Bukefalos 28 år!

Kan ni förstå?

Sv: Kan ni förstå?

Fast det är ju ingen som sagt att pappan inte kommer att knyta kontakt med barnet bara för att barnet bor hos mamman.
 
Sv: Kan ni förstå?

Nä jag vet inte hur fängelset ser ut där och hur besökstider mm är arrangerat.. Men oavsett om pappan får komma dagtid flera gånger i veckan så ser jag hellre att pappan får komma till fängelset med barnet så mamman får se barnet där..

Varför ska mamman ha barnet första tiden?
För att barnet är van vid hennes röst sen tiden i magen? Kommer den avvänjas vid hennes röst eller får större beov av hennes röst om den får stanna med henne? Jag kan utan tvekan påstå att min son är mer beroende av mej idag än vad han var när han precis kom till världen. Han va första tiden lika nöjd i min famn som i sin pappas. (bortsätt från när det kurrade i magen).

Man måste se från barnets perspektiv. Män är lika bra föräldrar som kvinnor. Dom älskar sina barn lika mycket och vill ha sina barn lika mycket.

Jag är själv mamma. Snart till två. Tanken på att någon skulle ta mitt barn när det är fött kan jag inte ens förstå. Vill inte ens fundera på det. Skulle någon ta min tvååriga son skulle jag dö.
Jag lider med kvinnan. Utan tvekan.
 
Sv: Kan ni förstå?

Fast i två år skrev jag inte att jag tyckte hade varit vettigt att låta barnet bo med mamman. Utan de första månaderna.
Det kanske hade gått att ordna så att bebisen lärt känna pappan successivt under några månader för att sen bo med honom.

Och jo, jag anser att amningen är så viktig för ett spädbarn.
 
Sv: Kan ni förstå?

Jag bara kommenterade det du skrev om att pappan skulle vara okänd för barnet när barnet flyttar, no more no less.

Mustasukka:
Nej jag ber om ursäkt, jag missade att du skrivit några månader, dvs dom 6 första då? Hur som helst så skiljs våra åsikter åt angående amning. Jag anser inte att det är av så stor vikt i dag att det ska ha en avgörande roll, det finns mycket viktigare bitar att ta hänsyn till enligt mig. :)
 
Sv: Kan ni förstå?

Jag antar att du menar att det är bra för barnet att få i sig bröstmjölk men det kan man säkert lösa ändå genom att köpa mjölk om man anser det viktig. För anknytningen borde det vara mer traumatiskt att först få knyta an till mamman och ammas och sen bryta den kontakten när amningen är klar. Om mamman och pappan dessutom inte har något förhållande så lär ju inte pappan vara så himla pigg på att åka till fängelset och hälsa på med barnet flera gånger i veckan direkt.
 
Sv: Kan ni förstå?

kl

Senaste i den här historien är att mamman vägrar ge pappan vårdnaden. Jag vet inte rikigt hur det fungerar här men tydligen är det extremt svårt för en pappa att få vårdnaden, rätten dömer i 99,9 % till mammans fördel. Igår läste jag en artiken i tidningen där det stog att dom funderar på delad vårdnad. Det skulle innebära att bebisen bor några veckor hos pappan sen 1-2 veckor osv. DET tycker jag verkar vara ett väldigt dåligt alternativ.
 
Sv: Kan ni förstå?

Mamman kan ju pumpa ur bröstmjölk.

Nu har inte jag läst jättemycket om det och kollar inte upp det igen. Men jag hade fått känslan av att forskningen säger att det skadar hjärnan på riktigt med stressen av uppbrott i spädbarnsålder, dvs en tvåmånaders baby. Däremot är det inte självklart att ett barn på något sätt skadas av att missa bröstmjölken, jag tror inte man kan se det senare i äldre ålder (kanske lite minskad risk för allergi enl viss forskning, kanske lite ökad enl annan).

Själva "amningen" kommer ju babyn att få, närheten och mysigheten med pappan, så länge han inte lägger baby och flaska i en säng ngnstans.
 
Sv: Kan ni förstå?

Rent allmänt är väl världen ett bättre ställe utanför fängelsemurarna än innanför? Barnet kan få frisk luft och rörelsefrihet, kan träffa andra barn och få tillgång till sjukvård på ett annat sätt än om det ska slussas ut ur fängelset varje gång det behöver komma till barnavårdscentral eller vad som nu kan vara aktuellt. Mamman har nog ingen större rörelsefrihet när det gäller att följa med. Även väldigt små barn har utbyte av att se andra småbarn och det finns kanske inte så många i fängelset (hoppas jag). Så om pappan är en förnuftig person med ett ordnat liv är han förhoppningsvis bra som vårdnadshavare.
 
Sv: Kan ni förstå?

Vet man att det inte är skadligt för ett nyfött barn att skiljas från mamman direkt efter födseln?
Det känns bara så fel att plocka ut ett barn från mamman och aldrig låta dem träffas.
Nu vet jag ju inte alls vad för typ av människa den här mamman är. Hon kanske inte alls är kapabel att ta hand om en bebis överhuvudtaget och då är det naturligtvis bättre att bebisen får komma till sin pappa på en gång.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Sonen på 5 år har en kompis som är några år äldre. De lärde känna varandra förra sommaren och jag etablerade lite kontakt med hens...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 785
Senast: Görel
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 866
Senast: a1agnlju
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 489
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp