Bukefalos 28 år!

Kan någon svara på denna fråga ?

Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

va själv i ett stall där dom nästan bara fodrar med kraft foder bara för att dom hade ingen plats att ha massa hö. hästarna fick 3 kg hö å resten kraft foder.. tycker de låter helt sjuk. de e ju grov fodret som är de viktigaste för hästen.. jag ger hällre mina bara hö/hösilage än bara kraft foder. mina har fri tillgång på kanon hö så igentligt behöver dom bara mineraler å sån men dom får lite betfor å kraft grov bara för att dom ska ha någonting när dom andra äter.

Men shit 3 kilo hö - hur tänker folk?! :mad:
"Har inte nån plats för hö" är inte ett hållbart argument.

På ett stall jag jobbade var det en gammal häst som fick ett fåtal kilon hösilage för han orkade inte äta upp. Däremot fick han 4,5 kilo havre om dagen + 1 kilo betfor - och den enda ridning han fick var lugna skogsturer!! Hans svankrygg var hemsk och musklerna var icke existerande ska tilläggas.

Vissa tror att det är dem som har femtusen tillskott som är så himla kunniga. (hömängd verkar liksom inte relevant...)
Och foderanalys; "fnys, jag är så duktig så jag kan fodra med ögat"... yeah sure.
Ägarna står och förklarar: "ja det där är för magen, och en för hovarna, och för pälsen och så behöver han ju magnesiumtillskott och..." Ja, osv osv... :smirk:
Och det kanske verkar som att dem är så väldigt mån om sin häst.
För mig är det kunskap när nån säger att de ger stor mängd analyserat hö och ev. mineral/övrigt om det BEHÖVS.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag tror de lever med villfarelsen att de hästar som är tjocka och lite lata måste ha kraftfoder för att inte bli ännu latare. Egentligen skulle de nog få mer liv i hästen genom att få den i normal vikt och ge lagom med grovfoder så får de en glad och välmående häst.
Håller fullständigt med! För människor finns en massa livsstilsprogram som förklarar för människor att för att bli piggare måste man äta nyttigt och motionera. Om man "översätter" en del resonemang man hör i hästkretsar till människan så inser man hur dumt det blir:
För att bli starkare och piggare så måste man byta ut exempelvis frukosten mot minst en stor påse chips (fett högenergifoder) och en påse godis (betfor) per dag. Att öka motionsmängden för att få en piggare häst är det få som talar om!
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

precis grovfoder är ju grunden i foderstaten det är ju helst den man ökar på när det behövs och den man ger menst av.
krafftfoder är till för hästar som behöver det inte höästar som proppas i sånt dom inte behöver.
jag ger lusern o korn för att få upp min ena i hull och det hjälper men hon får ju mest grovfoder
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Ni kommer att DÖ när jag berätter att dom skräck eksempler ni har, är vardag i DK :cry:
real life eksempler från DK från et jätte fint o dyrt stall. (med 150 hästar ocg 18 små vintar hager:()
500 kg häst, 1 timmes hård ridning pr. dag= 4,5 kg havre+ 4 kg hösilage eller hö.
http://www.holte.rideklub.dk/?Opstaldning

Det är ej uvanligt, tvärtom... många stora ställen har det som ovan, och grovfoder är noget som hästar får som en bi-grej.
Det värste är mest att dom som tar hand on hästarne på dessa ställen har en lantbruks utbildning med hästar som speciale!!:confused::confused:
Det är inte heller uvanligt att grovfoder är halm isället för hö :confused: det är like bra, hästen skal bare ha noget att tugga på.:eek:

Jag vet ej varför folk tror hästar skal leva af havre eller korn, men i DK är det så att hästar har altid levat af havre/korn, dom blir feta av hö, det är dyrt med bra grovfoder :devil:

Tyvär har grovfoder inte smarte förpackningar, dom är vita om hösilage eller naturligar om hö. Folk vil tydligen ha smart namn, färgar och snygga hästar på säcken..
Kanske man kunne göre om den vita plasten, så det var fult av snygga färgar och fina hästar, då vilja det sälja :cool:

Många av mine danske kompisar tyckar jag är galen, att hästare får min. 10 kg grovfoder pr dag och mest inget kraftfoder, mine hästar svälter jo ihjäl... or mabye not :angel:
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Halm är faktiskt ganska bra som extra grovfoder; har tex en fet nordsvensk själv och vårt hö har för mycket protein.. han får ca 5 kg hö (hade klarat sig på 2 enligt foderstatsprogram) och fri tillgång på hygieniskt bra halm. Det mår han bäst av.
Den andra lille travaren får 9kg hö och 2kg korn + betfor.. (betforet är för att kunna trycka i honom ett kg extra hö, han äter bara 8 utan betfor..)

Men att ge mer havre än hö? O_O Snälla hjälp! Nej, låter inte alls bra!
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jag vet att bra halm är bra som extra grovfoder ;) men i en foderstat med havre/kraftfoder och enbart halm i stället för hö.
I många staller i DK ser man halm och hö som lika, så det har ingen betydelse om man bare gir halm.. det är jo också billigt jämnfört med hö :confused:
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Jo, det är naturligtvis helt fel.. måste man ge kraftfoder så behöver ju hästen hö. Behöver den väl eg i vilket fall iofs..
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

*knapplån*
Läste nyligen i en hästtidning där man fick exempel på två foderstater.

Ena var till en liten korsningsponny ,vallack, 9år, 108cm mkh. Promenadhäst. Den åt ca 4kg hö, 2dl havre, 1dl betfor.

Och så självaste Briar (alla vet nog vem han är;)), halvblod, hingst, 16år, 172cm mkh, tävlingshäst i dressyr och avelshingst.
Står på halm och spån, 6-7kg hö, 5-6kg krafft sport, ca 3kg betfor, morötter och äpplen.

Kan säga att min shettis som jag kör mkt får ca 6kg hö och inget kraftfoder.
 
Sv: Kan någon svara på denna fråga ?

Men guuud, nu när jag satt och läste det här kom jag på det.. Red en medryttarhäst innan. Han reds ett par dagar i veckan. men tog det lite "sommarlugnt". Ett stort halvblod på 173 för visso. Hästen gick på sommarbete, men togs in vid 9 tiden på kvällen. gick ute från 8-9 till 9.
Han fick 2kg hö, till 4kg havre!!!!! Dessutom var han tjock men hon skyllde på "han är inte riktigt i kondition" visst han gick inte mer en en 1-1.5 timme, 5 gånger i veckan.. men det är ingen ursäkt till en tjock häst, som får 4kg havre!! =o Var dock inte så jätte gammal (16) så jag vågade inte säga ifrån, försökte med "jaaa, men han får ju ganska mycket havre" men lyssna på en 16åring är ju lite sådär...
Fattar inte hur folk tänker ibland.. Så skönt när man har egen häst, då kan man vara lite förnuftig. =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 715
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm...
Svar
11
· Visningar
3 678
Senast: pinky
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp