: Kan man lära sig franska?

kl

Oavsett vilket hon väljer så skulle jag som nån annan med skrev, låt henne åka på språkresa eller liknande!

Jag själv har svårt för engelska och var inte heller speciellt intresserad av det(mycket på grund av att jag tyckte det var svårt) och låg alltid nära IG i skolan. Ett par år efter gymnasiet åkte jag själv iväg till Australien för att jobba och resa. Det var inte lätt i början, men jag lärde mig massor! Att ständigt vara omgiven av språket och tvingas använda det underlättar enormt för inlärningen.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag har läst franska i fyra år, och haft solklart högsta betyg både på grundskolan och gymnasiet. Mycket tack vare att jag har lätt att lära in glosor och grammatik. Nu tre år senare är allt som bortblåst, jag anser att franska är obegripligt och har full förståelse för att någon som har svårt för språket inte vill fortsätta! Vill man ändå försöka lära sig franska på riktigt är nog språkresa eller liknande det enda realistiska alternativet.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag är din dotter fast 6 år äldre ;)

Jag läste franska i herrens massa år (friskola som började med franska redan i årskurs tre). Tyckte aldrig om språket och tog med nöd och näppe ett G i steg tre på gymnasiet efter att ha läst språket dubbelt så länge som mina kursare.

Idag pratar jag mer eller mindre flytande tyska. Jag tror benhårt på att språk ska man lära sig där språket talas. Jag har läst totalt sex månader på språkskola här i Berlin och det var en jättebra grund då jag inte kunde ett ord första gången jag åkte ner. Men det mesta av tyskan har jag lärt mig genom att enbart vistas i Tyskland och tvingats använda språket dagligen. Jag klarar inte av att hålla grammatiska regler i huvudet utan jag måste istället lära mig "höra" vad som är rätt eller inte.

Just tyskan har ju även den fördelen gentemot franskan att man som svensk redan har ett enormt försprång när det gäller ordförråd. Jag kan utan större svårigheter gissa mig fram till ord genom att "förtyska" svenskan. Fungerar utmärkt tre gånger av fyra.

Så om dottern verkligen vill lära sig ett språk, oavsett vilket, så försök få iväg henne åtminstone under ett par månader till ett land där språket talas. Sen om hon bör byta ut franskan redan nu eller helt enkelt traggla sig igenom skoltiden och sen göra vad hon vill, kan man ju diskutera.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man lära sig franska?

delvis kl.. läste också franska - kunde nästan inget.. åkte till tyskland och jobbade i 3 månader och klarade av lätta konversationer innan jag åkte hem bara genom att kolla lite i ett reselexikon och vara vaken och lyssna på alla som pratade
 
Sv: Kan man lära sig franska?

*Tackar alla igen, jag är inte gjord för att svara var och en märker jag... :o*

Araminta, det där som du har gjort låter ju jätteintressant! Är det någon speciell skola som du rekommenderar?
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Flikar in, när jag åkt på språkresor som vuxen har jag gjort det med Avista. De har varit jättebra!
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag läste franska hela högstadiet och gymnasiet och tyska under gymnasiet. Trots att jag är hyfsat språkbegåvad så fick jag aldrig riktigt kläm på franskan under skoltiden. Efter gymnasiet åkte jag och pluggade och jobbade i Frankrike och det var då jag blev hyfsat flytande. Personligen tyckte jag att tyska var otroligt mycket lättare än franskan. Tyska är mycket mer likt svenska till sin uppbyggnad. Jag tror att det går att få ett bra grepp om tyska som språk även om man bara studerat på hemmaplan. Det är svårare med franska.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag tror att hon kommer att känna att franskan är mer rolig ifall hon får se hur roligt det kan vara att kunna ett språk. Ner till Frankrike och jobba eller plugga så kommer hon att inse exakt hur mycket hon kan, för hon kan betydligt mer än vad hon tror. Första månaden kommer det att vara lite trögt kanske, men sen kommer det att släppa helt och hon kommer att förstå och kunna prata massor. Det är ju när man slipper traggla som det blir roligt.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag tror att hon kommer att känna att franskan är mer rolig ifall hon får se hur roligt det kan vara att kunna ett språk. Ner till Frankrike och jobba eller plugga så kommer hon att inse exakt hur mycket hon kan, för hon kan betydligt mer än vad hon tror. Första månaden kommer det att vara lite trögt kanske, men sen kommer det att släppa helt och hon kommer att förstå och kunna prata massor. Det är ju när man slipper traggla som det blir roligt.

Mitt ex är fransktalande och det slutade med att jag var mycket bättre på franska än vad han var på svenska då.
Nu har han lärt sig ganska bra. Och jag har glömt bra mycket av franskan på 30 år:(
Det var ganska roligt på jobbet när det kom nån fransktalande, paniken lade sig när de kom på att mig kunde dom ropa på. Och kunden var jätteglad att nån förstod.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag klarar inte av att hålla grammatiska regler i huvudet utan jag måste istället lära mig "höra" vad som är rätt eller inte.

Jag är likadan. Mitt språköra är utmärkt men inte grammatikpluggandet. Jag blev jätteglad när jag skulle förbättra min skoltyska som vuxen häromåret och läraren sa att jag var en sådan person. Det accepteras alltså att vi finns inom språkinlärningen.

Det var därför jag tyckte kinesiska var så kul att plugga. Svårt att sära på alla uttal men knappt någon grammatik. :D

Jag har inte alls haft problem med engelska, bara diverse grammatikproblem med tyskan och heller inga problem med italienskan. Franskan däremot har jag kämpat med i massor.

Franska lär vara det svåraste språket för en svensk att lära sig just för att det skiljer sig så från vårt eget språk i t.ex. att ingenting stavas som det låter. I Bryssel fick jag plugga det på arbetstid men njae...det hände inte så värst mycket. Dock märkte jag under helger i Paris att jag förstod fransk franska mer än den belgiska så kanske det hade funnits hopp om jag flyttat till Frankrike istället men ack så svårt det är. Idag har jag en fransk enhetschef men han pratar utmärkt engelska så jag hör mest franskan när han pratar i telefon med fransk media eller med mina övriga franska kollegor och visst förstår jag men att prata själv...nope. :o
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag är likadan. Mitt språköra är utmärkt men inte grammatikpluggandet. Jag blev jätteglad när jag skulle förbättra min skoltyska som vuxen häromåret och läraren sa att jag var en sådan person. Det accepteras alltså att vi finns inom språkinlärningen.

Det var därför jag tyckte kinesiska var så kul att plugga. Svårt att sära på alla uttal men knappt någon grammatik. :D

Själv är jag både och, dvs utrustad med utmärkt språköra samtidigt som jag ÄLSKAR grammatik! :D Grammatiken tycker jag är nödvändig för att ta språket till högre höjder. Jag har lärt mig ett språk på egen hand, genom att bara prata, men jag märker hur starkt begränsad jag är iom att jag inte har koll på verbböjningen exempelvis. Då kan jag ju bara de verbformer jag har snappat upp, men inte de andra.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Är det bara franska och tyska som finns som alternativ?

Jag läste franska på högstadiet, men hade en hemskt tråkig lärare som inte var något vidare. På gymnasiet fick många av oss som läst för den läraren gå över till nybörjarfranskan istället för fortsättningsfranskan. Vi hängde helt enkelt inte med. Läraren på gymnasiet var bättre än den på högstadiet men inget att hänga i granen direkt där heller.

I tvåan började jag även läsa italienska, med en superlärare. Italienskan var superlätt och jag kunde mycket mer italienska än franska när vi slutade. Nu är det dock tvärtom, det som är kvar är franskan, även om det inte är direkt mycket. :p

Kanske kan hon byta till ett annat latinskt språk hon trivs bättre med men ändå få mycket hjälp av att hon tragglat med franskan.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Själv försökte jag med franska ett otal gånger men det gick bara inte. Så jag förstår om din dotter vill sluta med franskan, det är verkligen inget kul att kämpa på om man känner att man hela tiden får kämpa för minsta lilla. Så som andra varit inne på låt henne göra sitt val och byta språk, kanske går det jättebra!

Måste berätta nåt kul när jag var i Spanien för ett antal år sen så lyckades jag hjälpa en fransk dam som stod vid en telefonkiosk och ville ha hjälp med att slå ett telefonnummer då det var mörkt och hon inte såg siffrorna p.g.a. dåligt mörkerseende. Med mina utmärkta kunskaper i att räkna till tio på franska så hjälpte jag henne, hon sa siffrorna och jag slog numret. Så det går alldeles utmärkt att klara sig i världen och t.om. hjälpa franska damer med begränsade språkkunskaper. Lyckades till och med svara merci beaucoup när hon sa merci. Så min slutsats är att jag vet allt jag behöver för att prata franska! :D
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag skulle också vilja slå ett slag för italienska.

Jag läste franska i fyra år och tyckte väl inte att var superfestligt, men jag kan svära, presentera mig och andra enklare fraser. ;) På gymnasiet läste jag italienska i några månader och kan nog egentligen mer italienska än franska, men jag var liksom mer mottaglig under den perioden i livet.

Jag skulle ALDRIG läsa tyska pga av ointresse, och jag tror att om din dotter ska byta till ett annat språk så är det lättare att hålla sig inom de latinska språken, de har samma grund och andra likheter.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Ja hade jag faktiskt fortsatt träna på italienskan så hade jag varit mycket bättre på det! Just när jag läste så var jag mycket bättre på det än franska, men det är väl repetitionen av franskan som gjort att den stannat kvar hos mig nu. Italienskan var så mycket mer lättsam!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde...
2
Svar
33
· Visningar
2 497
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 837
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 003
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp