När ska man orosanmäla?

Om du funderar så kan du ringa till mottaget i din kommun, säg att du vill vara anonym och så får ni ha ett samtal, tänk på att inte prata om namn eller ”var”. Ett rådgivande samtal utan identifierbara uppgifter är inte en anmälan.

Eller så pratar du med barn och förälder.
 
Om du funderar så kan du ringa till mottaget i din kommun, säg att du vill vara anonym och så får ni ha ett samtal, tänk på att inte prata om namn eller ”var”. Ett rådgivande samtal utan identifierbara uppgifter är inte en anmälan.

Eller så pratar du med barn och förälder.

Men om det var jag som svarade och ingen mer info än det här kom fram skulle jag inte råda att anmäla. Skulle anmälan komma in med ingen mer information än det här skulle vi förstås få hålla ett samtal med vårdnadshavare och det äldre barnet och om inget framkommer där skulle förhandsbedömningen avslutas utan utredning.
 
Om du funderar så kan du ringa till mottaget i din kommun, säg att du vill vara anonym och så får ni ha ett samtal, tänk på att inte prata om namn eller ”var”. Ett rådgivande samtal utan identifierbara uppgifter är inte en anmälan.

Eller så pratar du med barn och förälder.
Jag är nyfiken. Om man råkar identifiera barn, föräldrar eller sig själv, måste ni göra något? Och vad är det minsta ni kan göra? T.ex. kan ni bara göra en anteckning och det räcker tills ny information kommer?
 
Jag är nyfiken. Om man råkar identifiera barn, föräldrar eller sig själv, måste ni göra något? Och vad är det minsta ni kan göra? T.ex. kan ni bara göra en anteckning och det räcker tills ny information kommer

En orosanmälan måste hanteras men är uppgifterna så vaga att det inte går att ta reda på vem det gäller så kan man inte göra mer än att konstatera just det.

Får vi in information där någon är orolig för ett barn och familjen pekas ut så behöver vi först göra en skyddsbedömning (behöver vi agera för att skydda barnet nu på en gång) och sedan behöver vi inom 14 dagar förhandsbedöma, dvs avgöra om utredning ska inledas eller inte (kan vi utesluta genom samtal med de inblandade att de inte skulle kunna vara aktuella för någon form av insats från socialtjänsten). Då blir det samtal till vårdnadshavare (telefon eller på plats på kontoret lite beroende på situation) och om barnen inte är för små så pratar man även med barn. Börjar man ta flera kontakter eller föra utredande samtal (fråga om mer än det som anmälan gäller) så har man egentligen inlett en utredning men det verkar vara lite grann av en gråzon (främst vad gäller flera samtal med familjen, inte kontakter med andra mer än möjligen skolan om det är skolan som anmält).
 
Ja alltså föräldrarna kan ju inte vetat var barnet var från ca 17-19 eftersom hen var hos mig och jag skickade sms vid 19.

Ni börjar kanske sent? Enligt 1177 behöver barn i den åldern sova 10-11 h per dygn. Det är såklart individuellt hur mycket man behöver sova men går man upp vid 6 blir det kanske lite tight att somna vid 21.30.

Eller så sa barnet innan det cyklade iväg att den skulle plinga på hos er? Min unge säger ibland att hon ska cykla till en kompis men om den kompisen inte är hemma cyklar hon kanske till någon annan. Det bekymrar inte mig.

Sömnbehov skiljer sig. Jag har lågt sömnbehov och dottern tycks ha ärvt det. Vi kan också via hennes klocka se att hon sover med bra kvalité och somnar snabbt. (Jag snittar på lite över sex timmar per natt.)
Jag kör hemifrån någon gång mellan 6.20 och 6.50 och dottern ska vara vaken när jag kör.
 
Jag tolkar det som att barnet är "vind för våg" efter skolam och fram till läggdags. Alltså att hen inte får något att äta efter skolan.

Det är ju tyvärr inte helt ovanligt men fortfarande inte okej. Vissa föräldrar kanske själva inte är så hungriga och så tänker de inte på att barnet behöver nån form är mat och rutin. Jag skulle nog själv ha svårt med det, eftersom jag äter lite hur som helst.

Jag tolkar det inte alls så men det kan givetvis stämma.
I vårt fall fixar ungen ifråga mellanmål själv och det varierar vad hon är sugen på. När hon gick på fritids åts det mellanmål 14.30-15 tror jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En orosanmälan måste hanteras men är uppgifterna så vaga att det inte går att ta reda på vem det gäller så kan man inte göra mer än att konstatera just det.

Får vi in information där någon är orolig för ett barn och familjen pekas ut så behöver vi först göra en skyddsbedömning (behöver vi agera för att skydda barnet nu på en gång) och sedan behöver vi inom 14 dagar förhandsbedöma, dvs avgöra om utredning ska inledas eller inte (kan vi utesluta genom samtal med de inblandade att de inte skulle kunna vara aktuella för någon form av insats från socialtjänsten). Då blir det samtal till vårdnadshavare (telefon eller på plats på kontoret lite beroende på situation) och om barnen inte är för små så pratar man även med barn. Börjar man ta flera kontakter eller föra utredande samtal (fråga om mer än det som anmälan gäller) så har man egentligen inlett en utredning men det verkar vara lite grann av en gråzon (främst vad gäller flera samtal med familjen, inte kontakter med andra mer än möjligen skolan om det är skolan som anmält).
Jag tror jag egentligen undrar när slutar ett rådgörande samtal vara ett rådgörande samtal och blir en orosanmälan? Då tänker jag på om en privatperson ringer. Skolan osv. måste väl göra en orosanmälan eller kan de också ha bara ha rådgörande samtal?

Jag är tacksam för att du delar med dig av din yrkeskunskap för jag är verkligen nyfiken.
 
Jag tror jag egentligen undrar när slutar ett rådgörande samtal vara ett rådgörande samtal och blir en orosanmälan? Då tänker jag på om en privatperson ringer. Skolan osv. måste väl göra en orosanmälan eller kan de också ha bara ha rådgörande samtal?

Jag är tacksam för att du delar med dig av din yrkeskunskap för jag är verkligen nyfiken.

Skolan kan också ha rådgivande samtal, en del vill anmäla ”en känsla av” som är baserad på ren spekulation (och en del fördomar). Vi har samverkan med alla skolorna i kommunen regelbundet.

Ofta (hos oss) kan de istället ha ett samtal med föräldern som klargör och då förstärks eller försvinner oron.

Det är lite onödigt att anmäla ”X har många barn”. Dvs det finns inget som tyder på att barnen inte har det bra, de kommer i tid, de är rena, rimligt klädda, upplevs trygga osv. Utan oron är att X har många barn.

Men ja skolan (eller människor som arbetar med barn) är skyldig enligt lag att anmäla oro.

(Jag är ny på soc men jobbar på ett bra ställe med erfarenhet från 0-40 år, både storstad och småstad och olika regioner).

Skulle någon säga saker till mig som upplevs det minsta oroande skulle jag säga ”det här tar jag som en anmälan, vill du fortsätta vara anonym?”. Vill man det så ombeds man ofta ringa igen någon dag senare ifall vi har kompletterade frågor.

Men det är jättesvårt. Vad som är normalt och vad som inte är det är ju ganska brett. Och myndigheter ska inte utreda mer än nödvändigt eftersom det är ett så himla stort intrång i privatlivet.
 
Sonen på 5 år har en kompis som är några år äldre. De lärde känna varandra förra sommaren och jag etablerade lite kontakt med hens föräldrar. Nu har de börjat umgås igen och jag känner att det är något som skaver lite.

1) ungen är alltid ute. Hen är 8 år tror jag men är ute till minst 20 på kvällen
2) hen är alltid hungrig. Är hen här när det finns mat över så bjuder jag såklart, och smsar föräldrarna. Mamman svarar ibland med hjärtsmileys och tack.

Idag var barnet hemma hos mig från ca 17-19.30 och hade enligt uppgift inte fått middag hemma. Jag ordnade såklart fram lite mat innan jag skickade hem hen. Skickade sms att barnet var hos mig och tid för hemgång men fick inget svar.

Föräldrarna är på ytan ordnade. Mamman är ytligt bekant med sonens pappa men vill inte ha playdates med ungarna. Hon är ute med ett betydligt yngre syskon ibland och har ett bra jobb.Utåt sett är de helt normala och väldigt Svensson.

Men jag oroar mig för kompisen och dennes äldre syskon. Det är lite för mycket hippieuppfostran över det. Är det fog för orosanmälan eller inte? Vill undvika direkt konfrontation eftersom vi är orolig för att det kommer leda till mindre kontakt. Nu vet hen ju att hen alltid är välkommen hit och hen har en fin relation med min son. Jag vill inte fördärva det.

Lite input tack, behöver rensa hjärnan
Finns ingenting i din beskrivning som tyder på vanvård. Absolut ingenting.
 
8 är ingen konstig tid och en del ungar vill äta oavbrutet. Förstår inte vad felet är alls. Säg åt barnet att att äta hemma då om det blir dyrt?
 
Jag tycker det är obegripligt att man funderar på att orosanmäla innan man har pratat med föräldrarna. Det är betydligt mer integritetskränkande att orosanmäla än att fråga "du, xx är alltid så hungrig när hen är här, käkar hen mellanmål hemma eller vill ni att hen äter något här".

Och bara för att en annan familjs vanor inte är i totalt samklang med ens egna är det inte grund för orosanmälan. Jag ser inga varningstecken alls i det du beskriver. Möjligtvis grund för ett förutsättningslöst samtal med föräldrarna, men inte för en orosanmälan.
 
Jag är nyfiken. Om man råkar identifiera barn, föräldrar eller sig själv, måste ni göra något? Och vad är det minsta ni kan göra? T.ex. kan ni bara göra en anteckning och det räcker tills ny information kommer?
Man får ha fingertoppskänsla och hantera situationen utifrån det. Det finns inga system där man får förvara lösa anteckningar och man får inte heller spara sånt.

En privatperson som råkar identifiera sig själv får vi inte snoka vidare på och dokumentera, det finns JO-utlåtande på det där man kunnat se ett telefonnummer och snokat vidare trots att personen ville vara anonym.

Om någon med anmälningsplikt ringer för rådgivning och råkar avslöja sig och informationen är anmälningspliktig får man säga det till personen och be den skriva ihop anmälan och återkomma.

Jag har jobbat med att bedöma orosanmälningar i flera år och har aldrig upplevt det som ett stort bekymmer, situationen brukar lösa sig av sig själv genom att den som ringer inser att denne råkat försäga sig.
 
Svarar flera: ungen är försummad utifrån vad jag anser vara en rimlig nivå på hur man tar hand om barn. Jag tror inte att föräldrarna är direkt elaka men att de lägger för mycket ansvar på barnet att ta hand om sig själv och kanske också glömmer bort att hen behöver mat och varma kläder när det är kallt. Men det är ett gränsfall och det är därför frågan är ställd. Hade det varit uppenbart hade anmälan redan varit gjord. Jag tycker inte att det är integritetskränkande eller att man ska konfrontera föräldrarna först. Hellre en anmälan för mycket än en för lite.
 
Svarar flera: ungen är försummad utifrån vad jag anser vara en rimlig nivå på hur man tar hand om barn. Jag tror inte att föräldrarna är direkt elaka men att de lägger för mycket ansvar på barnet att ta hand om sig själv och kanske också glömmer bort att hen behöver mat och varma kläder när det är kallt. Men det är ett gränsfall och det är därför frågan är ställd. Hade det varit uppenbart hade anmälan redan varit gjord. Jag tycker inte att det är integritetskränkande eller att man ska konfrontera föräldrarna först. Hellre en anmälan för mycket än en för lite.
Det du har observerat kan vara toppen på ett isberg eller så finns det rimliga förklaringar. Det kan vara ngn av vårdnadshavarna som behöver stöd och då kan socialtjänsten också hjälpa till. Mycket av deras verksamhet är frivilligt stöd i olika former (i allafall i min kommun). Men som jag skrev tidigare, det är deras sak att utreda. Bra att du anmälde.
 
Svarar flera: ungen är försummad utifrån vad jag anser vara en rimlig nivå på hur man tar hand om barn. Jag tror inte att föräldrarna är direkt elaka men att de lägger för mycket ansvar på barnet att ta hand om sig själv och kanske också glömmer bort att hen behöver mat och varma kläder när det är kallt. Men det är ett gränsfall och det är därför frågan är ställd. Hade det varit uppenbart hade anmälan redan varit gjord. Jag tycker inte att det är integritetskränkande eller att man ska konfrontera föräldrarna först. Hellre en anmälan för mycket än en för lite.
Fråga föräldrarna om maten och notera kläderna, det finns säkerligen en bra anledning. Har vänner som har barn vars kompisar säger både det ena och det andra för att få som dom vill och som kan uppfattas om man inte pratat med föräldrarna som att det är något som är fel.
 
Det du har observerat kan vara toppen på ett isberg eller så finns det rimliga förklaringar. Det kan vara ngn av vårdnadshavarna som behöver stöd och då kan socialtjänsten också hjälpa till. Mycket av deras verksamhet är frivilligt stöd i olika former (i allafall i min kommun). Men som jag skrev tidigare, det är deras sak att utreda. Bra att du anmälde.

Det står väl iofs inte att @Milosari anmält.

Frivilligt är rent tekniskt sett allt som inte omfattas av tvång (som LVU) men de flesta kommuner har så vitt jag vet någon form av verksamhet som inte kräver att man fått en beviljad insats, utan man kan vända sig dit utan att gå via soc :)
 
Det står väl iofs inte att @Milosari anmält.

Frivilligt är rent tekniskt sett allt som inte omfattas av tvång (som LVU) men de flesta kommuner har så vitt jag vet någon form av verksamhet som inte kräver att man fått en beviljad insats, utan man kan vända sig dit utan att gå via soc :)
Det är sant, min tolkning :)

När jag arbetade som förskollärare samarbetade vi med socialtjänsten i kommunen. Det vi fick till oss då är att det anmäls klart färre från förskolan än från skola. Deras slutsats var att pedagogerna i förskolan ofta har en närmare relation med vårdnadshavare och gör egna avvägningar/värderingar innan en anmälan. Socialtjänsten kunde se att detta sällan var positivt utifrån barnets bästa, de uppmanade oss istället att göra en anmälan direkt vid oro. Detta var ca 15 år sedan, det kanske är annorlunda nu.
 
Det är sant, min tolkning :)

När jag arbetade som förskollärare samarbetade vi med socialtjänsten i kommunen. Det vi fick till oss då är att det anmäls klart färre från förskolan än från skola. Deras slutsats var att pedagogerna i förskolan ofta har en närmare relation med vårdnadshavare och gör egna avvägningar/värderingar innan en anmälan. Socialtjänsten kunde se att detta sällan var positivt utifrån barnets bästa, de uppmanade oss istället att göra en anmälan direkt vid oro. Detta var ca 15 år sedan, det kanske är annorlunda nu.

Det är nog ganska olika på lokal nivå skulle jag gissa. Det kommer olika mängder från olika skolor bara i min lilla kommun men det stämmer nog att det är mer från skolan (ofta frånvaro) än från förskolan. Och det finns definitivt barn (föräldrar) som det är helt obegripligt att ingen anmält tidigare.

Jag har uppfattningen att anmälningsskyldigheten (14:1 sol) har diskuterats och lyfts mer de senaste åren.
 
Det är sant, min tolkning :)

När jag arbetade som förskollärare samarbetade vi med socialtjänsten i kommunen. Det vi fick till oss då är att det anmäls klart färre från förskolan än från skola. Deras slutsats var att pedagogerna i förskolan ofta har en närmare relation med vårdnadshavare och gör egna avvägningar/värderingar innan en anmälan. Socialtjänsten kunde se att detta sällan var positivt utifrån barnets bästa, de uppmanade oss istället att göra en anmälan direkt vid oro. Detta var ca 15 år sedan, det kanske är annorlunda nu.
Det ska inte vara annorlunda nu. Det är egentligen inte skolan eller förskolan som ska göra bedömningen, ser man sånt som ger tillräckligt stor oro att man börjar fundera på anmälan så är det oftast fog för det.
Gäller det att barnet kan ha blivit utsatt för eller bevittnat våld SKA man göra en anmälan utan att göra en egen bedömning och utan att prata med vårdnadshavare. Socialtjänsten har skyldighet enligt lag numera att inleda utredning när såna uppgifter kommer in.
 
Prova prata med barnet?
Tex fråga barnet "vet din mamma att du är här?" nästa gång eller liknande för att kolla om barnet informerar sina föräldrar eller inte.
Och om du är orolig för ifall barnet får mat, prata om något som kan leda in till att du frågar barnet "vad fick du till lunch idag?" för att kolla om barnet får mat, osv.

På såvis kan du ju få lite mer på "fötterna" ifall det finns något att oroa sig för eller inte innan du anmäler.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 000
Senast: mars
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 002
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 114
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp