Bukefalos 28 år!

Kanin och spädbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

GaurdianAngel

Min brors familj funderar på att köpa kanin till sin 3 åring. Ja, inte som leksak, men då både jag och min bror är uppväxta med djur anser både han och jag att barn mår bra av att växa upp med djur och att lära sig att handskas varsamt och ansvarsfullt. Nu är ju även brorsan och hans fru glada i kaniner också, så det är inte bara för barnets skull.

Nu undrar jag om det är så klokt, då de väntar tillökning på barnfronten. De ska ha barn i augusti och jag tycker man läser och hör så mkt om att det är dumt att köpa kanin när man väntar spädbarn, då de är kaniner om något som "utvecklar" allergier.

Jag har iof alltid tyckt det låter konstigt, men man vill ju inte göra sig av med kaninen när barnet är 1-2 mån pga av allergi. Då känns det snällare att inte skaffa någon alls.

Någon som har någon klok åsikt? :)
 
Sv: Kanin och spädbarn?

Klok vet jag inte, men :smirk:

Jag har hört både och, att barnen får allergi av att umgås med djur, och att barn som får vänja sig vid djur/smuts tidigt utvecklar ett bättre immunförsvar och mindre allergier. Tror att forskarna inom området helt enkelt inte är överens. Jag håller mer på den senare teorin.

Vi hade katt när sonen föddes. Klar jag oroade mig för att han skulle bli allergisk (det finns i släkten, båda sidorna), men det blev han inte (än). Jag lever enligt "lite smuts har ingen dött av" och hoppas det stämmer!

Ser alltså inget problem i att skaffa kanin trots bebis.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kanin och spädbarn?

Har ju också hört det där, och tror ju mer på att lite skit i hörnen snarare är nyttigt. Hur klarade sig annars barnen förr? Nu har vi det ju kliniskt rent överallt och alla är allergiska mot något. :crazy:

Det är ju så att min brors fru har haft lite allergi problem och hennes sida av släkten är också lite allergiska mot pälsdjur. Men vi får väl se, lite oroliga är de ju alltid.

Annars får väl jag bli med kanin. :crazy: ;)
 
Sv: Kanin och spädbarn?

Om din brors fru ha haft lite allergiska problem ska de nog inte skaffa just kanin, som många allergiker är väldigt känsliga för. Det finns ju andra djur som inte är lika allergiframkallande så att säga.
När bebisen väl har kommit kanske de kan "kaninvakta" en kanin och prova?
 
Sv: Kanin och spädbarn?

Om de bor i hus kan de göra som jag ska göra med kaninerna jag ska köpa i vår/sommar... ha dem ute!
Jag ska ha en rastgård till dem också (tycker för egen del att det är det humanaste sättet att ha kaniner...) och en anledning till är ju då att min man är allergisk och att jag inte kan ha djur inne, men jag vill (och även min man vill) att vår son ska växa upp med djur hemma som bägge vi har gjort, så utekanin får bli våran lösning.
Ja nu har vi ju hästar, och där de står finns det både katter å hundar och alla våra närmsta släktingar har hundar, så visst förstår nog sonen lite om vad det handlar om ändå...
Mycket om mig... men som sagt, OM det är möjligt, en utekanin, annars hade jag nog väntat lite... för är det inte fullt upp ändå med två barn om man inte ska passa det ena barnet så att kaninen är snäll mot den och att barnet är snäll mot kaninen?! Speciellt om man har dem inne.... svårt att ha koll i alla rum... och att ha kaninen i en liten bur hela dagarna är ju inte heller bra..
 
Sv: Kanin och spädbarn?

ska bara berätta min historia=) jag fick min kanin när jag fyllde 4år. jag har inga allergier och han blev mitt stöd i livet och jag var jätteförsiktig med han, han levde tills jag var 17år så han blev 13år gammal. min lille skutt. *miss u* så jag säjer bara att kaniner får barn att må bättre och får dem mer varsamma och förstå att man måste vara försiktig med djur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 427
Senast: Blyger
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 447
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 826
Senast: Raderad medlem 94602
·
Småbarn Detta kommer bli lååångt men både mina föräldrar och jag känner att vi behöver veta vad vi ska göra då barnets föräldrarna bara förnekar...
2 3
Svar
49
· Visningar
16 821
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp