Kan man se genom näsan?

Har funderat en stund nu och jag förstår inte hur du menar?
Enligt en väldigt opålitlig källa på internet (men jag har läst det någonstans innan) så kan man se genom näsan, men vår hjärna ignorera detta då vi inte behöver det.

Men jag hittar inga källor på om detta är sant eller om det bara är en myt.
 
Du har inte blandat ihop det med att vi ser vår näsa hela tiden men hjärnan väljer att filtrera bort detta?!
 
Ursäkta, men jag känner bara. Va? Hur tusan skulle det gå till?

Edit: Alltså, länken menar väl att man alltid har sin näsa i synfältet men att hjärnan sorterar bort det synintrycket eftersom det så att säga "är oviktigt".
Ja det stämmer... Jag har dock läst det innan.
Hur det skulle gå till är väl att vi skulle ha fotoreceptorer i näsan men signalerna antingen inte går fram ordentligt eller att hjärnan anser informationen som ej nödvändig och sorterar bort den
 
Alltså, nej, nej, nej. Det är inte logiskt någonstans. Solklar myt i så fall.
Vilken utav dom?

Att man kan se genom näsan var ju en felskrivning men att man hela tiden ser näsan utan att tänka på det är ingen myt.

Om du blundar med ena ögat så ser du näsan tydligt.
 
Vilken utav dom?

Att man kan se genom näsan var ju en felskrivning men att man hela tiden ser näsan utan att tänka på det är ingen myt.

Om du blundar med ena ögat så ser du näsan tydligt.
Att man kan se genom näsan, vilket är det jag är nyfiken på om man kan. Mest för att min sambo säger att han gör det ibland.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hur kommer det sig då att människor som blivit blinda pga ögonskador inte går omkring och kikar genom näsan då istället?
Nej det är en stor fråga. Dock om hjärnan sorterart bort detta i tusentals år så varför börja nu?
Men som sagt behöver jag någon form av bevis och det kan jag inte hitta
 
Vilken utav dom?

Att man kan se genom näsan var ju en felskrivning men att man hela tiden ser näsan utan att tänka på det är ingen myt.

Om du blundar med ena ögat så ser du näsan tydligt.

Var ett svar på detta inlägg då Kethets förtydligar att hon inte menar att man kan se näsan (som skrivet i länken och som jag också hållit med om) utan att man skulle kunna se genom näsan.

Ja det stämmer... Jag har dock läst det innan.
Hur det skulle gå till är väl att vi skulle ha fotoreceptorer i näsan men signalerna antingen inte går fram ordentligt eller att hjärnan anser informationen som ej nödvändig och sorterar bort den
 
Att man kan se genom näsan, vilket är det jag är nyfiken på om man kan. Mest för att min sambo säger att han gör det ibland.
Du menar som någon form av röntgensyn :confused:

För näsan är ju det den är. Solid och ogenomskinlig. Däremot kan man uppleva att man kan "se igenom" näsan men det är en kombination av vårt seende med två ögon och hur hjärnan tolkar dessa signaler.

Som sagt prova blunda med ett öga i taget så ser du näsan tydligt.
 

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
793
Senast: Lingon
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 636
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 919
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 418
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp