Bukefalos 28 år!

Kan någon berätta vad som gäller?

pulkaskurk

Trådstartare
Nu är jag lite tävlingssugen igen efter "100 års" uppehåll.
Dock har jag numera en islänning som jag hoppar med och inte längre stor häst som jag hade tidigare.
Över 18 år är jag också.

Så nu till mina funderingar, många av de lokala tävlingarna jag tittat på har CR klasser.
Får jag alltid vara med på CR med min ponny trots att jag är över 18?
Vad menas med klass1, klass 2, klass 3 och C ponny/Avd A på TDB?

Usch vad jag känner mig som ett pucko men jag fattar inte bättre...

Eller är jag helt körd för att tävla med min lilla ponny och förpassad till klubbtävlingarna där vi får vara med?
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Du kan tävla ponny i avd b alt klassa upp till storhäst (vet inte hur det är med c-ponny men jag tror även det går)
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Jo men om jag skulle klassa upp honom till stor häst då måste han ju hoppa monsterhögt å så långt har vi inte kommit ännu...

Vad betyder avd A och Avd B?
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Avd b är för unghästar (och överåriga ryttare) där det bara är clear round. Du får rosett vid felfri ritt och tävlar utom tävlan helt enkelt.

Vi kanske syns på hoppbanorna då jag också hoppar inslänning ;)
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Nja, nästan rätt ;) Alla får starta avdelning B, även vuxna ponnyer med "ponnyåriga" ryttare i sadeln. Dessutom är det inte clear round utan bedömning A vilket inte riktigt är samma sak.
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Nja, nästan rätt ;) Alla får starta avdelning B, även vuxna ponnyer med "ponnyåriga" ryttare i sadeln. Dessutom är det inte clear round utan bedömning A vilket inte riktigt är samma sak.

Jag får alltså starta om det står avd B? Men vad betyder Avd A?

Vuxna ponnyer med ponnyåriga ryttare får väl alltid vara med i ponnyklasser? :confused:

Jag fattar inte...
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Avd A = för 7-årigahästar (och 6-åringar som gjort sina noll-rundor, men det behöver vi inte blanda in här), är på lägre nivå nästan alltid en grundomgång och en omhoppning (numera kallas fas 1 och fas 2).

Avd B var förut enbart för unghästar (4-6 år) men är sedan något år öppen för alla (det LadyCovergirl menar är att inte bara ponnyryttare på ungponny och vuxenryttare på överårig ponny eller ungponny får starta, utan även ponnyryttare på överårig ponny om man så vill. Det fick man inte tidigare utan alla över 6 år förpassades till avd A). Består alltid endast av en grundomgång/fas 1, felfria inom maxtiden likaplaceras och får rosett.

De flesta klasser har en avd A och en avd B, du väljer alltså avd B i din anmälan :)
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

*KL*

Det är inte helt rätt ang avd B där. Man behöver inte vara FELFRI för att få rosett. Utan det som står i TR är: Bedömningen ska vara A. Rosett delas ut till placerade.

Dvs en avd B placerar man sig i precis som i en 'vanlig' klass, men samma fel anses likaplacerade (dvs bedömning A) och tiden spelar ingen roll. Dvs man kan ha 23 st förstaplacerade exempelvis.

MEN, om ingen rider felfritt t ex, så är alla fyrafelare placerade (och likaplacerade) och får rosett. Och vid t ex 30 starter och 1 felfri kommer den felfria och fyrafelarna få rosett.

Dvs, i vissa fall är det enklare knipa en rosett i avd B än i en CR, då det inte krävs felfritt alltid för rosett i avd B.

I verkligheten är det oftast så många felfria i avd B dock att det är de felfria som får rosett och bara de. Men rent regelmässigt är det placering som styr rosett, och en svår bana (ska inte förekomma, men..) stort startfält och få nollor och även fyrafelare kommer få rosett.

Ang clear round så klasser med CR-bedömning behöver inte ha avd B.
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

När jag går in på TDB så står det såhär:

1 Hop Lok 50 Clear Round klass 1 A ponny Avd. A B ponny Avd. A C ponny Avd. A D ponny Avd. A Ridhäst Avd. A

2 Hop Lok 60 Clear Round klass 2 A ponny Avd. A B ponny Avd. A C ponny Avd. A D ponny Avd. A Ridhäst Avd. A

3 Hop Lok 70 Clear Round klass 3 A ponny Avd. A B ponny Avd. A C
ponny Avd. A D ponny Avd. A Ridhäst Avd. A

4 Hop Lok 80 Två faser A+A klass 4/A A ponny Avd. A B ponny Avd. A C ponny Avd. A D ponny Avd. A Ridhäst Avd. A

4B Hop Lok 80 A klass 4/B A ponny Avd. B B ponny Avd. B C ponny Avd. B D ponny Avd. B Ridhäst Avd. B



Får jag då vara med i någon av dom? Jag skulle vilja vara med på CR 50 och 60 men får jag det?
Om det står CR får jag ALLTID vara med med min ponny då? Jag är trög jag vet! Minns inte att det var såhär mkt grejjer att hålla reda på förr? :crazy:
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Nej du får inte vara med i CR-klasserna per automatik.

Det 'enda' du per automatik får vara med i är Avd B.

Sen kan arrangören medge att du som överårig startar CR t ex, men det är inte automatiskt reglerat i TR. Så kontakta arr klubb.

De klubbar jag vet är inte så förtjusta i överårig ponnyryttare i CR tyvärr, de anser att man kan då starta centimeterklass CR på storhästtävling lika gärna..
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Du kan anmäla dog som ridhäst avd A på just den här tävlingen ser det ut som :) Vad är det för arrangör och datum?
 
Sv: Kan någon berätta vad som gäller?

Fast startar hon den som ridhäst där får hon ju inte starta den som ponny sen? Men får ju inte 'hatta' utan måste välja om den ska gå som ponny eller häst.

Annars är ju det ett utmärkt alt, då kan hon starta den i 50 cm klassen men i avd A storhäst.

Men det gäller ju att 'välja sida' och TS verkar vilja att ponnyn ska gå just som ponny, men med överårig ryttare just för att få hoppa ponnyhöjder och - kanske ffa - ponnyavstånd?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Habina
·
Hoppning Jag funderar på vilka klasser min flicka ska tävla till våren Anna är tio år, ridit sedan hon kunde sitta typ. Haft egen ponny sedan...
Svar
3
· Visningar
1 366
Senast: moonstruck
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp