När ska man orosanmäla?

Ja alltså sett från det du berättade från början är det inte ens anledning till oro vilket flera av oss sagt, men varje gång någon skriver det ändrar du ju till annat, då är det inte lätt för oss att ta ställning.
Du får hemskt gärna peka på detaljer så jag vet vad det är jag har ändrat.
 
Jag har inte heller märkt av att historien ändrats och jag tycker heller inte att det är så konstigt att du reagerar, jag hade nog också gjort det. Oavsett vad andra säger är det ju också en känsla du fått att nåt inte står rätt till och den kan ju vara svår att beskriva. Jag jobbar med barnavårdsutredningar på socialtjänsten och tycker inte alls det hade varit nåt konstigt att få in den typen av oro du beskriver. Naturligtvis behöver det inte vara så att det är nåt konstigt men det kan ju vara det. Jag fick in en liknande anmälan om en åttaåring som upplevdes vara ute sent utan vuxentillsyn för ett tag sen, och tillsammans med annan oro vi fått in från annat håll ledde det till att vi inledde utredning som uppdagade en jättestor omsorgsbrist. Jag tycker det är superbra att du reagerar, om alla föräldrar gjorde det skulle vi kunna hjälpa så många fler barn.
 
Är det inte bättre att anmäla oro en gång för mycket än en gång för lite, tänker jag.

Nu är inte våra barn så stora än, men om jag tänker på min uppväxt så gällde att berätta var man skulle och att passa tider och annars höra av sig. Enkla regler, kompisarna hade samma.
 
Man får ha fingertoppskänsla och hantera situationen utifrån det. Det finns inga system där man får förvara lösa anteckningar och man får inte heller spara sånt.

En privatperson som råkar identifiera sig själv får vi inte snoka vidare på och dokumentera, det finns JO-utlåtande på det där man kunnat se ett telefonnummer och snokat vidare trots att personen ville vara anonym.

Om någon med anmälningsplikt ringer för rådgivning och råkar avslöja sig och informationen är anmälningspliktig får man säga det till personen och be den skriva ihop anmälan och återkomma.

Jag har jobbat med att bedöma orosanmälningar i flera år och har aldrig upplevt det som ett stort bekymmer, situationen brukar lösa sig av sig själv genom att den som ringer inser att denne råkat försäga sig.
Jag har anmält anonymt. En ung tonåring från ett asiatiskt land som blev kvar hos en svensk man när mamman åkte hem för att a hand om en sjuk släkting. Jag tyckte det eventuellt kunde lukta trafficing och anmälde anonymt. det framgick dock vad jag jobbade med eftersom de frågade ut mig ganska ingående.

dagen efter ringer den svenske mannen till min privata telefon och försöker snoka. Jag jobbade inte i min hemkommun och använde aldrig mitt efternamn i kontakten med mina utländska elever. Mamman och flickan var helt nya i min klass.
'
jag blev faktiskt lite rädd. Nästa gång jag misstänker något kommer jag aldrig i livet att ringa och anmäla, jag kommer att göra på något annat sätt.
 
Jag har anmält anonymt. En ung tonåring från ett asiatiskt land som blev kvar hos en svensk man när mamman åkte hem för att a hand om en sjuk släkting. Jag tyckte det eventuellt kunde lukta trafficing och anmälde anonymt. det framgick dock vad jag jobbade med eftersom de frågade ut mig ganska ingående.

dagen efter ringer den svenske mannen till min privata telefon och försöker snoka. Jag jobbade inte i min hemkommun och använde aldrig mitt efternamn i kontakten med mina utländska elever. Mamman och flickan var helt nya i min klass.
'
jag blev faktiskt lite rädd. Nästa gång jag misstänker något kommer jag aldrig i livet att ringa och anmäla, jag kommer att göra på något annat sätt.
Jag förstår verkligen att du tyckte att det var obehagligt och att du inte vill behöva vara med om det igen.

Nackdelen med skriftliga anonyma anmälningar är att vi inte kan fråga vidare som vi kan göra när någon ringer . Är informationen knapp finns det inte mycket att ta upp med vårdnadshavarna och det är mycket sällan en sån anmälan leder till utredning då det inte finns ett ordentligt underlag och vårdnadshavarna säger sig inte känna igen uppgifterna i anmälan.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 159
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp