Kaniner ute under hösten?

Kim_N

Trådstartare
Jag har 2 kaniner som bor i en bur ute i trädgården. Dom har ett hus och en betesdel. Husdelen är isolerad med husisolering, väggarna är ca 10 cm tjocka och det är dubbelt ner till marken, golvet är alltså ca 20 cm från marken med flera lager isolering.

Buren är uppdelad i 2 rum, ett där dom har hö, det som är ytterst och ett längre in där dom har en massa halm.

Frågan är, klarar dom av att bo här under hösten? Har tänkt ta in dom i en bur i källaren (det är stora fönster så det är ingen mörk jordkällare!) när det blir under nollan så att vattnet fryser. I källaren brukar jag bara ha 5-10 grader under vintern då den inte "sitter ihop" med övervåningen utan har separat ingång.

Låter det rimligt eller ska jag ta in dom tidigare?
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

Jag skulle säga att du låter dom vara ute hela vintern =) Har mina ute lekstuga/rast hage hela vintern.. Mina har fritillgång på hö sen reder dom sig.. Mina har dessutom inga isolerade väggar men dom sätter ju vinterpäls
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

kaniner klarar sej i regel bra ute även på vintern, dom byter ju till vinterpäls :).

Mina har inga isolerade burar, dom flesta har inte ens "avdelat" utan jag vräker helt enkelt på med massa halm och lite mer mat.
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

De klarar sig fint året om. Beroende på var du bor kan det dock vara lite lågt med 20 cm ovanför marken med tanke på att det lätt blir mer snö än så. Kanske går buren att sätta upp på en bänk eller liknande?
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

du behöver inte ta in dom. mycket halm ,kanin pellets och hö och varmt vatten så klarar dom sig :)
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

Hej! Det är rimligt. Du tänker helt rätt. Kanske att jag skulle installera ett flyttbart element el liknande på visst avstånd i källaren om nu graderna sjunker under 5. Kaniners bekvämaste temperatur är mellan 10 - 28 om de inte är härdade utekaniner. Själv har jag innekaniner som är ute sommarhalvåret. Just nu (oktober) är de ute ett par timmar under dagtid och skuttar i hage en stund, sen i hö och halmbestrött kaninhus (inte vinterbonat). Så snart graderna sjunker under 5 stannar de inne till våren.
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

PS) Varför ha dem ute om man inte måste? Jag kunde också ha mina kaniner ute (med litet extra isolering osv, men då missar man ju kontakt med dem. Har ju inte skaffat kaniner för att aldrig se dem! En del kaniner tål inte under 20 grader minus.
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

Jag har haft kaniner utomhus hela vintern utan problem. De hade flera avdelningar, fri tillgång på hö och massa, massa halm. Sen var de ju tre stycken också, så de kunde värma upp varandra :)

Det man måste ha koll på är ju vattnet, helst isolera på något sett så det inte fryser, men annars ha koll och byta ofta.
 
Sv: Kaniner ute under hösten?

Om en kanin inte tål -20 är det förmodligen något annat fel.

Jag har mina ute för att det skräpar en hel del med kaniner. Sen känns det också lite mer naturligt för dem. Håller ju självklart på med dem mycket i alla fall, även om jag inte är något sån som sitter och kelar i timtal med mina kaniner.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 679
Senast: KesoNeso
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 172
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 163
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp