Kan vi prata om loppfrön?!

TinyWiny

Trådstartare
Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning och kan länka till den eller är det lite, "jag tror att, jag hörde att, det sägs att...."
Jag har lärt mig :angel: att loppfrö ska ges som kurer och inte under längre tid eftersom loppfrö hindrar upptag av mineraler. Nu har jag pratat med ett antal veterinärer och de (utan inbördes ordning) säger att;
1) Man ska ge som kurer på en vecka för annars slutar loppfröna ta med sig sand ut och man har inget att ta till vid sandkolik.
2) Magslemhinnan förändras vid långvarig giva loppfrö och näring tas inte upp.
3) Magslemhinnan vänjer sig om man ger loppfrö under längre tid och loppfröna fungerar då inte som tänkt.
4) Man kan ge mineraler på morgonen och loppfrö på kvällen eller vice versa så tas mineralerna upp som vanligt, magslemhinnan förändras inte av loppfrö.
5) Man kan ge loppfrö hela tiden sålänge man ger mineraler vid ett tillfälle och loppfrö vid ett annat eftersom loppfrö hindrar upptag av mineraler (mycket oklart där hur man ska bära sig åt för att räkna, räknar man då bort alla mineraler i höt och isåfall under hur lång tid efter loppfröna har givits?).

Jag lärde mig att man ska ge 0,25 gram loppfrö per kilo kroppsvikt. Dvs. en häst på 400 gram ska ha 100 gram loppfrö. Nu säger de flesta veterinärer att man ska ge 1 gram per kilo kroppsvikt dvs. 400 gram till 400 kg häst. En sa 0,5-1 gram per kilo häst och att man absolut inte ska gå över 1 gram. Mycket oklart svar på varför man inte skulle det. På min fråga hur man då gör om man faktiskt inte vet exakt vad hästen väger fick jag inget svar på mer än att man inte ska gå över 1 gram/kilo kroppsvikt.

På de flesta klinikers sidor står det 1 gram/kilo kroppsvikt och att man ska ge i en vecka sedan skiljer det sig åt vad de skriver men forskning! Jag vill ha forskning men hittar absolut ingenting.
 
Jag försökte läsa på om det där med mineralupptag för ett tag sedan, fick ingen riktig klarhet.
 
En snabb sökning på google scholar på psyllium + horses gav en del träffar.
Ja träffar men inga svar på min fråga. Det verkar inte ha forskats på just upptag av mineraler utan mer på effekten på sandkolik ibland i kombination av andra substanser och på loppfröns effekt vid insulinresistens.
 
Jag försökte läsa på om det där med mineralupptag för ett tag sedan, fick ingen riktig klarhet.
Nej det verkar vara lätt utsiktslöst. Märkligt att ingen har forskat på det. Jag hittade dock i en studie att magslemhinnan förändras men återgår när man slutar ge loppfrö och det kanske kan indikera att en förändring av upptag sker?
 
Jag ger loppfrön vid behov dvs när det regnar. Men då vet man att man behöver inte ge mineraler den dan.
Den dan? Bor inte du i Västsverige? Borde betyda att du ger loppfrö från oktober till april, varje dag? Om du ger när det regnar, alltså...? ;)

KL
Jag har inte heller hittat forskning/vetenskapliga artiklar i ämnet, men ger loppfrö i "kurer" som dock är längre än en vecka. Brukar köra en hink (biofarmabs) till fyra hästar och 1 dl per häst och dag tills hinken är slut. Sedan uppehåll. Kör 2-3 kurer per vinter. Hästarna går i beteshagar året runt, har väl ganska "normal" mark, men mer åt sandjord till än lera. Inga grushagar.
 
Den dan? Bor inte du i Västsverige? Borde betyda att du ger loppfrö från oktober till april, varje dag? Om du ger när det regnar, alltså...? ;)

KL
Jag har inte heller hittat forskning/vetenskapliga artiklar i ämnet, men ger loppfrö i "kurer" som dock är längre än en vecka. Brukar köra en hink (biofarmabs) till fyra hästar och 1 dl per häst och dag tills hinken är slut. Sedan uppehåll. Kör 2-3 kurer per vinter. Hästarna går i beteshagar året runt, har väl ganska "normal" mark, men mer åt sandjord till än lera. Inga grushagar.
Nej det ger jag inte, denna vinter har hittills varit exeptionell. Att ge en vecka i månaden vintertid är svårt utan har anpassat efter skitväder. Spelar nog ingen roll vilket underlag det är i hagen vintertid då hästarna petar i sig det mesta. I förra stallet fick en häst svår "sandkolik" när dom gick i skogshagar.
 
Nej det ger jag inte, denna vinter har hittills varit exeptionell. Att ge en vecka i månaden vintertid är svårt utan har anpassat efter skitväder. Spelar nog ingen roll vilket underlag det är i hagen vintertid då hästarna petar i sig det mesta. I förra stallet fick en häst svår "sandkolik" när dom gick i skogshagar.
Ja, har en kompis vars häst fick sandkolik kring jul. Han går, som mina, i beteshage året runt, och veterinären (som för övrigt ordinerade loppfrö) sade att i stort sett alla hästar har sand i mag-tarmkanalen.
 
Nej det verkar vara lätt utsiktslöst. Märkligt att ingen har forskat på det. Jag hittade dock i en studie att magslemhinnan förändras men återgår när man slutar ge loppfrö och det kanske kan indikera att en förändring av upptag sker?
Jag har för mig att det fanns studier på typ råttor eller något sånt men jag blev ändå inte klokare.
Jag ger en mindre mängd varje dag och har en subjektiv upplevelse av att det funkar bra. Läste på just för att jag blev orolig över mineralupptaget men inget av det jag läste motiverade mig till att sluta med min rutin. Går istället på vad jag ser på hästen och tycker att det ger en positiv effekt på hennes mage.
 
Det jag lärde mig när jag läste på var att det egentligen är rätt tveksamt om loppfrön funkar så som man tror. Dvs det finns inte stöd för att loppfrö ”fångar” sand i sitt gegg utan det är mer troligt att loppfrö genom sitt gegg funkar som bulkmedel = hjälper tarmen att hålla igen och att sand osv följer med ut på det sättet.

Tolkar det som att loppfrö blir typ som inolaxol eller liknande tarmreglerande läkemedel? Det är ju samma princip, blir kletigt i kontakt med vätska.
 
Evidensia: Det kan handla om signifikanta mängder sand. I samband med bukoperationer för sandförstoppning töms ibland 40-50 kg sand från hästens grovtarm. Symtom på sandkolik kan vara lös träck, avmagring och intermittent låggradig kolik, men akut kraftig kolik utan föregående symtom förekommer också
 
"Evidensia:För att förhindra sandkolik kan man naturligtvis hålla hästen ifrån hagar med sandjord under milda höstar och vintrar. Det är sällan hästar äter sand om det inte finns något annat att äta på marken, så ofta är en ren gruspaddock säkrare än ett dåligt bete. Utfodring med grovfoder på marken bör undvikas. Bäst är att ta in hästarna och fodra i box, annars kan man lägga höet i en balja, gärna på en betongplatta, i hagen. För hästar i riskzonen kan man ge loppfrön i förebyggande syfte. Loppfröna bidrar till ökad bulk, ökad tarmmotorik och bildare ett slem som tillsammans tros bidra till att dra sanden med träcken ut ur grovtarmen. Rekommenderad mängd är 1 g. loppfrön/kg kroppsvikt så till en normalstor häst kan 500 g. loppfrön en gång dagligen i 7 dagar vara lagom. Behandlingen upprepas en gång per månad. Om loppfrön ges kontinuerligt anpassar sig grovtarmen mikroorganismer till att spjälka loppfrönas slem och behandlingen får sämre effekt. Behandlingen minskar risken för ansamling av sand, men är ingen garanti för att hästen inte kan få sandkolik"

Jag har aldig ett så mycket Loppfrön på samma gång. 2,8 kg i månaden under 7 dagar .
 
Den dan? Bor inte du i Västsverige? Borde betyda att du ger loppfrö från oktober till april, varje dag? Om du ger när det regnar, alltså...? ;)

KL
Jag har inte heller hittat forskning/vetenskapliga artiklar i ämnet, men ger loppfrö i "kurer" som dock är längre än en vecka. Brukar köra en hink (biofarmabs) till fyra hästar och 1 dl per häst och dag tills hinken är slut. Sedan uppehåll. Kör 2-3 kurer per vinter. Hästarna går i beteshagar året runt, har väl ganska "normal" mark, men mer åt sandjord till än lera. Inga grushagar.
Det vet man iallafall att en så liten mängd ger ingen effekt alls men jag förstår varför du ger den mängden för det var den mängd som förr sas vara lagom. Ska man ge så ger man 0,5-1 gram per kilo kroppsvikt enligt lite olika veterinärer. Jag har dock inte hittat någon studie som påvisar effekt vid så låg giva som 0,5 gram per kilo kroppsvikt utan de studier jag har läst har varit 1 gram per kilo kroppsvikt.

Det man också vet är att hästar som går på gräs året runt löper större risk att få sandkolik än hästar som går i grushagar och inte fodras på marken. Det är grävandet efter rötter och ätande långt ner på gräset som ger problem med att sanden åker med. Man kan få ner risken genom att se till att fodra med hö i tillräcklig mängd så att hästen inte har behov av att gräva eller äta ner gräset.
 
Nej det ger jag inte, denna vinter har hittills varit exeptionell. Att ge en vecka i månaden vintertid är svårt utan har anpassat efter skitväder. Spelar nog ingen roll vilket underlag det är i hagen vintertid då hästarna petar i sig det mesta. I förra stallet fick en häst svår "sandkolik" när dom gick i skogshagar.
Varför sätter du sandkolik inom ""?
 
Ja, har en kompis vars häst fick sandkolik kring jul. Han går, som mina, i beteshage året runt, och veterinären (som för övrigt ordinerade loppfrö) sade att i stort sett alla hästar har sand i mag-tarmkanalen.
Ja det är ju precis som med parasiter. Hästarna har det men problem uppstår först när mängden blir för stor.
 
Jag har för mig att det fanns studier på typ råttor eller något sånt men jag blev ändå inte klokare.
Jag ger en mindre mängd varje dag och har en subjektiv upplevelse av att det funkar bra. Läste på just för att jag blev orolig över mineralupptaget men inget av det jag läste motiverade mig till att sluta med min rutin. Går istället på vad jag ser på hästen och tycker att det ger en positiv effekt på hennes mage.
Ja på smådjur har jag läst och på människa men i just den studien menade de att det inte går att översätta till människa.

Det är ju ett bulkmedel men jag hade inte vågat ge dagligen för som en veterinär sa, får hästen sandkolik (små mängder loppfrö ger ingen effekt på sanden) så har man inget att ta till för att få ut sanden.
 
Vi har enormt stora problem med sand/sandkolik.Just nu kommer veterinären varje dag och slangar två hästar med loppfrö.Vi ger ponnyerna 7 dl loppfrö/dag i 8 dagar varje månad. Tyvärr är vi tvungna att ha munkorg på ett antal hästar nu. Det är helt förfärligt,jag avskyr det verkligen,men det är veterinärens rekommendationer.Våra veterinärer brukar rekommendera att enbart ge som kurer.Vi har röntgat ett par stycken och på det sättet sett sanden. Efter 1 veckas sondning röntgat igen. Vi har också röntgat,gett 8 dl/ dag 10 dagar och röntgat igen. Helt klart mindre sand på samtliga men väldigt olika hur mycket mindre. Veterinären har en teori om att det kan hänga ihop med hur tarmarna ligger,en liten ”böj” tex. kan stoppa upp och ge sämre resultat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 503
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 642
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp