Bukefalos 28 år!

Kan någon förklara?

Den var ju inte speciellt beskrivande, ha ha!
Han kanske menar en sån där "elektrisk inhängnad", när hunden kommer åt "kanten" så får den en stöt? Inte vet jag..
 
Nu är ju jag inte så insatt i hundgårdar..Så det finns alltså "osynliga hundgårdar" :confused:
Jag trodde det var ett skämt....
:D
 
:p Ingen aning, men en hundgård om man inte ser när man blundar kanske?? :)
 
Som kejsarens nya kläder...finns bara om man tror på det :D(Passar osynliga hundar)
Antagligen är det som någon skriver ovan ett el-halsband med markör positioner....tror inte det är helt lagligt i sverige.
/Wera
 
Det finns någon slags inhägnad som kallas för "osynligt stängsel", vet inte exakt hur det fungerar, men hunden har på sig ett speciellt halsband, och tomten hägnas in elektriskt på något sätt, så det finns inget stängsel. Om hunden springer igenom "stängslet" så får den en stöt.
 
Får man ha sådant i sverige??Tycker lite synd om hunden om den inte ser vad den ska hålla sig så att säga... :crazy:
 
Man får tydligen sätta upp ett låtsasstängsel först så hunden lär sig... jag har ingen egen erfarenhet av det alls. Vet inte heller om man får ha det i sverige, men det verkar inte bättre! ;)
 
Men dosan dem har runt halsen varnar väl innan hunden kommer så nära att den fär en stöt.
Den kan tex. börja brumma.
 
Oki !jag vet inget om sådant här..Det låter ju lite mer snällt om det är så...att den brummar innan och varnar hunden.
 
Här i USA har var och varannan "Invisible Fence" , det fungerar som så att hunden har ett halsband med 2 stora metallpluppar som ger hunden en riktig stöt när de går utanför tomtgränsen. Det brummar inte det minsta i dosan på halsbandet utan hunden får lära sig "the hard way". Många hundar som har det här halsbandet blir rädda för att gå utanför även när de inte har halsbandet på , vid promenader eller liknande. Jag tycker INTE om det!
 
Enligt text från jordbruksverket så är det förbjudet att använda sådana sedan 1 juli 2003

Nedan kopierat från JBV sida:
http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/Nyhetsarkiv/Nyheter/1056523165828

Ändringar i djurskyddsbestämmelserna för användning av elektricitet
Elektricitet vid hantering och hållande av djur har förbjudits i djurskyddsförordningen. Jordbruksverket har beslutat om ändring av berörda föreskrifter och ändringarna träder i kraft den 1 juli 2003.
Ändringarna innebär att:


det ges möjlighet på slakteri och vid transporter att använda elpådrivare i undantagsfall


det ges möjlighet för veterinärer att använda elpådrivare när det är nödvändigt av veterinärmedicinska skäl


det ges möjlighet att använda elektriska avvisare på datafodervagnar


skrittmaskiner med elektriska grindar kommer inte att vara tillåtna och måste ersättas med grindar utan el


reglerna för utformningen av elstängsel fortsätter att gälla vilket innebär att stängsel som innehåller taggtråd inte får vara elektrifierade. Det är inte heller tillåtet att förse taggtrådsstängsel med en så kallad distanshållare för eltråd. Jordbruksverkets allmänna råd anger att avståndet mellan el- ocgh taggtrådsstängsel ska vara minst två meter.


det förbjudet att använda elhalsband till hund. Dessutom förbjuds de stängsel som innebär att hunden har ett halsband med mottagare som ger en elektrisk stöt när hunden passerar en viss gräns där det finns en nedgrävd ledning, s.k. osynliga stängsel.
 
Här i USA har var och varannan "Invisible Fence" , det fungerar som så att hunden har ett halsband med 2 stora metallpluppar som ger hunden en riktig stöt när de går utanför tomtgränsen. Det brummar inte det minsta i dosan på halsbandet utan hunden får lära sig "the hard way". Många hundar som har det här halsbandet blir rädda för att gå utanför även när de inte har halsbandet på , vid promenader eller liknande. Jag tycker INTE om det!

Fy fan vilket jävla djurplågeri! :mad: Vilket folk det finns!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
37 38 39
Svar
769
· Visningar
56 695
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
986
Senast: Wenniz
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
885
Senast: BernT
·
Tjatter Någon som hört talats om detta? Hörde av en anhörig att dess förälder inte längre får, som jag förstod det, ha tillgång till...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp