Bukefalos 28 år!

Kan man se genom näsan?

Det tror jag inte om min sambo men vi kom fram till att han faktiskt kan vara lite missbildad (låter lite elakt men men). Dessutom för att stödja den teorin lite så ser han inte den där klänningen som blå/svart eller vit/guld utan två helt andra färger (är dock inte färgblind vad vi vet)
Dessutom är det lätt att säga att det bara finns en synnerv men kroppen är faktiskt ganska outforskade och vi vet inte riktigt hur hjärnan tar emot alla signaler från kroppen.
 
@Kethets här har du en länk som jag tycker förklarar ögats utveckling på ett väldigt okomplicerat sätt. Du får scrolla ner lite på sidan tills du kommer till rubriken ögat.

Om du förstår hur ögat kom till så kanske du också förstår varför vi inte kan se med vår näsa men även också var ursprunget till myten kanske kommer ifrån.

http://www.evolutionsteori.se/artiklar/hur-gick-det-till/
Jag har just suttit på en 3 timmar lång föreläsning om sinnena och en lika lång om nervsystemet.
 
Att man kan se genom näsan, vilket är det jag är nyfiken på om man kan. Mest för att min sambo säger att han gör det ibland.

Underbart, din sambo har gett mig dagens första gapskratt:D Det torde vara totalt fysiskt omöjligt men det hade ju varit väldigt intressant att veta mer om sambon upplevelse, ser man samma sak som med ögonen eller ger nässynen någon sorts extra dimension på det man ser?
 
TS, hur kommer det sig att det är just näsan du undrar över och inte öronen eller naveln, tex? Det är ju lika troligt att det går att se genom naveln i så fall?
Eftersom det var vad jag har läst och min sambo ser (dock inte så att han kan blunda och se genom näsan, vet inte hur det funkar för honom) Sen så ligger näsan så nära ögat så känns troligare än naveln men med rätt missbildning lär man kunna se något där med
 
Underbart, din sambo har gett mig dagens första gapskratt:D Det torde vara totalt fysiskt omöjligt men det hade ju varit väldigt intressant att veta mer om sambon upplevelse, ser man samma sak som med ögonen eller ger nässynen någon sorts extra dimension på det man ser?
Jag vet inte hur det funkar, har försökt själv se genom näsan och det funkar inte för mig i alla fall
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Enligt en väldigt opålitlig källa på internet (men jag har läst det någonstans innan) så kan man se genom näsan, men vår hjärna ignorera detta då vi inte behöver det.

Men jag hittar inga källor på om detta är sant eller om det bara är en myt.
Öh, lätt tröghet för dagen.
Menar du att någon hävdat att näsan är ett synorgan?
För i så fall är svaret ett bestämt "nej".
 
Min lärare tog inte och helt förkastade idén och han lär kunna mer om detta än dig.
Har du läst det jag länkade till?

Tror att du har missförstått din lärare lite.

Teoretiskt skulle man kunna ha celler känsliga för ljus i näsan om man tänker sig en mutation som gör att några celler av någon anledning hoppar tillbaka tusentals år i utvecklingen. Koden för de ljuskänsliga cellerna finns säkert kvart i vårt primitiva DNA. En mutation skulle teoretiskt kunna slå på dessa gener igen. TEORETISKT.

Finns dock vad jag vet inte någon människa som genomgått den mutationen. Det i sig vore ganska sensationellt och något hela forskarvärlden pratat om.
 
Senast ändrad:
Öh, lätt tröghet för dagen.
Menar du att någon hävdat att näsan är ett synorgan?
För i så fall är svaret ett bestämt "nej".
Jag kommer inte ihåg hur det funkade eller ens vart jag läste det men det fastnade då min sambo sa att han kunde ibland göra det (eller fick synbilder därifrån vi har inte diskuterat detta mer) Jag är säker på att han inte skojade med mig eller att jag trollar (herregud jag har varit här i flera år vad tror ni om mig?) utan jag lutar åt att min sambo faktiskt kan ha en missbildning i näsan/nerverna eller synestesi som en annan var inne på.

Föreläsning är på universitetetsnivå så någon kvalitét är det ändå (även om den inte är lika ingående som den jag läste på receptarieprogramet)
 

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
899
Senast: Lingon
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 871
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 020
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 451
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp