Bukefalos 28 år!

Kan man se genom näsan?

Du menar som någon form av röntgensyn :confused:

För näsan är ju det den är. Solid och ogenomskinlig. Däremot kan man uppleva att man kan "se igenom" näsan men det är en kombination av vårt seende med två ögon och hur hjärnan tolkar dessa signaler.

Som sagt prova blunda med ett öga i taget så ser du näsan tydligt.
Men herregud jag vet att man kan se näsan.
Jag pratar om att se genom näsborrarna om vi nu måste vara tydliga.
 
Nej det är en stor fråga. Dock om hjärnan sorterart bort detta i tusentals år så varför börja nu?
Men som sagt behöver jag någon form av bevis och det kan jag inte hitta
Du menar att man skulle se med näsan istället för med ögonen? Är det så du menar?
 
Detta kräver då att näsan har någon form av stavar och tappar /synnerv
Men titta i en läkarbok så ser du att den inte har det.

Däremot finns det djur (oftast lite "enklare" djur) som kan se genom olika delar av sin kropp. Ögat i sig härstammar från en väldigt enkel modifiering av vissa celler på kroppen. Dessa enkla celler (föregångare till våra ögon) är det som sagt vissa väldigt gamla djur som fortfarande har. Om jag inte minns helt fel så kan sjögurkan vara ett exempel på ett sådant djur.

Men vår näsa har inte någon av dessa egenskaper.
 
Och det är det jag inte är säker på om den har eller inte och inte kan få fram
nose.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
899
Senast: Lingon
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 870
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 020
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 451
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp